1

Hej! Jag har en typ 1 -64 med en 1200:a motor i och förgasaren är en solex 28 Pict 1.
Jag tog ut den för årets första tur igår och den startade efter några försök men tomgången var helt borta.
Jag tänkte att det är väl för att den är kall och har stått i nästan 6månader så jag drog ut o körde den ordentligt varm.
Men även fast jag körde över 2mil med den så är tomgången fortfarande borta..
Så bilen lägger av direkt man frikopplar för länge eller bromsar någon sekund..
Och den kan inte ens stå 2sekunder still på tomgång utan att lägga av..

Så min fråga är vad är det första jag ska kolla? För eftersom tomgången var bra när jag ställde in bilen borde det väl inte vara några inställningar med blandskruven eller justerskruven till förgasaren som ändrat sig? Är det mer troligt att det blivit skit i förgasaren?

Jag har aldrig hållit på med förgasare förut så om någon vill förklara får det tyvärr lov att vara väldigt tydlig ICQ/ab

MVH Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Risto skrev:

Hej! Jag har en typ 1 -64 med en 1200:a motor i och förgasaren är en solex 28 Pict 1.
Jag tog ut den för årets första tur igår och den startade efter några försök men tomgången var helt borta.
Jag tänkte att det är väl för att den är kall och har stått i nästan 6månader så jag drog ut o körde den ordentligt varm.
Men även fast jag körde över 2mil med den så är tomgången fortfarande borta..
Så bilen lägger av direkt man frikopplar för länge eller bromsar någon sekund..
Och den kan inte ens stå 2sekunder still på tomgång utan att lägga av..

Så min fråga är vad är det första jag ska kolla? För eftersom tomgången var bra när jag ställde in bilen borde det väl inte vara några inställningar med blandskruven eller justerskruven till förgasaren som ändrat sig? Är det mer troligt att det blivit skit i förgasaren?

Jag har aldrig hållit på med förgasare förut så om någon vill förklara får det tyvärr lov att vara väldigt tydlig ICQ/ab

MVH Kristofer

Kolla att du har ström till det elektriska tomgångsmunstycket om du nu har ett sånt på din förgasare.

3

Hade samma problem förra sommaren.
Plockade bort förgasaren och blåste rent den ordentligt med tryckluft.
Sen gick den ordentligt igen.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

4

Ok, tack för tipsen! Ska kolla strömmen till tomgångsmunstycket, tror det sitter ett sånt på höger sida om förgasaren.. Annars är det väl bara att plocka bort förgasaren då, som sagt aldrig hållit på med förgasare överhuvudtaget så får väl se vad man lyckas ha sönder ICQ/ab

Men klåfinger som man är började jag ju skruva lite på justerskruven igår när jag kommit hem, och jag har försökt läsa mig till hur den ska stå men som jag förstår det ska motorn vara helt varm och då ska justerskruven precis nudda längst ner på "kammen" ? Den där kammen sitter för övrigt väldigt löst, men det kanske den ska göra? Jag antar att jag inte ska röra den?  Är det automatchoken? Och hur funkar den?

MVH Kristofer

5

Förresten, om någon har en bra länk om hur en förgasare är uppbyggd och hur den fungerar får ni gärna posta den här ICQ/ad

6

På 28 PICT så ställer du tomgången med justerskruven som går emot kammen.Det är bara på dom nyare PICT 31-34 som du inte ska röra den skruven.

7

Ok, men hur är det med tomgångsventilen? Hur ser den ut på min förgasare? Har kollat på lite bilder och sett att den ser ut typ som en liten " propp säkring " på tex Pict 31 men hittar ingen sån på min....

MVH Kristofer

8

Risto skrev:

Ok, men hur är det med tomgångsventilen? Hur ser den ut på min förgasare? Har kollat på lite bilder och sett att den ser ut typ som en liten " propp säkring " på tex Pict 31 men hittar ingen sån på min....

MVH Kristofer

Nä,nån sån har du inte på din förgasare.Om du har el-munstycke så sitter det på andra sidan.

9

Ok, nu hängde jag inte med riktigt.. ICQ/ab Jag läste lite att man skulle ta bort och göra rent tomgångsventilen, men då har jag inte någon sådan överhuvudtaget eller är den bara inte elektrisk? Och elmunstycke till vad? Ursäkta lite dumma frågor....

10

Om du har ett elmunstycke för tomgången så sitter detta långt upp på förgasarens högra sida. Har du inget elektriskt så kan du skruva ur tomgångsmunstycket som sitter där och blåsa rent det. På PICT31-34 så har du en elektriskt chuntventil på vänster sida av förgasaren vilket är en helt annan sak. ICQ/ab

11

Ok, om du menar högt upp på höger sida precis under "luftburken" så sitter det en kåpa som det går ström till, står solex 6v på kåpan. Är det alltså mitt elmunstycke? ( Är som sagt inte hemma alls på det här....) Ska jag plocka isär och göra rent den eller är det bara så att antingen fungerar den eller så är den paj? ICQ/ab

12

Risto skrev:

Ok, om du menar högt upp på höger sida precis under "luftburken" så sitter det en kåpa som det går ström till, står solex 6v på kåpan. Är det alltså mitt elmunstycke? ( Är som sagt inte hemma alls på det här....) Ska jag plocka isär och göra rent den eller är det bara så att antingen fungerar den eller så är den paj? ICQ/ab

Njaa..Det är nog den elektriska choken du hittat nu.Tomgångsmunstycket sitter strax under skarven mellan förgasarhuset och locket på förgasaren.En liten 6-kant 10 mm tror jag.
Om du inte hittat det så har du säkert inget el-munstycke.

13

Ok, då ska jag ut och kika igen om en liten stund, jag kommer med största sannolikhet komma med några fler frågor!  Tack för ditt tålamod och dina tips!

MVH Kristofer

14

Risto skrev:

Ok, då ska jag ut och kika igen om en liten stund, jag kommer med största sannolikhet komma med några fler frågor!  Tack för ditt tålamod och dina tips!

MVH Kristofer

Det är ok! Ett forum utan olika frågor är ju helt värdelöst! ICQ/ab

15

Nu har jag varit ut o pillat lite ICQ/ab Jag hittade det jag iaf tror är tomgångsventilen. ( 6 kant 8mm ) och försökte skruva ur den. Den satt ju lite trångt till och det jag märkte var att den inte var åtskruvad ordentligt, satt väldigt löst... Tog ur den men det såg inte ut att vara något skräp eller liknande i kanalerna på den men blåste iaf ur den med tryckluft och skruvade i den igen.
Och bilen startade men med ganska låg orolig tomgång men det justerade jag på justerkruven och åkte ut en sväng.
Och när bilen var helt varm justerade jag lite till och då hade den jämn och fin tomgång när den stod still! Funkade även bra medans man körde osv..

Jag fick lov att flytta lite på laddrelät ( tror jag det var ) för att komma åt tomgångsventilen, brukar man behöva göra det eller finns det något knep?
Och när jag ställer justerskruven enligt dom instruktioner jag hittat ( att den precis ska nudda vid kammen när motorn är varm ) så är tomgången på tok för låg...Vad kan det vara som är fel då?

Tack än en gång för alla svar, annars hade jag aldrig kommit såhär långt ICQ/ad

16

Du skruvar bara in justerskruven längre.Du ställer tomgången med den! ICQ/ab

17

Perfekt, då är jag nöjd för denna gång ICQ/ab Tack för snabba svar Stickan!