1

Tänkte ta å byta växellådsolja, lär inte vara gjort på ett tag skulle jag tro Default/smile

Kan någon på rak arm säga vilka verktyg jag behöver, vilken mm är de på insexskruvarna på pluggarna. Läste 17mm på en sida stämmer de?

Tips på hur man få i den nya oljan på ett smiddigt sätt, flaska med nån slang på?!?

Hittat Liqui moly GL4 85w-90 mineral blir de bra tro? Eller ska man försöka hitta en 80 olja, fast man kör ju inte så mycket på vintern Default/smile

/Micke

2

17 mm insex med 1/2" fäste fungerar bra. På det ett 0.5 m dragskaft, då pluggarna kan sitta något överjävligt. Testa först att du får upp påfyllningspluggen innan du öppnar avtappningspluggen.

Genomskinlig plastslang ut i hjulhuset och en tratt använder jag för att fylla på. Värm växellådsoljan innan så rinner den i snabbare.

Oljan du hittat fungerar utmärkt.

Avsluta med att dra fast alla pluggar lagom hårt - inte jättehårt.

3

HenrikL skrev:

17 mm insex med 1/2" fäste fungerar bra. På det ett 0.5 m dragskaft, då pluggarna kan sitta något överjävligt. Testa först att du får upp påfyllningspluggen innan du öppnar avtappningspluggen.

Finns en bra och billig på biltema. använt den flera gånger. Lite gängtätning/låsnign så behöver du inte dra åt hårt.

Jag brukar hissa upp bakhjulen och varmköra låda innan just för att få upp tempen som Henrik skriver så rinner den ur lättare.  kanske inte det säkraste men funkar bra.

4

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Tack och bock för alla svar

/Micke

6

HenrikL skrev:

Genomskinlig plastslang ut i hjulhuset och en tratt använder jag för att fylla på. Värm växellådsoljan innan så rinner den i snabbare.

Oljan du hittat fungerar utmärkt.

Avsluta med att dra fast alla pluggar lagom hårt - inte jättehårt.

Tänkte shoppa slang, hur grov kan man ha... finns 8 och 10 mm på biltema vet dock inte ytterdiametern....