1

Ska gå igenom min 1600 dubbelportsmotor snart och har köpt en oljetempsmätare med givare på feltema för att hålla lite koll på tempen i motorn. Vad är den smidigaste lösningen av montering av givaren för att få en bra avläsning av tempen?

Om jag skulle slippa ta hål någonstans och gänga upp vore ju det trevligt.

Tips mottages med varm famn ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Borra ett hål i oljesumpslocket,köp en mutter och svetsa fast den i locket,montera givaren.
Så gjorde jag innan jag hade ett extra tråg.

3

Fredrik.S skrev:

Borra ett hål i oljesumpslocket,köp en mutter och svetsa fast den i locket,montera givaren.
Så gjorde jag innan jag hade ett extra tråg.

Låter som en smidig lösning. Får ta och kika på det imorgon. Tack för tipset!

4

ett sätt att mont utan bor o gäng,skruva ur oljetrycks kontakt, gör ett så kort bromsrör du kan av org matrial skruva fast i hålet,tag ett bromsrörs t-stycke(sitter på vw-bakaxeln)mont på röret sen mont givarna på densamma (om du har rätt sorts givare)funkar också bra till extra uttag för olja typ till turbon m.m ICQ/ab

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

5

vwove skrev:

ett sätt att mont utan bor o gäng,skruva ur oljetrycks kontakt, gör ett så kort bromsrör du kan av org matrial skruva fast i hålet,tag ett bromsrörs t-stycke(sitter på vw-bakaxeln)mont på röret sen mont givarna på densamma (om du har rätt sorts givare)funkar också bra till extra uttag för olja typ till turbon m.m ICQ/ab

Givare för oljetempen ska sitta i oljetråget och absolut inte vid oljetryckskontakten.

6

I oljesumpslocket mäter man en för låg temeratur. Givaren måste finnas mitt i oljan, till ex. som oljesticka.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

7

Jag tycker oxå att man ska mäta i tråget någonstans men jag har svårt att se varför det tempen skulle vara lägre vid oljesilen. Där passerar all olja som ska in i motorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

jag har alltid velat se vad det är för temp på oljan som är i kanalen på väg in

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Jag vet vad det ska vara för temp på oljan i tråget men jag vet inte vad det ska vara för temp efter kylning och det gör att jag inte år intresserad av tempen in i blocket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Jag har för mig att jag sett någon som plockat ur någon plugg någonstans och monterat sensorn där istället med en adapter. Typ längst ner bak till höger på motorn. Någon som är med på vad jag yrar om?

11

Kalle skrev:

Jag har för mig att jag sett någon som plockat ur någon plugg någonstans och monterat sensorn där istället med en adapter. Typ längst ner bak till höger på motorn. Någon som är med på vad jag yrar om?

Om man har ett vevhus som passar både typ1 och typ3 så borrar man hål i täckbrickan till oljepåfyllningsröret för typ3.

12

Svwerker skrev:

Jag tycker oxå att man ska mäta i tråget någonstans men jag har svårt att se varför det tempen skulle vara lägre vid oljesilen. Där passerar all olja som ska in i motorn.

Jag kan tänka mig att luften kylar undersidan av motorn när man kör. Jag minns att en givare i dräneringspluggen på en Mini kommer bara upp till 50 grader, medan själva oljan var kring 90 grader.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

13

stickan skrev:
vwove skrev:

Givare för oljetempen ska sitta i oljetråget och absolut inte vid oljetryckskontakten.

Nej det kan jag skriva under på. Jag satte min via en T-kontakt i original oljetryckskontakten (har även en biltema oljetryckskgivare där). Jag får upp oljan i typ 50-60 grader som mest. Känner man sedan på oljestickan inser man att det inte stämmer. Det är för långt ifrån verkligheten och jag tror även att oljan står stilla där. Inge bra...

Fast det är klart. Är sensorn bara linjär så kan man ju kalibrera om den  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

14

Jag körde från mobilen i tidigare inlägg och det blir lite kortfattat då.
Jag mäter alltid i tråget, på sidan eller vid silen. Oljan ska då helst inte överstiga 100 grader för då ligger sprickbildning i topparna i farozonen. Oljetempen står i direkt korrelation till topptempen och mäter man tempen in i motorn så vet man inte hur mycket som kylts bort och man vet inte om man har hög topptemp.

Ali G

15

ett intresant ämne, alu suger åt sig värme som en svamp o blir väldigt varmt,, kyls av bra om det finns vind hur vet man att temp givaren inte påverkas av att den sitter i det varma alutråget? är nyfiken då jag alltid har haft givarn på olje flödet

16

Ett alternativ är att tillverka ett rör med givarens gänga i ena ändan och en fläns i den andra ändan som
man skruvar i blocket. Då kan man välja hur långt in man vill att givar kroppen ska sitta i tråget.

17

vwove skrev:

ett intresant ämne, alu suger åt sig värme som en svamp o blir väldigt varmt,, kyls av bra om det finns vind hur vet man att temp givaren inte påverkas av att den sitter i det varma alutråget? är nyfiken då jag alltid har haft givarn på olje flödet

Det jag undrar är hur du vet hur varm oljan i motorn är när du mäter kyld olja?
Oljetempen kan tala om när du har för varm motor men den informationen går man miste om med din variant.

En såndäringa "Bergsticka" som tänder en lampa när den uppnår för hög temp är ju tämligen digital men bra för att den mäter på ett bra ställe, mindre bra för den är digital.

Ali G

18

Kalle skrev:

kikade igenom trådarna och tyckte det här va lite kul då jag har kört på det här med en sensor i pluggarna till reduseringsventilerna.
http://www.garaget.org/?car=162426&image=1699801
mäter hyfsat tycker jag, om man mäter på den där bak.
Mäter man på den där fram får man tempraturen på den kylda oljan antar jag för den går aldrig över 60grader även om den andra mäter 100-110grader

19

Vart har du hittat den givaren?

20

Annars, om man inte behöver en exakt koll på tempen kan man ju köra ex. GB:s tempoljesticka. Jag kör med den, och den jordar oljetryckslampan så att den lyser vid hög temp.

Sen kan det ju vara snyggt med en extra mätare i instrumentpanelen iofs  ICQ/ag

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

21

MrIcka skrev:

det e en vanlig givare som kommer med varje tempmätare.
sen e det en adapter fån biltema, använde 2 vanliga M8 brickor sen för att få rätt tryck på fjädern då org pluggen går djupare in i blocket.

22

MrIcka skrev:

sen e det en adapter fån biltema, använde 2 vanliga M8 brickor sen för att få rätt tryck på fjädern då org pluggen går djupare in i blocket.

23

niklasg skrev:
MrIcka skrev:

Men innanför den pluggen kan du knappast få nåt riktigt mätresultat och det är väl ett sånt man vill ha... Default/hmm

24

MrIcka skrev:

25

MrIcka skrev: