1

Hej! Läste igår på sfro: s hemsida vad det är som gäller för en bil som bubblan. Då är det så att jag kommer ha en kompressor i bubblan snart o då kommer det krävas en sfro besiktning om jag fattade det rätt? Eftersom effektökningen kommer o vara mer än 20 procent. Jag har ju en 1300 motor i den på 40hk o bara det mot originalens motor på 34hk är ju 20%.

2

joni1988 skrev:

Hej! Läste igår på sfro: s hemsida vad det är som gäller för en bil som bubblan. Då är det så att jag kommer ha en kompressor i bubblan snart o då kommer det krävas en sfro besiktning om jag fattade det rätt? Eftersom effektökningen kommer o vara mer än 20 procent. Jag har ju en 1300 motor i den på 40hk o bara det mot originalens motor på 34hk är ju 20%.

Ska du ha kompressor på en 1300-motor? Default/hmm

3

Ja, det kommer jag ha de e väl inget konstigt med de det fanns ju på 60 talet på 1200 motorer

4

Prova att besiktiga med kompressorn, borde inte bli några problem om du har bilen i övrigt i bra skick, tror inte dom som åker med Judson kompressorer har reggat om för högre effekt.

5

joni1988 skrev:

Ja, det kommer jag ha de e väl inget konstigt med de det fanns ju på 60 talet på 1200 motorer

Jovisst,men kompressor på en 1200-motor är ju en helt annan sak eftersom den inte har nåt gemensamt med en 1300.

6

Regbesiktning eller?

7

joni1988 skrev:

Regbesiktning eller?

Åk bara in och låtsas som det regnar. ICQ/ab

8

stickan skrev:
joni1988 skrev:

Ja, det kommer jag ha de e väl inget konstigt med de det fanns ju på 60 talet på 1200 motorer

Jovisst,men kompressor på en 1200-motor är ju en helt annan sak eftersom den inte har nåt gemensamt med en 1300.

Varför tror du inte att den skulle funka på en 1300?

9 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-03-08 09:40:46)

Lite offtopic men ändå inte, om han nu far och besiktar som vanligt, dom märker att effekten är mer än 20%, vad blir det därpå isåfall?
Körförbud? Anmärkning?
Dom kan ju kanske bara ändra i datorn om dom är snäll, men oftast kräver det väll en regbesiktning?
sen motorn, original ha den väll 34 hk men det lär väll finnas några döda hk med? ICQ/ad
Jag menar, om det skulle va så att det finns x antal döda hk i motorn så kanske dom extra hk inte blir över 20%
Men dom räknar kanske ifrån original och inte så som jag gav som exempel.

10

Ja, dom räknar från original hästarna dvs 34hk, nu när man har 40hk bara de e typ 20% mer effekt+ en kompressor lite senare.

11

joni1988 skrev:

Ja, dom räknar från original hästarna dvs 34hk, nu när man har 40hk bara de e typ 20% mer effekt+ en kompressor lite senare.

Risken kan va stor att du måste göra regbesiktning, för som jag fattar så går gränsen vid 20% hk mer.
Men om det skulle va så du far och besiktar bara, vad får man då? bokar dom tid för en regbesiktning, gör dom din bil körförbud, anmärkning eller hur blir det där?

12 Senaste redigerad av Nobbe (2012-03-08 10:12:15)

jag chansade i sommras, och först ville de ge mig tvingande regbes, men han skrev in regbes alternativt återställande.
och då är de bara göra org och besikta igen.... om du inte vill göra en regbes..

men jag tror med styrdämpare och skivor fram / typ3 bromsar bak så ska du kunna regbes på 50 hk
hittar du porsche bromskivor bak 60 hk ( kostar bly )......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13

besiktiga utan .  och montera k sen .kör i 2 år.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

michaelth skrev:

besiktiga utan .  och montera k sen .kör i 2 år.

Ja,det är nog det enklaste.Nästa gång så besiktar du med kompressorn på och om nån säger nåt så säger du att du besiktade förra gången med kompressorn på utan att nån sa nåt om den..Värt ett försök. ICQ/ab

15

stickan skrev:
michaelth skrev:

besiktiga utan .  och montera k sen .kör i 2 år.

Ja,det är nog det enklaste.Nästa gång så besiktar du med kompressorn på och om nån säger nåt så säger du att du besiktade förra gången med kompressorn på utan att nån sa nåt om den..Värt ett försök. ICQ/ab

Är väll lättare och besikta utan kompressor först och sen regbesikta när det är dags att besikta igen, för jag anta regbesikta är väll som en vanlig besiktning med fast dom ändrar bara i datorn om något är ändrat.
Om du nu skulle besikta som vanligt igen efteråt och säga att du besikta med kompressorn i tror jag inte funkar då det står i datorn den inte har kompressor i.
Men vad vet jag, var bara en tanke  ICQ/ab

16

ICQ/ad en del besiktinings stationer struntar i ev effekt stimmulerande anordningar. då dom vet att man lika lätt kan ta bort och återmontera vid klagomål.. däremot om man åker på en flygande besiktning längs vägen så läser dom innantill.. om du skall göra en regbesiktning gäller ju tillåten maxeffekt och inget annat..och det skall du bevisa vid ev tveksamhet ..genom broms papper och intyg... ICQ/ac
att byta ut bromsar/låda och Sfro besiktiga fordonet som "ombyggt fordon" öppnar nya vägar.. men sen tillkommer "regbesiktning" sen vanlig besiktning..
på ett hobbyfordon som man kör endast lite grann med på sommaren.. tja vore det min bil .. besiktiga utan sen dit med skrotet.. en kompressor tar en hel del effekt för att producera lite till.. så mao har du en slö motor på låga varv, som ev blir lite vassare.. så vem vet du kanske vill bygga värre endå, och då har du lagt pengar på att regga in en 1300 med kompressor..
visst... Its your money!
så mina pengar går till. bygg en vass maskin som du vill ha det.. i stället för att kladda med en gammal sliten puffra som förmodligen rasar pga utmattning/hög ålder.....
har man sen för mycket tid och en del pengar kan man sätta i tex en subaru maskin..dock e den vattenkyld så det kräver lite jobb.. ICQ/ag  så kommer jag att göra med min buss ...efter besiktning med en "originalmaskin" ICQ/ae  man kan göra så.. men det e inte riktigt okey..
dock kommer jag att göra det lagligt vad det lider.. med andra bromsar annan låda. Sfro osv.. min lilla subba 2.2 liters maskin hade 135 hk..några färre nu förmodligen..
tänk igenom vad du vill göra sen gör det..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Vill inte ha japanska grejer i min bil ICQ/ac

18

tja som jag sa... man kan.. sen e det givetvis upp till dig vad du gör..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

joni1988 skrev:

Vill inte ha japanska grejer i min bil ICQ/ac

Blir en blandras  (ironi) ICQ/ad

20

joni1988 skrev:

Vill inte ha japanska grejer i min bil ICQ/ac

ICQ/ag  ICQ/ag

21

Åk och besiktiga när det regnar så slipper du låtsas. Allvarligt åk in och chansa har funkat för mig i 20 år. Dom har bara öppnat motorrummet om jag haft dålig ljuddämpning så jag besiktigar med originaldämparen med en bricka i avgassystemet för att få bort effekt. Har funkat bra hitills.

22

Åk in och prova besikta. Funkar det inte får du föreläggande om regbesiktning. 
Då kan du bygga om vad som krävs för högre effekt. 
Skivor, styrdämpare och kränghämmare fram. Bredaste trummorna bak från nyare bubbla. 40mm?
Detta gör att du får ha 60hk. 
Åk till någon firma och bromsa så du har papper på effekten med dig. 
Detta gjorde jag och kan åka omkring i min -60a med nästan vilken motor som helst utan att riskera böter. 
Fick inskrivet T31A utbytt motor i papperna.
Blev samtidigt reg av bur, annan tank, andra däckdimentioner och ny vikt.