Detta kommer från gamla SCLF och inlägget gjordes av Per även känd som P.
Svänghjulstyper
180 mm Startkrans Tätning
113 105 271 A 109 Papper
113 105 271 B 109 Plåt
113 105 271 C 109 O-ring
141 105 271 130 O-ring
200 mm
211 105 271 109 Plåt
211 105 271 C 109 O-ring
311 105 271 130 O-ring
Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt.
De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.
Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.
1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.
2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.
3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.
Till de olika startkransarna är det olika startmotorer, 6V har ett större drev än 12V.
Se upp för startmotorer från -67 då de är 6V fast de har lilla drevet.
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G