1

Har en 1600 AS motor med genomrostade ventilkåpor och har provat vanliga standard eftermarknadskåpor och de läcker givetvis.
Vilka eftermarknadskåpor ska man köpa?
Är det bara bultade kåpor som gäller för att slippa läckage?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

2

Problemet brukar va att packningen inte hamnar rätt, inte vilka kåpor du använder. jag brukar ta en roterande stålborste och slipa runt lite där packningen sittere på kåpan och använda lite packningsklister så håller den sig på rätt platts.
Se över vevhusventilationen oxå att den e tillräcklig så att det inte e trycket i motorn som trycker ut kåporna.

Sj använder jag jag kåpor med bultar och det har aldrig läckt. Haft på ach av kåporna flertalet gånger utan att behöva byta packning.

3

Tack för svaret. Jag har använt rikligt med packningsklister och packningen sitter i kåpan. Har till och med bockat byglarna extra mycket för att få mer tryck. Det läcker inte mellan kåpan och packningen utan mellan topp och packning.  Möjligen att det skulle vara vevhusvent.


niklasg skrev:

Problemet brukar va att packningen inte hamnar rätt, inte vilka kåpor du använder. jag brukar ta en roterande stålborste och slipa runt lite där packningen sittere på kåpan och använda lite packningsklister så håller den sig på rätt platts.
Se över vevhusventilationen oxå att den e tillräcklig så att det inte e trycket i motorn som trycker ut kåporna.

Sj använder jag jag kåpor med bultar och det har aldrig läckt. Haft på ach av kåporna flertalet gånger utan att behöva byta packning.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

4

jag borrade hål i mina kåpor och använde mig av ett ventilationskit.
http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … 63c7162d1e
problemet med kåporna försvan men sen när man tog skarpa kurvor i hög fart forsade oljan till toppen så det blev oljetorsk.. skruvade på en oljesump så va alla problem borta. ICQ/ad

5

Jag anser att par original är det bästa. Det har ju monterats en bit över 50 miljoner av dessa utan större problem under åren. Eftermarknadsprylar fungerar väldigt sällan bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Jag anser att par original är det bästa. Det har ju monterats en bit över 50 miljoner av dessa utan större problem under åren. Eftermarknadsprylar fungerar väldigt sällan bra.

Jo jag vet att original är bäst men de är sönder rostade som sagt. Det jag undrar är vad som är näst bäst. Funderar på empi bultkåpor tex?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

7

Varför inte köpa ett par nya kåpor i originalutförande då? De är ju bra mycket billigare än alu kåporna...    ICQ/ab

Formel Vee Dolling

8

Vintage Vw skrev:

Varför inte köpa ett par nya kåpor i originalutförande då? De är ju bra mycket billigare än alu kåporna...    ICQ/ab

Eller använd beg originalkåpor...Långt ifrån alla är ju sönderrostade.

9

Vintage Vw skrev:

Varför inte köpa ett par nya kåpor i originalutförande då? De är ju bra mycket billigare än alu kåporna...    ICQ/ab

De är original utförande jag har som läcker.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

10

Vintage Vw skrev:

Varför inte köpa ett par nya kåpor i originalutförande då? De är ju bra mycket billigare än alu kåporna...    ICQ/ab

Det kan finnas original som inte rostat. Bara en tanke.....

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Jag har haft problem med att hållen till bågarna är för stora/ovala vilket innebär att det blir fel tryck på kåpan eller att bågen helt enkelt rostat av i toppen så det inte finns något hål..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

12

Jag har CSP på min 1835cc och EMPI på min 1915cc och bägge fungerar bra. Bägge typerna har extra material för att gänga anslutning till vevhusventilationen. Jag har inte haft en droppe läck på någon av de. Jag håller CSP kåporna något högre i kvallité.

Jag har kört med orginal förut men fick modifiera de rätt mycket för att vipporna slog i vid lite högre lyft.

13

Har också hört att csp ska vara av dom bättre. Kraftigt gods och o-ring ist för korkpackning

14

Det fick bli Empi´s bultkåpor och äntligen fick jag det tätt. enda strulet var att kåporna var för höga så jag var tvungen att bända undan karossen lite för att få plats.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

15

Kör dem här http://dalhems.se/Product.aspx?guid=b0a … 1f04548035 , och kan inte bli mer nöjd. Grym passform och packningen sitter i ett spår. Inget klister och jag har återmonterat packningar flera ggr.

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

16

Vad säger ni om alukåpor med spännbåge?
Funkar det? Det var iaf bra spänn på bågen när den sitter.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

jag köpte från början den typ som liknar orginalkåpor i plåt. och köpte kromade bågar från up north men bågarna är skräp och likaså kåporna. bågarna är för mjuka så de pressar inte tillräckligt på kåpan.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

18

Hade orginalkåpor och säga att de läckte är fel men och annan droppe kom ur dom. bytte till CSP-kåpor och inte ne droppe. O-ringar, tjocka och bra. kanske inte så snygga men riktigt, riktigt bra.