Finns det någon som bytt från boxer till Diesel i en 83 eller nyare? Är det bara att skruva fast grejerna om man byter svänghjulskåpa och kopplingsaxel ( längden skiljer ) eller krävs det övriga modifieringar på kaross och fästpunkter?
1 2012-03-03 19:03:44 Senaste redigerad av Kjell T (2012-03-03 19:04:41)
Det är andra motorbalkar och växellådsfästet på dieseln gör att växellådsnosen pekar lite uppåt för att sänka motoränden. Använder du inte det så går motorn i luckan, vilket inte är värre än att ta ur lite ur den. En fördel med att behålla bensinlådans fäste är bättre markfrigång. Inte mycket men synbar skillnad i alla fall.
Du måste ha med soppalinorna och dieselfiltret.
Det är annat luftfilter så har du möjlighet tar du med filterboxen och slangarna.
Elen skiljer sig i elboxen och ut till motorn. Samma här, har du möjlighet att få tag på en sån har du allt gratis.
Tack för svaret! Hur är det om bilen med besinmotorn är en Syncro och donatorbilen är en tvåhjulsdriven?
Jag har haft VW reservdels mikrofilmer som jag förr studerade flitigt, men dessa har försvunnit spårlöst för ett bra tag sedan och jag har därför inte möjlighet att kolla skillnaderna.
Hej Kjell!
Du måste ha tag i en syncro diesel tank som inte är lätt att hitta och än värre att byta.
Motor och låda måste ur.
Dieseln har startmotor nästan rakt uppe på svänghjulskåpan medans på bensinaren är den lite på sidan.
Med vänlig hälsning Patrik
Det går faktiskt att köra med bensintanken. Min polare blåste på tanken med varmluftspistol och bulade om den. Den puttrar på fortfarande.
Det går faktiskt att köra med bensintanken. Min polare blåste på tanken med varmluftspistol och bulade om den. Den puttrar på fortfarande.
Helt rätt men någon förändring krävs för att få ihop det.
Inte bara bulta dit.
Med vänlig hälsning Patrik
Ännu har jag inte skaffat någon transporter av denna modell, men det börjar bli stora besvär att klarra av missbruket. Risken är stor att jag faller offer för mitt missbruk och då skall jag om möjligt försöka styra det till en Syncro med flak, dubbelhytt eller enkelhytt med dieselmotor helst.