1

Jag tänkte att en sådan här tråd skulle kunna vara matnyttig...

Jag blir först ut då, och vore tacksam för hjälp med att identifiera grejor från skrotlådan som jag själv inte vet var dom hör hemma (men jag håller tummarna att de passar vår oval ICQ/ae )!!

Fyra bilder på helljusomkopplare:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778996.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778997.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778998.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/778999.jpg

Frågan är - till vilken bil?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/779000.jpg
Till vilken bil hör denna bensinkran?

Tre bilder på ett tändningslås:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/779001.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/779002.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/779003.jpg

Ännu en gång är frågan - till vilken bil?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2

Är inte soppa kran och tändningslås till oval? Iaf har jag såna...

3

Kranen är Typ1 56-61.
Jag köpte ny på CSP igår, så jag har det färskt i minnet ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Påminner inte tändningslåset om T2 split.. Plockade ner mitt för ett tag sen och det liknar ditt. Inte helt säker dock.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

5

Jo, tändlåset är typ 2 58-63.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Tack så mycket för hjälpen, mina gossar ICQ/ab . Då är det bara ljusomkopplarna som fortfarande är ett mysterium Default/hmm ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

7

Mats W skrev:

Tack så mycket för hjälpen, mina gossar ICQ/ab . Då är det bara ljusomkopplarna som fortfarande är ett mysterium Default/hmm ...

Flatstift är 60 tal iaf o där har jag dåliga detaljkunnskaper, tidigare bilar har skruvfäste för kablarna o tidigt 50 tal å äldre så är själva den stora klumpen rund.

8

58 kom bytet med flatstift kontra skruv.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

25hpman skrev:

58 kom bytet med flatstift kontra skruv.

På min 60:a typ1 har jag skruvfästen på kontakterna åtminstone, kanske olika på olika komponenter?

Jag hittade detta:
(http://www.vwtyp1.com/teknik/

vwtyp1.com skrev:

1961
827 850 bilar tillverkas. Ch.nr. 3 551 045 - 4 400 051.
- - -
15. Nya kontakter till elsystemet.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10

Ännu en pryl jag inte är bekant med:

Ett tändningslås, men till vilken bil och vilka delar fattas?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780032.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780033.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780034.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

11

Ser ut som ett tändnings/rattlås till en 60 talare, det som fattas är väl resten av bilen............ Default/lol

Sorry kunde inte motstå...

12

Bengt H skrev:

Ser ut som ett tändnings/rattlås till en 60 talare, det som fattas är väl resten av bilen............ Default/lol

Sorry kunde inte motstå...

Den bjuder jag gärna på ICQ/ad . Jag har en liknande på min 60:a, men den har inget rattlås plus att det sitter en startknapp strax bredvid tändningsnyckeln som måste tryckas in för att starta.

Förlåt om min frågor framstår som korkade men jag började meka typ1 för drygt ett år sedan (är från början en typ3-nörd) och har massor av kunskapsluckor inom detta område ICQ/ad ...

Det är därför jag måste hänga på detta forum och posta, läsa och kommentera för att lära mig ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

13

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

Ser ut som ett tändnings/rattlås till en 60 talare, det som fattas är väl resten av bilen............ Default/lol

Sorry kunde inte motstå...

Den bjuder jag gärna på ICQ/ad . Jag har en liknande på min 60:a, men den har inget rattlås plus att det sitter en startknapp strax bredvid tändningsnyckeln som måste tryckas in för att starta.

Förlåt om min frågor framstår som korkade men jag började meka typ1 för drygt ett år sedan (är från början en typ3-nörd) och har massor av kunskapsluckor inom detta område ICQ/ad ...

Det är därför jag måste hänga på detta forum och posta, läsa och kommentera för att lära mig ICQ/ag !

Inga frågor är korkade, har hållt på med typ 1 i 30 år så lite har väl fastnat, skulle jag börja med nåt nytt Default/yikes  så skulle jag vara helt nollad  ICQ/ad

14

Kollade i min nyinköpta Berater, Mars 62 finns ett snarlikt tändning/rattlås, några små detaljer skilde, tror att den kan vara något år nyare o sen upp till  -66, har haft en -67:a o den hade svartlackat lås, hoppas det hjälper något.

15

Bengt H skrev:

Kollade i min nyinköpta Berater, Mars 62 finns ett snarlikt tändning/rattlås, några små detaljer skilde, tror att den kan vara något år nyare o sen upp till  -66, har haft en -67:a o den hade svartlackat lås, hoppas det hjälper något.

Vad var det jag sa Mats? typ 62-64?  ICQ/ad och ljusomkopplarna likaså...
men tändningslåset trodde jag var till en typ1, vad är skillnaden - ni som vet?

16 Senaste redigerad av Bengt H (2011-02-28 22:30:59)

folkamannen skrev:
Bengt H skrev:

Kollade i min nyinköpta Berater, Mars 62 finns ett snarlikt tändning/rattlås, några små detaljer skilde, tror att den kan vara något år nyare o sen upp till  -66, har haft en -67:a o den hade svartlackat lås, hoppas det hjälper något.

Vad var det jag sa Mats? typ 62-64?  ICQ/ad och ljusomkopplarna likaså...
men tändningslåset trodde jag var till en typ1, vad är skillnaden - ni som vet?

Tändnings/rattlåset är till typ 1 ICQ/ag

17

Bengt H skrev:

Kollade i min nyinköpta Berater, Mars 62 finns ett snarlikt tändning/rattlås, några små detaljer skilde, tror att den kan vara något år nyare o sen upp till  -66, har haft en -67:a o den hade svartlackat lås, hoppas det hjälper något.

Visst är den bra?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

18

folkamannen skrev:
Bengt H skrev:

Kollade i min nyinköpta Berater, Mars 62 finns ett snarlikt tändning/rattlås, några små detaljer skilde, tror att den kan vara något år nyare o sen upp till  -66, har haft en -67:a o den hade svartlackat lås, hoppas det hjälper något.

Vad var det jag sa Mats? typ 62-64?  ICQ/ad och ljusomkopplarna likaså...
men tändningslåset trodde jag var till en typ1, vad är skillnaden - ni som vet?

Hehe, det är bara så att allt inte passar så bra på vår oval - och då blir man ju nyfiken på vad det egentligen är man har fått handlat på sig ICQ/ad .

Hittade denna bild på tändningslås till tidig oval:
http://mega.tradera.com/570/118306570_1.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

19

Mats W skrev:

[
Hittade denna bild på tändningslås till tidig oval:
http://mega.tradera.com/570/118306570_1.jpg

Ja men det är ett helt annat lås, satt bla i Zwittern...

20

folkamannen skrev:

Ja men det är ett helt annat lås, satt bla i Zwittern...

Du har säkert rätt där, men då gissar(!) jag Zwitter t.o.m. juli 1955. Vi har lika nycklar i vår februari -55:a, men har inte monterat bort bagagerumspappen för att syna från andra hållet...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

21

Nu har jag fått tag i ett korrekt lås till oval ICQ/ab . Bilder på tändningslås till oval (med nyckel) jämfört med ett typ2 58-63:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786315.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786316.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/786317.jpg

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

22

Jag har varit på en liten utflykt i eftermiddag (15 minuter enkel resa) och kollat på några 1200cc industrimotorer som drivit elverk åt försvarsmakten:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789151.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789153.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/789154.jpg

Kan någon tala om för mig vad detta är för motorer?! 27,5 hk låter lite udda, och jag har inte heller kunnat uttyda motornumret...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

23

122 är prefixet på 1200 industrimotorer. Motorn på bilderna är i grunden en 34 hk bilmotor strypt till 27,5 hk. Det finns en uppsjö versioner av industrimotorer med olika utrustning som begränsar effektuttaget. Byt insug,förgasare, tändfördelare och avgassystem till bilprylar så blir motorn användbar. Eventuellt måste du även byta svänghjul och generator. Tänk också på att årsmodellsändringar i industrimotorvärlden inte följer de vi är vana vid i bilvärlden.

24

Dessa motorer är grymt prisvärda, om nu inte säljaren är dyr ICQ/ad
Jag har använt mig av dessa i flertalet bilar och har då inte märkt någom prestanda förlust alls.
Strypningen är jag lite tveksam till men att de skulle ha en annan kam är helt påhittat...
Varför byta insug? vissa har i och försig kortare "hals" men det funkar ju ändå.
Har du tur sitter det en riktig generator på nån av dom och kanske rent av en 12voltare med 6voltsutseende.

25

Tack för upplysningarna, gossar ICQ/ad !

Svänghjulet ser fel ut och att förgasaren är utan förvärmning och choke, det har jag redan uppmärksammat - men jag undrar vad är det för tokigt med generatorn?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>