Har just släng in en motor som va färdigkonverterad till 12v. Har köpt lite 12v lampor som jag ska montera i men har en fråga ang blinkerspilarna. Dom är nu på 6v och jag beställde två sådana konverterare: http://www.classicvw.se/spanningsomvand … ts_id/2670
Hur är det? Måste jag ha en till varje pil? Eller hur kopplar jag?
Sedan undrar jag om samma konverterare funkar till torkarmotorn?
Något mer jag ska tänka på? Startmotorn kör jag med 6v iaf.
Uteffekten är på 50 Watt, och vid en spänning på 6 Volt, så ger det en strömstyrka på 8,3 Amperé till respektive förbrukare vid max belastning.
Kolla om respektive förbrukare är märkta med effektförbrukningen i Watt (W). Då kan du enkelt avgöra om denna konverter räcker till i effekt.(Alltså max 50 Watt)
Borde ju räcka med en, om jag inte e helt fel ute så blinkar "man" ju bara med en sida i taget å varnings blinkers e kanske inte aktuellt!! 

Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!
dvs borde kopplas före spaken (ridbrytaren på split) så den "servar" båda pilarna. Kopplas den mellan spak och pil krävs ju logiskt två även om bara en i taget används samtidigt...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Tar upp denna tråden igen....
Vi kopplade in omvandlarna idag, en till varje pil på plussen efter spaken. Men vi fick det inte att fungera...vi mätte med testlampa men fick ingen signal efter omvandlaren. Vi lödde på kablarna och kanske tål dom inte den värmen som blir (låter ju osannolikt då det inte blir någon värrre värme)
Ska det vara jord till omvandlarna? Vi testade iof det också men inget resultat. Vi testade även att vända på omvandlarna då det inte står något specifikt på stiften vart in och ut är. Någon som använt dessa omvandlarna som kan tala om för mig hur man ska göra?
Tar upp denna tråden igen....
Vi kopplade in omvandlarna idag, en till varje pil på plussen efter spaken. Men vi fick det inte att fungera...vi mätte med testlampa men fick ingen signal efter omvandlaren. Vi lödde på kablarna och kanske tål dom inte den värmen som blir (låter ju osannolikt då det inte blir någon värrre värme)
Ska det vara jord till omvandlarna? Vi testade iof det också men inget resultat. Vi testade även att vända på omvandlarna då det inte står något specifikt på stiften vart in och ut är. Någon som använt dessa omvandlarna som kan tala om för mig hur man ska göra?
Prova sätta en omvandlare innan spaken på strömförsörjningen istället, kanske funkar. Jag har lödat på en sådan omvandlare till mina vindrutetorkare, det fungerade så lödningen är nog ok.
Hoppas du får rätt på det 
Okej, jag ska testa det. Men finns det någon förklaring varför det skulle funka före spaken och inte efter?
Det är ju rakt inte nån "omvandlare" på bilden vad jag kan se, det ser ut som ett effektmotstånd. Det kan bli precis vilken spänning som helst. (eller, nä det blir det ju inte men för att det ska bli 6V så måste det vara PRECIS rätt ström. Så är strömmen konstant blir spänningen det också men ska ju vara lite tur att dina pilar drar exakt rätt ström).
Rätta mig om jag har fel...
Nu funkar det ju ofta att sätta en resistor så jag ska inte gnälla för mkt, men UpNorth borde skriva detta i sin beskrivning! Så inte nån tar denna till nån känslig komponent!
Om pilen har samma resistans (4 ohm) och således drar (U=RxI) 6V/4ohm=1,5A, ja, då borde det stämma. Drar en pil 1,5A?
Tror denna diskussion varit uppe tidigare...
Var du sätter resistorn ska inte spela nån roll, den ska kopplas i serie med pilen. Sätter du den mellan spaken och säkringsdosan behöver du bara en resistor och det skulle jag personligen tycka vara smidigare, less is more.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=394&p=2
Här säger man 1ohm. Det blir ju ganska stor skillnad. Om pilen är på 1 ohm kommer i ditt fall fördelningen inte bli rätt. Spänningen blir om jag tänker rätt för låg över pilen. istället för 6v blir det bara 2V, typ... orkar inte räkna...
Mät spänningen mellan pilen och jord. Får du se hur mkt volt den får sig! Sen vet jag inte om den drar olika mycket när den är nere och ska upp och när den är i sitt uppeläge...
den de säljer kanske är tänkt för en torkarmotor? Har ingen aning vad den drar, jag skulle iofs tippa på MER än en pil, men...
Okej, jag är urdålig på el (som det kanske framgår)
Men ska mäta lite och kika på detta. Men finns det något annat alternativ att göra med
Pilarna? Borde ju finnas nåt motstånd till just pilar, för jag bör väl inte vara den första som ska göra det...
Men ska mäta lite och kika på detta. Men finns det något annat alternativ att göra med
Pilarna? Borde ju finnas nåt motstånd till just pilar, för jag bör väl inte vara den första som ska göra det...
Det går ju att linda om spolarna...
Läs den andra tråden, där säger de 1 ohm.
Linda om spolarna är lite "överkurs" tycker jag, motstånd bör funka bra nog... eller köpa 12v pilar, finns ju nya och ofta är ju glasen sopiga på pilarna, nya glas är en stor del av ett par 12V pilar, säljer man sen 6V på tradera så har inte 12V kostat så många kronor... 
Jag satte in ett motstånd till pilarna för ett par veckor sedan. 1 ohm 50 watt från elfa. kostar en dryg hundring med frakt och moms.
Ligger nog någon bild i min projekttråd på hur jag monterade det. Fungerar hur bra som helst hittils i alla fall!