Hej
Jag har varit och hämtat denna motor och undrar om det verkligen kan vara 80+ hk??(Enligt säljare)
Ni som har erfarenhet av motorer vad tror Ni? Tror att topparna är orörda!
1914 ccm :
AS 21 blok 94mm boring
Cylindre og stempler nye
Std. krumtap ´med 8 stifter i svinghjul havde originale mål 1-2/100mm under. OK
renoveret plejlstænger
standard knast
nye lejer
oliesump
HD oliepumpe
nyt 94 mm cylinder- og stempelsæt
std. 1600 toppe, dog hævet i komp 8,5 - 8,8 : 1
chromoly stødstænger
std. vippetøj
NGK tændrør - nye
standard svinghjul,
nyt 30hk blæserhus
ny 009 fordeler
nyt tarmslyng
36mm dobbelt weber IDF
nye filtre
ny speedertræk
jeg skal have solgt min bil så får ik brug for den alligevel
2 2012-03-03 23:44:57 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-03 23:51:40)
Allt går att räkna på men det kan vara svårt
Det är som Svwerker brukar säga flöde på toppar är det man har brukar vara rättvist hur mycket vad man kan få ut som max
Viktiga saker är kamaxel +komp +flöde + avgas system
Är det inte 80hk i den motorn så skall du byta avgasrör till något bättre ( billig skit som sitter på nu )med std toppar är det nog max 90hk
När jag simulerar motorer i datorn behöver jag info på storlek slag/borr +vändkant höjd+ längd påvevstakar+volym på topp +flöde+storlek på ventiler( I+A) kamaxel + vippor + vikt på stötstänger + längd på insugsrör med förgasare+ halsringar(storlek ) avgasrör länd och diameter och ljuddämpare diameter och längd så får man ut info som ligger mindre än 1% felmarginal
Ps kolla så att höger förgasare ger fullgas
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
3 2012-03-04 00:14:42 Senaste redigerad av GURRA (2012-03-04 04:13:53)
Tack för svaret Micke!
Det var lite info som saknades där från min sida;.).
Ang.höger förgasare! Är det något fel du ser med Din örnblick??
Vilken sorts system ska man ha som hjälper motorn? Är alla headers "dåliga"?
Gunnar
Det brukar vara så att höger förgasare inte ger full gas med det reglaget
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Aha! TACK
Om topparna är helt orörda förutom komphöjningen så är det begränsningen på den motorn, avgaset lär hänga med en bit till. Man undrar varför man bytt stötstänger när man inte har hårdare fjädrar, ställer bara till problem. Skulle förvåna mig om det är mer än 70 hk i den.
Ali G
Jag skulle oxå tippa på ca 70 - 80 hkr. jag har kört med liknande 1915-motor, fast med 40mm förgasare.
Däremot skall man nog inte "rusa iväg" och byta ut delar, allt verkar ju genomgånget och fräscht?
Denna motor i en bagge kan vara nog så roligare än original + driftsäker!
Trimmar man vidare (kostar ju oxå en del..) läggs ju effekten på högre varv som man inte anväder speciellt ofta....
Jag körde med en 1915cc i olika "bruksisar" i 7 år, där enda modifieringen var 94mm cylindrarna - där kanske vi snackar 60 Hkr? Men pigg bil vart det!
8 2012-03-05 01:46:44 Senaste redigerad av Silverbug (2012-03-05 01:54:51)
En liten glädjekalkyl:
Säg +20% för 1914, +20% idf 36, +10% komphöjningen, + 7% avgas. Totalt + 57%. Det vill säga en optimistisk uppskattning på ca 78hk om allt funkar perfekt. Kanske några till med avgastratt eller annan kam.

STD toppar brukar flöda i mellan 90-95 CFM@12mm som är orörda med 35mm ventil
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
En liten glädjekalkyl:
Säg +20% för 1914, +20% idf 36, +10% komphöjningen, + 7% avgas. Totalt + 57%. Det vill säga en optimistisk uppskattning på ca 78hk om allt funkar perfekt. Kanske några till med avgastratt eller annan kam.
Volym ger ingen effekt.
Ali G
Silverbug skrev:En liten glädjekalkyl:
Säg +20% för 1914, +20% idf 36, +10% komphöjningen, + 7% avgas. Totalt + 57%. Det vill säga en optimistisk uppskattning på ca 78hk om allt funkar perfekt. Kanske några till med avgastratt eller annan kam.Volym ger ingen effekt.
Med det resonemanget så skulle en 1200 ha samma hk som en 2276 med samma varvtal, toppar, insug, komp och avgas? Som jag ser det så ökar effekten proportionellt med volymökningen. Större volym suger in mer luft tills topparna säger stopp(kanske runt 80hk på orginaltoppar dp1600 med standard lyft). Mer luft i motorn= mer effekt, annars skulle inte turbo ge något på orginaltoppar heller. Rätta mig gärna om jag tänker fel 

Svwerker skrev:Silverbug skrev:En liten glädjekalkyl:
Säg +20% för 1914, +20% idf 36, +10% komphöjningen, + 7% avgas. Totalt + 57%. Det vill säga en optimistisk uppskattning på ca 78hk om allt funkar perfekt. Kanske några till med avgastratt eller annan kam.Volym ger ingen effekt.
Med det resonemanget så skulle en 1200 ha samma hk som en 2276 med samma varvtal, toppar, insug, komp och avgas? Som jag ser det så ökar effekten proportionellt med volymökningen. Större volym suger in mer luft tills topparna säger stopp(kanske runt 80hk på orginaltoppar dp1600 med standard lyft). Mer luft i motorn= mer effekt, annars skulle inte turbo ge något på orginaltoppar heller. Rätta mig gärna om jag tänker fel
Ja,jag tänker inte rätta dig... 
Du har så rätt som jänkarna brukar påstå mer cubik mer effekt
Som du kanse såg flödar en DP topp mellan 90-95 cfm på 12mm såman kan få ut mera om man byter vippor
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Du lär inte komma upp i samma varvtal innan du nått max så det resonemanget är går bort.
Det går liksom inte att generellt säga att volym ger effekt för det beror på vad som är det begränsande faktorn. Om du maxat flödet så hjälper det inte om du har 2,6 liter att suga med, du får det bara på ett lägre varvtal med större volym. Det är därför man portar toppar, i annat fall skulle det räcka att bara öka volym med 200% för att öka effekten med 200%.
Med turbo är det annan femma för då tvingar du in mer luft så det kan du helt bortse ifrån i denna diskussion.
Ali G
Nu så kommer svaret!
Var hos JPM idag och fick hjälp med inställningen. Jag har ännu inte fått min merged header från turbo thomas!! Så det blev 78.5 hk med kina headern och min gamla stinger från 34hästaren!
Så nägra av Er prickade ganska rätt;-) Men växellådan som jag satte i var inte så bra....
(61års) Måste skaffa en med en annan slutväxel!
Silverbugs "glädje"kalkyl var ju grymt nära.
Kalas, lär bli en trevlig bil att köra!
"nyt tarmslyng" det lät läskigt 
Silverbugs "glädje"kalkyl var ju grymt nära.
Ja svaret var rätt men ekvationen fel.
80 hk i en folka är trevligt att åka runt med.
Ali G
Bajen skrev:Silverbugs "glädje"kalkyl var ju grymt nära.
![]()
Ha, ha, jo det var en lyckträff
Det går att använda sig av olika ekvationer för att lösa ett problem, vad vissa tror är absoluta sanningar är nonsens för andra, eller hur svwerker

Svwerker skrev:Bajen skrev:Silverbugs "glädje"kalkyl var ju grymt nära.
![]()
Ha, ha, jo det var en lyckträff
![]()
Det går att använda sig av olika ekvationer för att lösa ett problem, vad vissa tror är absoluta sanningar är nonsens för andra, eller hur svwerker![]()
Så äre! 
Ali G
När det gäller rätt eller fel så har jag fått fler grubblerier i skallen!
Jag skaffade en olje temp sticka och en "No name" mätare på Mekonomen.
När jag tog motorvägen upp till Helsingborg igår så gick mätaren upp till 120-125
vilket fick Johannes (JPM) att skaka på skallen
. Men han sa när vi var klara att jag skulle dubbelkolla innan jag köpte en massa fläktar mmmm. Idag kom jag på att man kanske skulle kunna sticka ner en kött temp
. Nu ikväll var jag ute och körde och oljestickan visade 98 grader
och kött tempen visade 71 grader!!!!??? Kollade kött tempen upp till kokande vatten och den funkade perfekt!
Finns det någon med erfarenhet av oljetemp stickor? Är det bara skit eller kanske det är Mekonomen mätaren som är skit?
Har beställt en VDO så får vi se.
(Oljetempen och kött tempen var exakt lika långa)
Jag har hört flera som köpt "no name"-prylar och fått konstiga värden, gäller inte bara tempmätare.
Ali G