Den erfarne jägaren smyger försiktigt på sitt byte... 
Efter en kort kamp kan den stolte jägaren visa upp sitt fallna byte

Härligt Jonas..... tur att du hade Göran till hjälp, eller........
Härligt Jonas..... tur att du hade Göran till hjälp, eller........
Någon måste ju ta pressbilder samt servera mintpastiller.
Men seriöst, tack som fan för hjälpen, GB!
väntar på dom ut lovade bilderna på fälgar!!
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Inte så mkt action... väntar på att splittframvagnen ska dyka upp (samt kontonumret till dess f. d. ägare
) samt lite andra grejer på väg från Just Kampers.
Lyckades iaf få punktering på vägen till garaget, men Demian dök upp med en domkraft i högsta hugg - tackar ödmjukast för detta!
Äntligen "hemma" & framvagnen bortplockad
15" bussfälgar som dock behöver få nya navkapsel-clips ditskjutna
...
Som sagt, en ganska lam update i jämförelse med Demians ADHD-manöver denna helg, men jag hann faktiskt med att repa två gånger med bandet, spela in i studion, dricka mig salongsberusad, klä om en kattklösbräda och riva en 356-inredning också, så det så! 
Klart udda med bussfälgarna med stora lufthålen! Sänker tyvärr utseendet på bussen enligt mitt tycke. Men nu är det din buss och ditt tycke, så kör hårt!
Jag har annars drösvis med korrekta fälgar för tidiga bayar.
Det här projektet går ganska långsamt, men jag har ingen panik. Än.
2 framvagnar ska bli 1. Här är bayframvagnen i isärslaget skick. Splittframvagnen är också isärslagen och har åkt hem till farbror Franke, spindlarna är på droppkollo hemma hos fabror Demian.
Rubbing före och efter
Rubbad med maskin och något riktigt raketmedel som kostade alltför mycket
Hann även få bort främre kofångaren som ska få lite riktning och TLC. Har även renoverat framlysena och blinkersen. Lämmarna är också bytta och man börjar få lite feeling för hur den kommer att se ut.
Jäklar vad färgen kom tillbaka, kul. kommer nog bli väldigt trevlig 
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Klart udda med bussfälgarna med stora lufthålen! Sänker tyvärr utseendet på bussen enligt mitt tycke. Men nu är det din buss och ditt tycke, så kör hårt!
Jag har annars drösvis med korrekta fälgar för tidiga bayar.
Tur att det bara är du som tycker så, för många av oss alla gamla rävar gillar 15" buss väääldigt mycket, kommer bli skitbra detdär!
Men, Jonas, du skulle ju ha en bruxis.... 
Kämpa på, så du får känna glädjen av bruxandets ädla konst i vår! (eller ni i södra sverige kanske har vår redan?) 
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Men, Jonas, du skulle ju ha en bruxis....
Hm.... ja, jag vet. Fan också, att det alltid blir såhär... 
men du kan ju ha hytten fin och bakdelen/flaket mindre fin
ska bli kul se nästa post om bygget 
Med Påsken följer löfte om lediga dagar och håvor av kaloririk mat! Så efter att ha marinerat mig själv i sillspad och konjak bar det iväg till Borlängegaraget där min framtida brukspickis bor. Franke hade i ypperlig stil svängt ihop framvagnen och det var dags för lite påskmek. Pickisen fick sig en typisk "Split-In-Bay"-lösning med okortad framvagn och flippade splittspindlar.
Montering av hjälpstyrarm
Syndigt svart hängandes i garagets "du-får-inte-komma-in"-bom. Sedan monterades framvagnen och den satt som en smäck!
Demians extremt användbara - och kraftfulla - trumavdragare. Utan denna hade jag med största sannorlikhet fått klyva trummorna på mitten, så pass ihoprostade var bromsarna.
Rengöring och sortering av diverse spindeldetaljer
Demian svetsar fettkoppar på garagegolvet
Sådärja! Knappt 15 cm lägre. Jag lyfte helt sonika över originalbromsarna från pickisen på splittspindlarna, det enda jag bytte var bromsslangarna. Bilen går att justera både upp och ner i förhållande till bilden, men med 175/65/15 fram och dagligt bruk i åtanke kommer jag nog inte åka lägre än så här.
Näste steg blir att släppa ner åbäket baktill samt fixa allt med bromsar, styrstag samt dra ny kopplingsvajer och justera växelföraren - jag märkte på vägen ut till garaget att växlarna slirade litegrann. Hoppas att det bara rör sig om justeringar och att det inte är något större fel. Stort tack till alla som hjälpte till under påskhelgen - No raise for you but a huge drop for me! 
Var det den framvagnen du köpte av mig?
Fasen vad fint det blev
You bet dude, din gamla framvagn! Franke har återskapat den, fast i justerbart format.
Tackar ödmjukast för affären!
Snabba ryck med monteringen, blev ju bra det där även om jag hade föredragit lite lägre markfrigång
Men huvudsaken är att du blev nöjd och markfrigång är ju inte så dumt om du ska lasta tungt.
You bet dude, din gamla framvagn! Franke har återskapat den, fast i justerbart format.
Tackar ödmjukast för affären!
Bara kul att den kom till användning. Å vilken förvandling sen, trevligt värre
Härlig vagn och sjysst fälgval! När jag "kom på" idén med femtontummare på bej kände jag ingen som hade det, när jag väl kommit till skott lär det vara rena dussinfälgen!
Fast det är kul när fler har bra smak! 
Lyxigt med lyxlister!
Kommer bli riktigt bra det här! Den där trumavdragaren, finns det möjlighet att hyra den för en dag i framtiden? Motivering är att en splitbuss ska räddas.. 
Gött mos Jonas......
Franke: Än finns det justeringsmån...
Nu väntar vi andaktsfullt på en av dina berömda push rods!
VwGoran: Japp, din gamla splittframvagn var liksom kravet på att detta skulle bli av! Tackar än en gång för smidig affär.
Kee: Tackar! 15" buss is the shit. Har dock inte bestämt mig än om det blir kapslar eller ej.
Michos: Snacka avdragare med Demian, det är han som byggt & äger den. Jag skulle iaf tro att även om du kommer upp till honom och hämtar den och sedan åker tillbaks med den sparar du lik förbannat en massa tid.
GustaF: Inte speciellt imponerande tempo om jag jämför med mina garagegrannar, men det blev lite gjort iaf. 
Pushrod finns klar för avhämtning i helgen
Har du hittat någon bromsvätskebehållare med 100mm cc än ?
Japp, på väg hem från Landet i Väst! 
Fan vad bra, ge mig en länk för tusan !
Michos: Snacka avdragare med Demian, det är han som byggt & äger den. Jag skulle iaf tro att även om du kommer upp till honom och hämtar den och sedan åker tillbaks med den sparar du lik förbannat en massa tid.
Jupp, det är bara att låna.
Franke: Har inte hittat nytillverkade, det verkar vara kört. Jag köpte en beggad från en snubbe på TheSamba. Jag vet inte hur Volvo 240-dito skulle passa - problemet är ju att bay har den ingående påfyllningsslangen från sidan och inte rakt uppifrån. Det är ju ganska tight därinne så jag undrar om 240-varianten skulle passa.