1

Har för mig jag läst i nån av mina pärmar att man kan borra bort nitarna i dörrgångjärnens infästningar i dörrarna och ersätta med vanliga gångjärnsskruvar... Ska riva fram lite pärmar och leta igen... Någon som läst samma och dessutom gjort detta? Eller har annan ide på hur man bäst byter hela gångjärnet.

Problemet, jag har 2 splitdörrar där bådas gångjärn är alltifrån lite till mkt misshandlade. Alla gångjärnen är kapade i delen som sitter i karossen och jag har inte specialverktyget. Iom de sitter stenhårt så är det lite jobb att få ut sprinten. Jag har iofs gått loss med vinkelslipen på ett av dem och då kan man kapa och slå ur sprint utan att skada den del som sitter i dörren... Det kanske kan gå att rikta dem på plats men enklare vore nog att byta till ett par andra dörrgångjärn...

Om riktning är ett bättre alternativ, finns några ideer hur detta görs bäst, tilläggas ska att en av dörrarna redan har skador pga uppbänt gångjärn som suttit fast...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Jag pressade ur min sprint på min dörr som jag hade tagit lös från bilen med ett löst skruvstycke. Tog en liten hylsnyckel förlängare eller var det en liten hylsa? som var smalare än sprinten på den sida där man pressar för att få ut sprinten(neder sidan) på motsatt sida en ring på en ringnyckel av lämplig storlek. Sätt sedan skruvstycket över och pressa på. När man fått tillräkligt med tryck så kröp sprinten ut. Använd gärna ett stort skruvstycke och en kompis som kan hjälpa till för det är lite svårt att hålla allt på plats innan man har dragit åt skruvstycket. Rostlösare är inte heller så dumt.
Detta funkade bra på min -62 bubbla!
Det du använder för att pressa ur sprinten med bör vara härdat så det håller, för man får trycka på bra! Men splinsen(stavning??)är bara ca 1 cm i toppen på sprinten så när det väl börjar röra på sig så har man lyckats!

Hoppas du kan ha någon hjälp av detta!

//Göran

Bubbla -62

3

Kollade på mina och det ser ut som det ska gå då nitarna har ungefär samma storlek som en försänkt m6a.

Och på nitningsstället på insidan ser det ut som det ryms muttrar.

Åker nog på det jag med då plåten är lite vek i dörrarna ICQ/ad

Post's attachments

DSC00253.jpg, 164.88 kb, 778 x 584
DSC00253.jpg 164.88 kb, 241 downloads since 2012-03-05 

DSC00256.jpg, 195.3 kb, 778 x 584
DSC00256.jpg 195.3 kb, 255 downloads since 2012-03-05 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Nu vet inte jag om dörrarna skiljer men på min 62:a borrade jag bort nitarna och ersatte med försänkt insexbult med mutter på insidan , lite skavsår på händerna blev det då utrymmet för muttrarna är begränsat........
Minns tyvärr inte dimensionerna.

5 Senaste redigerad av johan_l (2012-03-05 22:32:29)

Hittade denna...
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=4747&download=1&secure_str=152t7683

Post's attachments

hinge.jpg, 54.67 kb, 741 x 626
hinge.jpg 54.67 kb, 2801 downloads since 2012-03-05 

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Undrar vilken tråd länken går till..? Funkar inte längre..

johan_l skrev:

Hittade denna...
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=4747&download=1&secure_str=152t7683

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36