1

Igår blev det en heldag i garaget för att slutföra motorbytet i min Typ1-59....Från 1500 6v till 1600 dp 12v
Nu till mitt problem.
soppafiltret sitter monterat innan pumpen, jag ser att det kommer soppa till filtret.
Ny soppa pump är monterad, vwimportens ekonomi modell. Den har en pil instansat vid det övre röret, så jag drar slutsatsen att det är själva inloppet.??
När jag vrider på nyckeln så hör jag choken klicka till.
Jag har vridit fördelaren lite inför nya start försök.
När jag försöker starta så smäller det bara.
Jag förklarar som en kratta, men någon kanske känner igen problemet och kan ge mig några pointers.
Tack på förhand/ Lasse

*Member of Bugpeople*

2 Senaste redigerad av stickan (2012-03-03 09:35:30)

L.O.B skrev:

Igår blev det en heldag i garaget för att slutföra motorbytet i min Typ1-59....Från 1500 6v till 1600 dp 12v
Nu till mitt problem.
soppafiltret sitter monterat innan pumpen, jag ser att det kommer soppa till filtret.
Ny soppa pump är monterad, vwimportens ekonomi modell. Den har en pil instansat vid det övre röret, så jag drar slutsatsen att det är själva inloppet.??
När jag vrider på nyckeln så hör jag choken klicka till.
Jag har vridit fördelaren lite inför nya start försök.
När jag försöker starta så smäller det bara.
Jag förklarar som en kratta, men någon kanske känner igen problemet och kan ge mig några pointers.
Tack på förhand/ Lasse

Pilen på pumpen pekar på riktningen som soppan går i.Har du rätt längd på drivstången till pumpen?
Har du lossat slangen vid förgasaren och kollat att det kommer bensin där när du kör på starten?
Varför köpte du ekonomimodellen?När ett företag medger att dom har en ekonomimodell av nånting så betyder det att dom tagit hem en billig skitprodukt för snåla kunder.Själv så skulle jag aldrig köpa en snikmodell av nåt så viktigt som en bensinpump.

3

Sitter tändkablarna rätt? Går den om du sprutar startgas i förgasaren?

4

Ställ motorn 10 grader BTDC för ettans cylinder. Koppla en testlampa eller voltmeter mellan minus på tändspolen och jord. Vrid fördelaren tills lampan tänds alt. voltmetern ger utslag. Där ska tändningen stå som grund och går den inte igång så är det något annat än inställningen som är fel.
Som HenrikL skriver, kolla tändföljd både en och två och tre gånger.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tack för tipsen.
Bytte fördelare, så nu funkar det
ICQ/ad

*Member of Bugpeople*