1

Jag har en annons ute på Blocket gällande en vanlig bil (Volvo kombi), och har fått 5 st olika sms-svar som verkar komma från England.

Jag är helt tvärsäker på att det är nåt fuffens och djävulstyg, men vad?? Jag såg i nån biltidning om någon som råkat ut för nåt liknande, men ingen förklarig till vad det kan vara...

Är det nån här i VW-gänget som vet något om detta??

bugnbus.se

2 Senaste redigerad av rs68 (2012-02-24 17:48:59)

Svar kommer från england på alla annonser på blocket i stort sett. Oftast är det nån som jobbar som "sjöman" t.ex och inte är hemma just nu men bara ska ha bilen eller vad nu annonsen innehåller.Dom sätter in pengar så man ser dom på paypal och fixar så bilen hämtas. När den kommer till England säger dom att skicket inte motsvarade det som beskrevs och pengarna släpps inte och sen har du en bil i England och inga pengar.

3

Det där är bara scam, har fått såna sms på i stort sett varenda bil jag har sålt.
Det är som rs68 skriver + att de plockar allt av värde på bilen så att du bara har ett vrak kvar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Vissa anstränger sig inte ens. Frågade mig om jag hade datorn kvar. och det jag annonserade ut var en bil.
Inget seriöst försök till bedrägeri... ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

det här va ja med om när jag Hadde min c5:a ute. dom skrev att dom var bönder och deras tröska hadde gått sönder och inte fick ta mer lån så dom ville ta ett privat lån. eller nått sånt.

det som ja tycker är lustigast är att ett namn dycker upp istället för numret :s obs numret låg inte i mina kontakter.

Type2-57 PG/SG
Såld-Lowlight ghia-56

6

owennermark skrev:

det här va ja med om när jag Hadde min c5:a ute. dom skrev att dom var bönder och deras tröska hadde gått sönder och inte fick ta mer lån så dom ville ta ett privat lån. eller nått sånt.

Måste vara samma person(er) som mailade farsgubben(som också har annonserat ut sin c5:a) för nå´n månad sen. Ett långt mail innehållande samma berättelse. Mysko typer...

Typ1-66   Typ1-69

7

Samma sak när jag skulle sälja min T4:a. Massor av mail som jag bara besvarade med att de skulle ringa om de var intresserade. När de gjorde det kändes fortfarande allt jäkligt skumt så jag avböjde affär.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

8

Här är det som många får via mail från skojare, och om man läser vidare så försöker dom lura av 8.000sek också.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=313375 (jaja, jag vet att det är ett saabforum  ICQ/ad ) ....det blir så när man googlar.

9

De här SMS:en och mailen som man får går iväg i stort sett automatiskt via bottar som går in under olika blocketkategorier. Främst bilar och motorcyklar tror jag. Svarar man sedan så tar en person över och försöker blåsa en.

Alte Liebe rostet nicht!

10

Där ser man... Förstod ju på en gång att det var djävulstyg på gång, så jag deletade dessa SMS direkt när jag fick dom..

Vem vet vad man sätter igång för elände bara genom att läsa dom..

Jag råkade öppna nåt jävla pop-up på Fejjan och det resulterade i att man deltog i nåt lotteri för 50 spänn i veckan.. Det var precis helt hopplöst att bli av med, så sen dess är jag livrädd för allt skit som dyker upp och luktar skunk!!

Bara bedragare och lurendrejeri!! Man får vara på sin vakt :-)

bugnbus.se

11

Fick ett samtal häromdagen från +1000181 Var på jobbet och svarade utan att kolla nr.
Någon Sa is it Mr. Sewerin och jag sa ja sen la dom på.

Så nu väntar man på att något ska dimpa ner i brevlådan. ICQ/ac

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

12

sewe66 skrev:

Fick ett samtal häromdagen från +1000181 Var på jobbet och svarade utan att kolla nr.
Någon Sa is it Mr. Sewerin och jag sa ja sen la dom på.

Så nu väntar man på att något ska dimpa ner i brevlådan. ICQ/ac

Det där har hänt en del i trakten här hemma också. Jag undrar vad fasen det är...

Alte Liebe rostet nicht!

13

Man märker oftast när det är något oönskat på g, så jag svarar "det stämmer" och dylikt.
Aldrig jag säger ordet "Ja" i luren.....brukar fråga en massa tillbaka.
Man får passa sig.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

owennermark skrev:

det som ja tycker är lustigast är att ett namn dycker upp istället för numret :s obs numret låg inte i mina kontakter.

Mitt företag använder en sms-portal för att skicka sms, och där går det att ställa in vad som helst som avsändare, bokstäver eller siffror (även polarens mobilnummer om man vill skoja till det lite...)

Som nizekustoms skrev är det ett script som skickar sms till alla annonser inom vissa kategorier.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

15

Det behöver inte bara vara lurendrejeri heller. Vet att min Morbror blev uppringd förra året på semestern av en afrikansk kille som ville köpa hans Peugeot 504 (tror det var 504, ganska tråkig -90-tals-variant va det i alla fall)
Morbror trodde absolut att det var någon typ av bluff men han fick ett vansinnigt bra bud direkt på telefon och sen bestämde dom träff senare. Killen kom sen och hämtade bilen med trailer och betalade kontant utan att ens försöka pruta. Priset han fick var mångdubbelt mer än han kunnat komma i närheten av om han satt ut den själv på blocket här i sverige.

Är tydligen så, att det i praktiken bara finns två bilmodeller i flera afrikanska länder, Toyota landcruiser och Peugeot 504, detta gör att dom köper dom här uppe i norden och sen exporterar dom neråt, eftersom det bara är dessa två bilar som dom har delar till och dom kan laga enkelt och smidigt.

Så det kan vara värt att lyssna på den andra personen, du kanske går miste om din livs affär.... ICQ/ae

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

16

Nu fick jag faktiskt två sms ang. min Blocket annons:

karen.xxxx (ingen tel.nr.)
I’m Interested In Your AUTO on blocket,What Is The Price You Want For it,You Can Reach Me On([email protected] )

+13xxxxxxxxx
Hej, Kan jag k?¤nner staten och det slutliga priset f???r denna punkt p?¥ bocket? Pls komma tillbaka till mig via lebeyxxxmail.com,

Det står inte om vilken bil det handlar, etc. Vem tror på såna skämt?  ICQ/ad

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

17

whallis skrev:

Det behöver inte bara vara lurendrejeri heller. Vet att min Morbror blev uppringd förra året på semestern av en afrikansk kille som ville köpa hans Peugeot 504 (tror det var 504, ganska tråkig -90-tals-variant va det i alla fall)
Morbror trodde absolut att det var någon typ av bluff men han fick ett vansinnigt bra bud direkt på telefon och sen bestämde dom träff senare. Killen kom sen och hämtade bilen med trailer och betalade kontant utan att ens försöka pruta. Priset han fick var mångdubbelt mer än han kunnat komma i närheten av om han satt ut den själv på blocket här i sverige.

Är tydligen så, att det i praktiken bara finns två bilmodeller i flera afrikanska länder, Toyota landcruiser och Peugeot 504, detta gör att dom köper dom här uppe i norden och sen exporterar dom neråt, eftersom det bara är dessa två bilar som dom har delar till och dom kan laga enkelt och smidigt.

Så det kan vara värt att lyssna på den andra personen, du kanske går miste om din livs affär.... ICQ/ae

Vi får ett brev varje år från olika afrikanska exportfirmor som vill köpa vår Toyota Carina -97. Vi kommer nog sälja till dem när det är dags. Det är som du säger där man kan få bra betalt för en så gammal bil.

Alte Liebe rostet nicht!