1

Vad är lämpligaste och billigaste lösningen till att transportera bussens kaross till blästring?

Jag måste i vilket fall hyra något så alla förslag beaktas.

Vill även veta hur ni rullade upp på plats. Hur många ska man vara?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Är den med eller utan axlar? Är den utan axlar så kan man ju svetsa ihop en vagn i fyrkantsrör med Biltema-hjul. Två snurr och två fasta.

Biltransportvagnar i trakten av Malmö är antingen Malmö släpvagnscenter eller OK Svedala som har haft i alla fall bra priser. Annars är det några på blocket som hyr ut för 350:- dygnet.

Förstod jag frågan?

luftgekühlt skrev:

Vad är lämpligaste och billigaste lösningen till att transportera bussens kaross till blästring?

Jag måste i vilket fall hyra något så alla förslag beaktas.

Vill även veta hur ni rullade upp på plats. Hur många ska man vara?

Projekt ska man ha, många och stora.

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-02-28 23:31:03)

Rätt förstått.

Karossen utan axlar. Ska bli kalasfin undertill är tanken.

Låter som en bra idé med vagn med Biltema-hjul, min bekymring var hur man fäster ekipaget ordentligt väl uppe, normalt remmar man hjulen.
Men det går säkert bra med några rejäla remmar.

Har använt mig av släpvagnscenter förr, de var bra. Ska jämföra med OK Svedala och även kolla blocket. Tack.

Återstår hur många mannar jag behöver. Klarar två bastanta herrar uppgiften? Är vinsch ett krav eller klarar man sig utan?

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

Buss bus Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Idag har jag pratat med lackfirman. De rekommenderar inte sandblästring av sidorna för plåten slår sig.
Blästring av undersidan och insidan, struktur, balkar etc går fint. Sedan grundar de med 2K.

Men så kommer jag till min fråga. Ska man spruta Tectyl eller finns annat bättre finish? Lackfirman gör
det, inga problem, jag kollade idag. Funderar på Valvoline Tectyl. Vad tycker ni som varit med innan?

6

Jag tror att du får mer och bättre svar om du inte postar i denna tråd som handlar om Typ1: 58-67
Prova lack o plåt tråden ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Ska du köra med bilen på vintern? Jag skulle inte tectyla en sån buss, fast det är ju jag.

luftgekühlt skrev:

Idag har jag pratat med lackfirman. De rekommenderar inte sandblästring av sidorna för plåten slår sig.
Blästring av undersidan och insidan, struktur, balkar etc går fint. Sedan grundar de med 2K.

Men så kommer jag till min fråga. Ska man spruta Tectyl eller finns annat bättre finish? Lackfirman gör
det, inga problem, jag kollade idag. Funderar på Valvoline Tectyl. Vad tycker ni som varit med innan?

Projekt ska man ha, många och stora.

8

Tack för dina råd det ska jag tänka på.

Jag fortsätter denna tråd under Plåt, Lackering, kolla där.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 909#p94909

Post's attachments

valvolyne tectyl.jpg, 24.38 kb, 500 x 500
valvolyne tectyl.jpg 24.38 kb, 204 downloads since 2012-03-01 

9

Har någon en ihopsvetsad vagn i fyrkantsrör med (Biltema)-hjul som kan lånas/hyras/säljas till att rulla en busskaross utan axlar.

Behöver vinscha upp karossen på släpet för transport från lackering till garaget. Det var ingen picnic att lasta upp den på släpet på väg till lackering! 8 man som slet som djur!

Det vore fiffigt om någon hade en sådan eller ett lämpligt alternativ. Bor i Malmö men åker och hämtar givetvis.

Livet är hårt. Men jag är hårdare...