ÄR det någon som har provat att montera biltemas 12v kupevärmare i hålet där bensinvärmaren normalt sett blåser in varmluften? Det är min plan och skulle vilja höra era åsikter om det.
En 12V generator ger drygt 300W och även om du skulle omvandla hela denna effekt till värme skulle det knappt märkas någon skillnad inne i kupén.
Ska du ta kall luft från bagaget värma den och blåsa in menar du?
Jag tror att det blir rätt ineffektivt. Vitsen med att ha den i kupén är att du värmer luften du redan värmt upp, så att säga.
Ali G
Min tanke är att använda den för att slippa att rutan immar igen. Blir det någon värme så vore det bara bonus. Den ligger på 250w.
Eller har ni något annat bra tips på hur man slipper imma på rutan och gärna lite värme i kupén tack. Bilen kommer bara köras sommarhalvår så imman är de största problemet för mig.
bästa -- eber eller värmekammare? 
Ärligt så är det nog de bästa alternativen... Men vanlig "ventilation" funkar ju hyggligt om man har rutorna nere, men en kall kväll blir det kallt (men inte så mkt imma). Iallafall har jag inte haft så stora problem med det när jag kört -bara- sommar... vår och höst är säkert en annan grej...
Men glöm elvärmen! Möjligen en kalluftfläkt som blåser på rutan då... annars, köp en båtfläkt på biltema och blås "kallluft" ut i kanalerna... GÅr ju hämta från motorrummet får man både lite avgaser och lite värme... 
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Jag byggde om utblåset ifrån ebern på min dåvarande 1303a och hade inga problem med igenimmade rutor.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
ja båtfläkt låter som ett bra alternativ tror ja. ebern har jag slängt ut och svetsat igen hålen. det blir nog att pröva sig fram lite vad som blir bäst
bästa -- eber eller värmekammare?
Ärligt så är det nog de bästa alternativen... Men vanlig "ventilation" funkar ju hyggligt om man har rutorna nere, men en kall kväll blir det kallt (men inte så mkt imma). Iallafall har jag inte haft så stora problem med det när jag kört -bara- sommar... vår och höst är säkert en annan grej...
Men glöm elvärmen! Möjligen en kalluftfläkt som blåser på rutan då... annars, köp en båtfläkt på biltema och blås "kallluft" ut i kanalerna... GÅr ju hämta från motorrummet får man både lite avgaser och lite värme...
Det fick bli Biltemas båtfläkt. Var ute på premiärtur igår i dimman och kan meddela att det funkar helt grymt då man inte ens behöver modifiera nåt. passar perfekt rakt in i röret där ebern normalt ansluts. Vad gäller imma på rutan så funkar det som en dröm. den klarar till och med att ta bort imma på sidorutorna. tack för tipset Johan!
johan_l skrev:bästa -- eber eller värmekammare?
Det fick bli Biltemas båtfläkt. Var ute på premiärtur igår i dimman och kan meddela att det funkar helt grymt då man inte ens behöver modifiera nåt. passar perfekt rakt in i röret där ebern normalt ansluts. Vad gäller imma på rutan så funkar det som en dröm. den klarar till och med att ta bort imma på sidorutorna. tack för tipset Johan!
Bilder...
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Fläkten är kopplad till eber knappen på min 1303.

12 2012-03-02 09:49:03 Senaste redigerad av johan_l (2012-03-02 09:50:08)
Jag trodde 1303 hade friskluft fläkt redan...
Kul det funkade iallafall...
Väl fungeranade värmekammare får hela bilen att bli rätt varm. Funkar alla delar som det var tänkt blir det som en liten bastu innuti. Jag la ner rätt mycket tid på att få det att funka i min 1303s, som då var min ända bil.
För min del handade det om att bilen kommer vara sommarbil och känner mig inte så sugen på att betala vad nya värmekammare kostar. fläkten duger alldeles utmärkt för mitt syfte och kan va ett bra tips för många andra som mig som kör J tuber istället för värmekammare och vill slippa imma på rutan.
jag körde J-rör I värmekammare och det fungerar hur bra som helst som sommarvärme.
Ali G
jag körde J-rör I värmekammare och det fungerar hur bra som helst som sommarvärme.
Hur gick de till?
Svwerker skrev:jag körde J-rör I värmekammare och det fungerar hur bra som helst som sommarvärme.
Hur gick de till?
1. Sprätta upp.
2. Ta ut innehållet.
3. Ersätt med J-rör.
4. Svetsa ihop.
5. Klart!

Ali G
min erfarenhet av värmekammare som är dåliga är att om "skalet" är ok så är det bara i bakkant man behöver svetsa precis där röret kommer ur höljet, innuti själva kammaren är det ju gjutna flänsar kring röret så där verkar det inte kunna läcka.
en gammal 1200 med "kylluftsvärme" skulle jag vara mer restriktiv att köra värme på, då risken är större man får in avgaser i kupen...
är sen trösklarna och kanalerna kass hjälper ju inte att kamrarna är bra...
men bra att veta att kallluftsmetoden funkar...
på en "vanlig" VW borde man kunna sätta fläkten bak i bilen och trycka genom trösklarna istället?