1

Om man tar en bubbla, kontra en bussmätare från 60-67 typ, så skiljer det ju på kabelns ingång på husets baksida. Skiljer även räkneverket o övrig drivning också, eller det är universalt efter att man plockat sönder den?

Har hittat en hastmätare med tripp som jag tänkte byta "urtavla" på o kabelingång, för att få den att passa min splittbuss. är detta möjligt? Man får ju borra hål i urtavlan för nollställningsskruvens axel, men behövs det ytterligare modifieringar? (förutom byte av hus)

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

2

Det kan skilja på utväxlingen inne i mätaren berodende på  vad det är för rullningsomkrets på hjulen. Men det brukar gå att plocka och fixa lite för att få det att stämma.

3

Då får man kanske ta en mätare från buss som är äldre än 64 för då hade man 15 tummare på typ 2. Folkamätaren är från 1964.

4

Det låter troligt. Har aldrig haft upp buss och bubblamätare samtidigt och jämnfört.
På bilar med drivning från växelådan så kan man byta drevet i den ändan av wiren men nu handlar det ju om direktdrift från hjulet.

5

Vore det inte enklare och köpa ifrån USA Samba där finns det ju ofta ombyggda
vanliga mätare till tripp?
Jag har sett priser ifrån 1500 kronor.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

Dom jag hittar kostar $450, så du får gärna lägga upp en länk.

7

Ska kolla om jag hittar snubben som annonserade , det är ju ett tag sen.

VW Typ 2 1967

8

Jag la upp en tråd när jag hade isär den till min zwitter, visst hjälper ju inte men man kan ju se lire åsådär..ska se om jag kan hitta några bilder.

9

Hur passar bubblans mätarvajer i bussens hjul då? kanske är lättare att byta vajer än att bygga om mätaren.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10

Jag tänkte samma tanke om en 140km tripmätare jag skulle vilja ha i min oval, dvs bygga om till 120 mätare, men jag lade ned det och ska sätta trippen i min ghia istället, men 140 tripparna är väl betydligt billigare? Det är väl oval 120km som är dyra, men kanske split och busstrippar är svindyra???

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

johan_l skrev:

Jag tänkte samma tanke om en 140km tripmätare jag skulle vilja ha i min oval, dvs bygga om till 120 mätare, men jag lade ned det och ska sätta trippen i min ghia istället, men 140 tripparna är väl betydligt billigare? Det är väl oval 120km som är dyra, men kanske split och busstrippar är svindyra???

140 trippen brukar vara något billigare , 120 tripp är ju trevligt men växer liksom inte på träd heller.

VW Typ 2 1967

12

Min kostade en 50-lapp  ICQ/ag  och visst, 140 trippen är billigare  ICQ/ad

har inte kollat vad min bussmätare går till, men om även det är 140, så ska jag bygga om.

13

Jo, köpte inte min 140 på tradera heller även om det nog var mer än 50 spänn... kanske en 500, minns inte, det kändes inte dyrt iallafall... allt som inte säljs på tradera är ju oftast rimligare priser på, men det sägs ju att mycket på tradera som finns nytt går för mer pengar där än på affären... typ reprogrejjor... tror budjävulen gör att folk dras med och vill "vinna", det är ju värt så mycket för nån annan då måste det ju vara värt 5 spänn till för mig... ICQ/ad  Nåja, nu ska jag inte trasha din tråd...

Känns iallafall som det är jävligt pilliga grejjor att hålla på med och tveksamt om man får det snyggt, men de e klart, vissa har ju verktyg och kunnande att hålla på med sånt pill - det har inte jag så jag kastade in handduken rätt direkt jag googlat lite och sett hur pillrigt det var...  Bara att få till hål snyggt i en mätartavla... Men är man noga som fan så går det säkert...

Och de som bryr sig om man har en tripp (utom ensjälv) ser säkert det är en fejk ändå...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)