1

Det verkar finnas lika många olika typer av cylindersatser som entusiaster så här skulle jag vilja ha lite tips vilken cylindersats som är mest prisvärd om man ska borra upp ett 1600 block men ändå köra standardvev och kam.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

2

Prismässigt så skiljer det inte så mycket mellan olika företag som säljer dessa här i Sverige.Dock ska man se upp med företag som säljer cylindersatser med pressgjutna kolvar som dom påstår är smidda!Cylindersatser med smidda kolvar är betydligt dyrare.

3

Vilka märken ska man välja för att få kvalité och hållbarhet?
Vilka märken, företag är det som luras med pressgjutna kolvar?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Mahle-satserna håller väl hyfsad kvalitet,men bjuds ibland ut som smidda vilket dom inte är.Samma satser finns att köpa i USA utan att man påstår att dom är smidda...CSP tex hävdar i sin katalog att deras pressgjutna kolvar är smidda vilket dom inte är!

5 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-02-28 10:20:45)

90,5mm är den starkaste cylindrarna  (tjocka o goa)
köp inget billigt skit  för då kan det bli problem (som inte du haft nog av det )
Jag håller med stickan Mahle är nr1 sen är det A.A Sen finns det bilig skit som det inte är värt att montera

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:

köp inget billigt skit  för då kan det bli problem (som inte du haft nog av det )
Jag håller med stickan Mahle är nr1 sen är det A.A Sen finns det bilig skit som det inte är värt att montera

Det är ju problemen man lär sig nåt av...Eller hur Micke!Att det sen blir billigare att lyssna på andra och på så vis undvika problemen är ju en annan sak. ICQ/ab

7

stickan skrev:
PPRMicke skrev:

Det är ju problemen man lär sig nåt av...Eller hur Micke!Att det sen blir billigare att lyssna på andra och på så vis undvika problemen är ju en annan sak. ICQ/ab

Det är som du säger man lär av misstagen men skulle man lyssnat skulle man sparat en jävla massa tusingar
Men det kan vara svårt att förstå vad som gick fel om det var någon billig skit som skapade problemet
Det var som en kille i garret köpte billig cylinder satts det var så mycke läck i dom så man kunde tro att dom var slut =billig brasilien skit ICQ/ac
Men det är som det är i bland kan det var bra att lyssna o lära (även jag kan ha svårt med det i bland Default/hmm )
Som tur har matts appelgren jävlas med en i bland på tävlings banan (snott någon pryl till motorn så man skall vakna)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Det är exakt de jag menar. jag vill ha nåt av kvalite till ok pris. inte grejer som ska hålla för racing utan normalt "gatslitage"och inte nåt som skramlar sönder i första kurvan typ. är man nybörjare så har man ju ingen aning om vad som är nåt o ha av alla miljoner olika satser som finns att köpa. Kan tänka mig att det är många fler än mig som inte har en aning om vad som är nåt att ha. Jag kommer leta efter en annan motor att pula med så får denna gamla skördetröskan hålla så länge den håller under tiden. Som Hans sa så håller den säkert ett bra tag till trots missljuden. Tack för tipsen!

Hemmasmide is the shit!

9

oboymannen skrev:

Det är exakt de jag menar. jag vill ha nåt av kvalite till ok pris. inte grejer som ska hålla för racing utan normalt "gatslitage"och inte nåt som skramlar sönder i första kurvan typ. är man nybörjare så har man ju ingen aning om vad som är nåt o ha av alla miljoner olika satser som finns att köpa. Kan tänka mig att det är många fler än mig som inte har en aning om vad som är nåt att ha. Jag kommer leta efter en annan motor att pula med så får denna gamla skördetröskan hålla så länge den håller under tiden. Som Hans sa så håller den säkert ett bra tag till trots missljuden. Tack för tipsen!

Ett litet tips  Om man leker med racing prylar brukar man inte snacka vad saker kostar Ett ex J&E kolvar för endast 800-1000 $sett Cyllar för endast 200-300$ styck
Sen om man vill tillverka kolvar så brukar dom kosta i europa 150-200€ styck (har beställt sådana till en s)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Bara en liten fundering. Du sa billigt skit från Brasilien. Vad var det för märke eftersom Mahle görs i Brasilien. Även Cofab gjordes i Brasilien. Menar du att det finns fler tillverkare?

11

Bara en liten fundering. Du sa billigt skit från Brasilien. Vad var det för märke eftersom Mahle görs i Brasilien. Även Cofab gjordes i Brasilien. Menar du att det finns fler tillverkare?

12

Hans Landelius skrev:

Gjutna Cofab
Jag har aldrig sett en sådan dålig gjutning (poriga som fan )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Hans Landelius skrev:

Gjutna Cofab
Jag har aldrig sett en sådan dålig gjutning (poriga som fan )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:
oboymannen skrev:

Ett litet tips  Om man leker med racing prylar brukar man inte snacka vad saker kostar Ett ex J&E kolvar för endast 800-1000 $sett Cyllar för endast 200-300$ styck
Sen om man vill tillverka kolvar så brukar dom kosta i europa 150-200€ styck (har beställt sådana till en s)
/// Micke

Tur jag inte leker med racing prylar då för den ekonomiska biten är av stor betydelse för mig. Min personliga åsikt är att de bara är fånigt att inte prata om kostnader. Men det är ju jag de.

Hemmasmide is the shit!