1

Har en 1600 enkelport, gammal industrimotor 126A, ombyggd med 30hp kåpa och doghouse, liten remskiva och ormbo som sitter i min -59 typ 1.

På denna har jag satt en gammal Solex 28 pci.

Varför en så liten förgasare? för att det var den jag hade att välja på som var ok, plus att det blir bra att kunna anvnda den manuella choken som det skall vara på en -59a.

Så då är frågan hur man tunar och bestyckar denna för att optimera den för motorn? även om det är några moddningar som kan göras så är jag inte rädd för att ta fram filen ICQ/ab

Just nu sitter det ingen halsring i alls, men har två halsringar som jag tänkte exerimentera med. en 22mm och en 21,5 som jag tänkte ta upp till
lämplig storlek i svarven; 24 eller 25 mm eller något annat?

Sitter ett 195 luft munstycke, 1,3 tomgång och huvudmunstycket har jag borrat med ett 1,5 mm borr. ICQ/ab

I how to hotrod vw engines har jag läst att den skall gå bra utan halsring och med 145/185 munstycke, men antar att detta är tänkt på en 12-1300 motor. 150/195 vart det närmsta jag kom lite snabbt för att kunna prova.

Man kan väl se lite på stiften om den får tillräckligt med bensin? Så här ser stiften ut i alla fall:

http://forumbilder.se/images/0f7201283544P09df.jpg

Detta blir väl kanske ingen dräpar kombo men jag ser det som ett utmärkt tilfälle att lära mig hur en förgasare fungerar på riktigt.
När jag får pengar över någon dag så blir det antagligen ett par vassare toppar och dubbelförgasare.

Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av, kanske någon gammal formelV räv? ICQ/ab

2

Jag skulle inte sätta i större halsring då du tappar venturiefekten . Prova med 22 och du kan prova med större tomgångmunstycke om du får en flatspot vid axeleration. Du kan också modda axpumpens slag om den får för lite soppa vid ax. Dom andra munstyckena bör fungera okej med det du har. 1,3 i tomgång har jag inte hört om förut. Brukar vara mellan 47-55. Sätt dit 60 så funkar det säkert.

3

Ok. sätter jag i 22 halsringen och provar då. detta var ju den halsring som satt i 28 vfis förgasaren som satt på motorn när den var stationär.
Men kanske svarvar upp ett 24 också för att ha något att experimentera med.

Kan ha kollat fel på tomgångsmunstycket, ska kika på det igen, är ganska grön på det här med förgasare.

Hur moddar man axpumpen? finns inga justeringar vad jag har sett?

4

Axpumpen kan du modda genom att ge den längre slag dvs flytta stoppet på den fjäderbelastade armen.

5

Axpumpen kan du modda genom att ge den längre slag dvs flytta stoppet på den fjäderbelastade armen.

6

Har kört en del med motorn nu. Den går riktigt fint vid acceleration och när man ligger på högre varv och kör.
Men när man ligger och kör på låga varv utan någon större belastning så är det något som inte stämmer helt. den liksom hoppar, hackar till lite ibland. Hur löser man detta?

Just nu sitter det 24mm halsring i. satte i en bricka till vid axpumpen också så att den fick lite mer där bensin där.