Jag jobbar som svetsare och har lagat upp en del bussar(senaste Askungen) som varit i behov av massa svets. På jobbet är det uteslutande 3fas svetsar vilket ger ett större arbetsområde vad det gäller tjocklek på godset. Hemma har jag både 3fas och 2 fas svets. 2fas svetsen blir ju lite begränsad men duger gott å väl till en buss renovering med allt från karossplåt till bärande balkar, bara man vet hur man använder den, tjockare material kräver v-fog med 2fas, 3fasen är strömstarkare och bränner ner mer i materialet så en v-fog inte är lika tvunget(om den nu e rätt inställd).
2fas fördelar: liten å smidig, passar bra upp till 2-3mm, "billig"
nackdelar: mera förarbete med tjockare material.
3fas fördelar: ingen begränsning på godstjocklek.
nackdelar: större och klumpigare "dyrare"
Jag kan jämföra med att om du bor i en lägenhet så behöver du ingen superdupervärstingstereo för du har ingen användning av att du kan spela skithögt pga grannarna, däremot så funkar det med en mindre stereo till ditt behov. Bor du däremot i ett eget hus så kan du använda å nyttja din superduperstereo obegränsat.
Tror mera att 2 eller 3 fas beror på mera storleken på garaget.....
Litet garage=bilplåt, chassiebalkar....
Större garage=bilplåt, chassiebalkar, båtvagnar, konstruktioner....
Enligt mig så funkar det alldeles utmärkt med en "rejäl" 2fas svets till garagebehov. Huvudsaken är att man kan ställa in den rätt.
//Matte
Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.