51

Höj bilen på knacksidan med hjälp av en rejäl kloss under hjulet, kör sedan motorn på tomgång utan ventilkåpa en stund (balja under för oljespill är bra).

Använd en träpinne och känn i tur och ordning på vipporna, och se om det tystnar eller ändras när Du trycker på dem..då har Du i alla fall lokaliserat platsen, sen kan Du om inte annat kolla den stötstången så den inte är lite böjd..
Du hade ju alustänger..är den lite böjd så snurrar det, men, den fjädrar och ändrar ventilspelet under gång!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

52

Piraten skrev:

Höj bilen på knacksidan med hjälp av en rejäl kloss under hjulet, kör sedan motorn på tomgång utan ventilkåpa en stund (balja under för oljespill är bra).

Använd en träpinne och känn i tur och ordning på vipporna, och se om det tystnar eller ändras när Du trycker på dem..då har Du i alla fall lokaliserat platsen, sen kan Du om inte annat kolla den stötstången så den inte är lite böjd..
Du hade ju alustänger..är den lite böjd så snurrar det, men, den fjädrar och ändrar ventilspelet under gång!

ja de kan ju va värt att prova men de känns mer o mer som nåt jag bara får leva med om jag inte river hela motorn. fan de hade vart skönt om nån expert kunde titta på de. just nu har jag ju inte ens bromsar så de går inte.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

53

Vill tacka alla för era tankar och åsikter ett jättestort tack för att ni engagerar er!!!

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

54

oboymannen skrev:
Svwerker skrev:

Det är inget smörjproblem, något har för stort spel. Har du kollat slitaget på ventilskaft o justerskruvar som PPR tipsade om?

japp jag kollade det och kan inte se något konstigt.

Hur mycket olja kommer det från vipporna
Sen en bild på ventil kontra ställskruvarna tack
Det skall alltid komma mera olja från vänster sida än höger
Det låter som den går trökt som fan 
Det är nästan som man har lust att ta en sväng till alingsås och kolla på elendet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

55

Varför måste det absolut vara ventil/vipparmsrelaterat?Jag tycker inte att det låter så.. Default/hmm

56

PPRMicke skrev:
oboymannen skrev:
Svwerker skrev:

Det är inget smörjproblem, något har för stort spel. Har du kollat slitaget på ventilskaft o justerskruvar som PPR tipsade om?

japp jag kollade det och kan inte se något konstigt.

Hur mycket olja kommer det från vipporna
Sen en bild på ventil kontra ställskruvarna tack
Det skall alltid komma mera olja från vänster sida än höger
Det låter som den går trökt som fan 
Det är nästan som man har lust att ta en sväng till alingsås och kolla på elendet
/// Micke

Jag körde aldrig med öppna kåpor så jag vet inte faktiskt men jag blåste rent kanalerna i vipporna och fyllde dem med olja som rann igenom finfint  så jag vet faktiskt inte hur mycke som kommer ut i verkligheten. funderar på om de kan vara veven som går trögt. som jag skrev i min projekt tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962 så hade jag bara axialspel på 0,02 men jag kunde pressa fram ett axialspel till 0,1. kan det vara att veven går trögt när den blir varm kanske?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

57

stickan skrev:

Varför måste det absolut vara ventil/vipparmsrelaterat?Jag tycker inte att det låter så.. Default/hmm

Vad tycker du det låter som då?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

58

Och för övrigt ligger hällingsjö mellan Landvetter och Skene. inte vid Alingsås. Du är självklart välkommen hit Micke  ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

59

oboymannen skrev:
PPRMicke skrev:
oboymannen skrev:

japp jag kollade det och kan inte se något konstigt.

Hur mycket olja kommer det från vipporna
Sen en bild på ventil kontra ställskruvarna tack
Det skall alltid komma mera olja från vänster sida än höger
Det låter som den går trökt som fan 
Det är nästan som man har lust att ta en sväng till alingsås och kolla på elendet
/// Micke

Jag körde aldrig med öppna kåpor så jag vet inte faktiskt men jag blåste rent kanalerna i vipporna och fyllde dem med olja som rann igenom finfint  så jag vet faktiskt inte hur mycke som kommer ut i verkligheten. funderar på om de kan vara veven som går trögt. som jag skrev i min projekt tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962 så hade jag bara axialspel på 0,02 men jag kunde pressa fram ett axialspel till 0,1. kan det vara att veven går trögt när den blir varm kanske?

Om du hade ett axialspel på bara 0,02 så hade den redan skurit på axiallagret..

60

Om du hade ett axialspel på bara 0,02 så hade den redan skurit på axiallagret..

Då hade man inte kunnat starta den ens längre antar jag?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

61

oboymannen skrev:

Om du hade ett axialspel på bara 0,02 så hade den redan skurit på axiallagret..

Då hade man inte kunnat starta den ens längre antar jag?

Nää..Har man för lite spel så brukar dom nypa fast efter 2-3 min..Gissa hur jag vet det.. ICQ/ab

62

Har du haft bort svänghjulet?

63

stickan skrev:

Har du haft bort svänghjulet?

jupp har bytt oring och packbox.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

64

oboymannen skrev:
stickan skrev:

Har du haft bort svänghjulet?

jupp har bytt oring och packbox.

Och du drog fast det ordentligt?

65

japp. med muttermaskin nånstans runt 4-500nm

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

66 Senaste redigerad av Sten vW (2012-02-25 21:08:08)

Jag såg först nu bilderna på dina cyllar, det ser ut som om det finns vändkant kvar efter din honing.

Om cyllarna inte kom tillbaka på exakt samma djup, dvs djupare in i blocket än när vändkanten blev till så får övre kolvringen et H-vete.

Anyroad, min 1:- på att det är en ventil som djävlas, antingen att den inte löper i styrningen som den skall eller att kontakten mellan ställare och ventil är knas.

PS/ hade nyligen en lite lös styrning i en motor, eftersom de ventilerna har en inkluderad vinkel på 90grader (hemisfärisk) så hade ventiltallrikarna musgnag i kanterna.
Dvs, en lös styrning kan påverka att en ventil återgår som den skall /DS

Sten vW

67

Sten vW skrev:

Jag såg först nu bilderna på dina cyllar, det ser ut som om det finns vändkant kvar efter din honing.

Om cyllarna inte kom tillbaka på exakt samma djup, dvs djupare in i blocket än när vändkanten blev till så får övre kolvringen et H-vete.

Anyroad, min 1:- på att det är en ventil som djävlas, antingen att den inte löper i styrningen som den skall eller att kontakten mellan ställare och ventil är knas.

PS/ hade nyligen en lite lös styrning i en motor, eftersom de ventilerna har en inkluderad vinkel på 90grader (hemisfärisk) så hade ventiltallrikarna musgnag i kanterna.
Dvs, en lös styrning kan påverka att en ventil återgår som den skall /DS

Sten vW

Jag kan nästan garantera att de inte kom djupare in då jag satte dit cylinderfotspackning som inte existerade när jag monterade isär den. så det är säkert nåt med ventilerna men vad kan man ju bara gissa.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

68

oboymannen skrev:

japp. med muttermaskin nånstans runt 4-500nm

Nog för att det ska dras med ett ansenligt moment, men 500Nm???

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

69

Stefan F skrev:
oboymannen skrev:

japp. med muttermaskin nånstans runt 4-500nm

Nog för att det ska dras med ett ansenligt moment, men 500Nm???

troligen inte 500 men över 400 iaf har för mig att angivet moment är i den häraden va? typ 370 eller nåt sånt? jag vet bara att min muttermaskin är jävligt stygg men vet inte exakt vad den vrider . vred så mycke jag kännde att jag vågade.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

70

De där 043 topparna som du satte på. Det är ju den förändringen som du gjort. Vad var det för skick på dem då? Kollade du om ventilerna glappade i styrningarna? De var väl inte planade?

Alte Liebe rostet nicht!

71

nizekustoms skrev:

De där 043 topparna som du satte på. Det är ju den förändringen som du gjort. Vad var det för skick på dem då? Kollade du om ventilerna glappade i styrningarna? De var väl inte planade?

De var i fint skick enligt mig. hittade en ventil som glappade lite men de va de enda. ej planade

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

72

Min gissning är att det säkert är ett fel som jag bara inte förstår mig på. Nån med tränat öga ser säkert felet jag inte ser. frågan är om det är så mycke att bry sig om eller att de är lite skitsamma? för min del är det inte prestanda jag är ute efter utan att kunna ha den o prutta runt i med familjen och åka på träffar osv.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

73

min motor låter lika dant! efter 2 år utan att hitta felet hade jag intalat mig att ja bara var nojig och att den skulle låta så :-O

74

oboymannen skrev:
nizekustoms skrev:

De där 043 topparna som du satte på. Det är ju den förändringen som du gjort. Vad var det för skick på dem då? Kollade du om ventilerna glappade i styrningarna? De var väl inte planade?

De var i fint skick enligt mig. hittade en ventil som glappade lite men de va de enda. ej planade

Hur mycket är "lite" enligt dig då?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

75

Såg i en annan tråd att dina toppar saknar försänkningen vid skruvarna för vipporna. kan de vara nertagna för att få rätt vipparmageometri? Hur ser din vipparmasgeometri ut?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G