Du behöver inte ta ur fjädrarna ur stommen...
Lånar bilder ut min egen tråd; (http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=561)
Ta isär så här mkt;

Sen laddar du hem och printar denna; http://www.thesamba.com/vw/archives/man … ng1200.pdf Den är väl lite överkurs om du lämnar bort jobbet, men du lär hitta den mesta info du behöver för att plocka av framvagnen och sen montera tillbaka och mäta upp den...
Kort så
1) Ner med framvagn, lossa rattstång, två bultar vid reservhjulshyllan, fyra bultar i ramhuvet, ned med skiten...
2) ta loss styrsnäcka, styrstag, dämpare etc (märk upp var snäckan sitter och vinkeln, finns ibland en klack/markering på stommen)
3) lossa bromstrummorna och sköldarna från splindeln (detta kan man nästan bättre göra som steg 1 så blir inte framvagnen så tung, valfritt)
4) lossa splindlar från bärarmarna
5) Lämna in spindlarna till nån som renoverar
6) Återmontera och justera enligt instruktioner ovan (el http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=885)
(Glöm inte att kolla upp styrsnäckan, de kan vara slitna också)
KLART! du har nu en tajt och fin framvagn.
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)