1

Jag har två olika Typ4 svänghjul. Båda är 228mm och alla dimensioner är samma, t.o.m. att måtten A. Så man kan byta en mot den andra utan problem.
Men... varför är de annorlunda? En till 2.0L förgasarmotor och en till 2.0L insprutare? Men varför skulle det skiljas?
http://i44.tinypic.com/34zhgee.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Det kan inte vara wasserboxer svänghjul?

3

Möjligt...
Nån som vet?

4

Det finns 2 olika startmotorer som funkar i olika lådor och de borde passa de olika svänghjulen. Jag vet dock inte varför det är 2 olika men en tanke kan vara att de ville ha ett tyngre.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Det finns 2 olika startmotorer som funkar i olika lådor och de borde passa de olika svänghjulen. Jag vet dock inte varför det är 2 olika men en tanke kan vara att de ville ha ett tyngre.

Inget av svänghjulen är 228 mm...Däremot är båda för 228 mm koppling!  ICQ/ab

6

Innermåttet av svänghjulen är 228mm  ICQ/ad

7 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-02-24 19:12:12)

Kanske inte så sannolikt men det kan inte vara så att det ena (det högra) är från en porsche 914 motor? ICQ/ab

Fat chick fanatic

8

Banansvamp skrev:

Kanske inte så sannolikt men det kan inte vara så att det ena (det högra) är från en porsche 914 motor? ICQ/ab

Nej,det högra är från en "vanlig" 2 lit motor. det sitter i alla fall ett sånt svänghjul på en 2 lit som jag har i garaget.

9

Har du vägt dem? Kan ju vara så enkelt att det är olika underleverantörer på hjulen?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Hebster52 skrev:

Har du vägt dem? Kan ju vara så enkelt att det är olika underleverantörer på hjulen?

Det är ju en betydande tjockleksskillnad mellan dom.

11

stickan skrev:
Hebster52 skrev:

Rainier skriver att även måtten A är samma. Det tolkar jag att även tjockleken är samma??

Pröva å lägga dom liggandes på ett bord bredvid varandra med kuggkrans sidan uppåt.
Kan ju hända att det skiljer på dem beroende på växellådan. När jag monterade in 79 2-litern i min fd. Bay pickis -72:an var jag tvungen å montera en 8mm tjock spacer mellan startmotorn och fästet i lådan för att den skulle funka.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Hebster52 skrev:
stickan skrev:
Hebster52 skrev:

Rainier skriver att även måtten A är samma. Det tolkar jag att även tjockleken är samma??

Pröva å lägga dom liggandes på ett bord bredvid varandra med kuggkrans sidan uppåt.
Kan ju hända att det skiljer på dem beroende på växellådan. När jag monterade in 79 2-litern i min fd. Bay pickis -72:an var jag tvungen å montera en 8mm tjock spacer mellan startmotorn och fästet i lådan för att den skulle funka.

Jo,med det har med växellådan att göra och inte svänghjulet.

13

Nej, alla mått är samma. Det finns bara en avkapad (chamfered) kant och ett spår i det högre svänghjulet.

14 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-03-01 19:37:18)

Vet du om svänghjulen har suttit i bay eller T3? Tror det kan vara så att det vänstra är från en T3 och det högra från en bay.

en T3 är försedd med tyngre svänghjul på grund av sin vikt

Fat chick fanatic

15

Det kan vara sant. Min 2.0L Bay motor har spåret. Så det tungre svänghjulet kan nog vara T3.