släng upp ett klipp på youtube?
de blir ju så jävla krappy kvalite med mobilkamera då det är den enda kamera jag kan filma med. det blir bara massa ljud och går inte att urskilja. men jag skulle ju kunna göra ett försök.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Ventilknack?
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
släng upp ett klipp på youtube?
de blir ju så jävla krappy kvalite med mobilkamera då det är den enda kamera jag kan filma med. det blir bara massa ljud och går inte att urskilja. men jag skulle ju kunna göra ett försök.
Ventilknack säger du...
Inte för att det är troligt men, ta av fläktremmen starta o lyssna. Om du har ljuddämpare så kanske du kan lyssna dig fram till vilket hörn på motorn som det kommer ifrån.
"Piston slap" pga stort kolvspel brukar försvinna under belastning.
Kommer ljudet på tomgång?
Sten vW
Jag tycker det kommer "mer" knack från 1,2 sidan än från 3,4 och ja de hörs även på tomgång.
Även på tomgång när det snurrar långsamt..
Jag skulle poppa ventilkåpan o ha ett par tama händer till att vrida runt motorn, de egna händerna skall vara på vipporna för att titta, känna, klämma o rycka.
Lägg dig bekvämt under motorn med bra stöd under huvudet...
Sten vW
Jag hade en motor som knackade då den blev varm och det visade sig att bussningen till kolvbulten släppt från vevstaken och snurrade med. Rejält glapp var det också. Testa att ta loss en tändkabel. Tystnar det då kan det vara den eller kanske vevstakslager.
Även på tomgång när det snurrar långsamt..
Jag skulle poppa ventilkåpan o ha ett par tama händer till att vrida runt motorn, de egna händerna skall vara på vipporna för att titta, känna, klämma o rycka.
Lägg dig bekvämt under motorn med bra stöd under huvudet...
Sten vW
jag tror inte min "expertis" kommer känna nåt fel då jag inte vet om inte är som de ska. 
Så då har jag lagt upp ett klipp på youtube. hoppas ni kan höra knacket
http://youtu.be/A2Hr0ARLjzA
Så då har jag lagt upp ett klipp på youtube. hoppas ni kan höra knacket
http://youtu.be/A2Hr0ARLjzA
Mera åt plåtljudshållet enl min uppfattning...
oboymannen skrev:Så då har jag lagt upp ett klipp på youtube. hoppas ni kan höra knacket
http://youtu.be/A2Hr0ARLjzAMera åt plåtljudshållet enl min uppfattning...
haha ja de är svårt att fånga ett specifikt ljud med en mobilkamera dessutom överröstar ju ljudet från ljuddämparen ganska mycket. Ingen som har vägarna förbi nån gång? 
Ytterliggare långskott....
Har du kollat så allt sitter fast, plåtar under m.m
//B
Ytterliggare långskott....
Har du kollat så allt sitter fast, plåtar under m.m//B
de är svårt att höra i videon men jag hör i verkligheten att det kommer från motorn och inte från någon plåt även o de rasslar lite i plåtar också.
Du sade att du hade bytt toppar...
Med säten och ventiler som aldrig sett förbränningsgaser tillsammans får man alltid lite extra sättningar o.dyl.
Ställ ventilerna igen! Som jag sade innan (in under motor) tag en ventil itaget, säg till hjälparen att notera läget på remskivan när din ventil är max öppen (ungefär) sedan kommenderar du "ETT VARV TILL" varefter du borde vara mitt på kammens bascirkel.
Experter säger att man skall göra det i viss ordning men det förenklar bara för hantlangaren (färre varv).
Hantlangare skall göra sig förtjänta av mutkaffe eller....
När du gjort detta så har dina händer vant sig vid vad som är normalt o inte, dvs nödvändig kunskap inhämtats för att kunna bedöma...
PS/ hantlangaren vill säkert använda ett spärrskaft /DS
Sten vW
Här är ett exempel på hur en av kolvarna såg ut innan montering.
Här är en bild på honingen
Den låter som en sten kross tycker jag
Om du startar om med att ställa ventilena sen startar du UTAN ventil kåpor kolla så det kommer olja från vipporna
sen kör du motorn igen på 1000-1500 varv (en till två min ) utan att varva
Har du kollat vipparms skruvana kontra ventilerna så att det inte är gropar i ventilskaften
har du satt cyllana på rätt plats (det är lätt att vända upp å ner ) med följd att groparna är uppåt som det brukar bli på slitna cyllar
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2341
Den låter som en sten kross tycker jag
Om du startar om med att ställa ventilena sen startar du UTAN ventil kåpor kolla så det kommer olja från vipporna
sen kör du motorn igen på 1000-1500 varv (en till två min ) utan att varva
Har du kollat vipparms skruvana kontra ventilerna så att det inte är gropar i ventilskaften
har du satt cyllana på rätt plats (det är lätt att vända upp å ner ) med följd att groparna är uppåt som det brukar bli på slitna cyllar
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2341
Ska prövautan kåpor. har gått igenom alla justerskruvarna och ventilerna och de är felfria. och cylindrarna märkte jag upp så jag satte tillbaka alla på samma plats igen. desamma med stötstänger osv.ps det är ju en stenkross
men jag håller med mobilkameran får den verkligen att låta hemsk.
Hur har du ställt tändningen? Kan det vara att den tänder alldeles för tidigt så att det spikar?
Hur har du ställt tändningen? Kan det vara att den tänder alldeles för tidigt så att det spikar?
japp har ställt in den. har även testat vrida lite fram och tillbaka för att se om de gör nån skildnad i "knackljudet" men det försvinner inte.
Kan saknaden av o-rings tätningen mellan ställ och toppen vara orsaken tro?
Kan saknaden av o-rings tätningen mellan ställ och toppen vara orsaken tro?
Nej!
Jag tycker inte att det låter som ventilkerna. Det är mera tickande. Har du kollat axialspelet på vipporna?
oboymannen skrev:Kan saknaden av o-rings tätningen mellan ställ och toppen vara orsaken tro?
Nej!
Jag tycker inte att det låter som ventilkerna. Det är mera tickande. Har du kollat axialspelet på vipporna?
Ja det är ett tickande ljud. Kanske var fel uttryck och kalla det för knackning. Jag vetinte hur man kollar Axialspelet på vipporna.
har du original eller skruvade ändar på vippaxlarna??
Original. Håller på att rengöra oljekanalerna i både vipporna och stötstängerna i talande stund.
hade "ventil knack" på min buggy... var ena vipparms bryggan som satt lite lös.. 
Då var allt monterat igen och ventilerna injusterade igen. Samma jävla tröskvärk. Jag blir galen på det.
Det är inget smörjproblem, något har för stort spel. Har du kollat slitaget på ventilskaft o justerskruvar som PPR tipsade om?
Det är inget smörjproblem, något har för stort spel. Har du kollat slitaget på ventilskaft o justerskruvar som PPR tipsade om?
japp jag kollade det och kan inte se något konstigt.
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Ventilknack?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.