1 Senaste redigerad av C.Frisk (2012-02-24 18:34:38)

Det är snart dags för första uppstarten med nya fördelaren och behöver lite hjälp.

Motorn det gäller:

84*94 vev/borr
5,7" stakar
044 ovalport med 44-37,5 ventiler
~9:5-1 komp
FK10 kam
48 IDA
1 3/4" avgas

Följer ju med olika bussningar,fjädrar samt instruktion till fördelaren men då mina kunskaper inom fackengelska har klara brister så behöver jag hjälp med följande för att komma på rätt spår:

Grundinställning?
Fullt utslag?
Fullt utslag vid vilket varvtal?

2

Jag hade lagt en kort kurva till en långslagig motor, du har visserligen lite långa stakar och det påverkar lite. Jag föreslår en kurva som börjar att slå ut på runt 1000-1200 och fullt vid kanske 2000. Det lägsta varv du ska ha full tändning vid är enligt min uppfattning 2500.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Jag hade lagt en kort kurva till en långslagig motor, du har visserligen lite långa stakar och det påverkar lite. Jag föreslår en kurva som börjar att slå ut på runt 1000-1200 och fullt vid kanske 2000. Det lägsta varv du ska ha full tändning vid är enligt min uppfattning 2500.

Du skriver att kurvan bör slå ut fullt vid 2000 varv för att sedan skriva full tändning vid lägst 2500?

Missuppfattning utav mig eller felskrivning utav dig?

Vad pratar vi för gradtal vid grundinst. resp. fullt utslag?

4

Om du talar om vilka fjädrar som sitter i fördelaren nu så är det lättare
sen är det medutslags begränsare
Det skall finnas tre stycken busningar i sattsen som har olika färger plus en i fördelaren (du måste lossa drivningen mot drevet och lyft  upp axelen för att lossa muttern ) (lossa fjädern tryck ut pinnen och lyft) ps märk så den inte sitter ett halvvarv fel
1 röd liten 28g silver mindre 25g blå 21g svart minst  18g  maxutslag  på utslags begränsana
Det finns  tre typer av fjädrar i sattsen  hårda silver Lite mjukare ljusblå  mjukaste är ljus silver
Ps Du  kan köra den i ett läge som den är stum mont
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Om du talar om vilka fjädrar som sitter i fördelaren nu så är det lättare
sen är det medutslags begränsare
Det skall finnas tre stycken busningar i sattsen som har olika färger plus en i fördelaren (du måste lossa drivningen mot drevet och lyft  upp axelen för att lossa muttern ) (lossa fjädern tryck ut pinnen och lyft) ps märk så den inte sitter ett halvvarv fel
1 röd liten 28g silver mindre 25g blå 21g svart minst  18g  maxutslag  på utslags begränsana
Det finns  tre typer av fjädrar i sattsen  hårda silver Lite mjukare ljusblå  mjukaste är ljus silver
Ps Du  kan köra den i ett läge som den är stum mont
/// Micke

Fördelaren är tagen direkt ur kartong vilket innebär "2* Heavy silver springs" samt blå 21g bussning.

Går jag efter Swerkers rekommendation så utläser jag att jag bör använda 1-silver (mjuk) & 1blue (mjuk) fjäder samt svart(18g) eller blå(21g)  bussning.

6

C.Frisk skrev:
Svwerker skrev:

Du skriver att kurvan bör slå ut fullt vid 2000 varv för att sedan skriva full tändning vid lägst 2500?

Missuppfattning utav mig eller felskrivning utav dig?

Vad pratar vi för gradtal vid grundinst. resp. fullt utslag?

Var visst lite otydlig.

2000 varv skulle vara mitt förstaval men någonstans mellan 2000 o 2500 ska du ha full tändning. Totalt skulle jag lägga runt 15 grader, och max tändning bör ligga runt 28-32 grader BTDC.

009 har en kurva som slår ut ca 20-24 grader och fullt vid ca 2700 om jag minns rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Behöver nog en rejäl grundkurs då jag aldrig satt mig in i det här med tändning tidigare.
Tror att jag försöker blanda äpple med päron....
Jag blandar ihop fördelarens tändförställning med max tändning BTDC därav mina frågor om grund- samt full tändning.

Du skriver totalt 15 grader, de bussningar som följer med ger följande:

Röd 28 grader
Silver 25 grader
Blå 21 grader
Svart 18 grader

Vad ska jag grundställa fördelaren på BTDC vid avstängd motor?

8

C.Frisk skrev:

Behöver nog en rejäl grundkurs då jag aldrig satt mig in i det här med tändning tidigare.
Jag blandar ihop fördelarens tändförställning med max tändning BTDC därav mina frågor om grund- samt full tändning.

Röd 28 grader
Silver 25 grader
Blå 21 grader
Svart 18 grader

Bussningana är utslags begränsare   om vi startar med SVART 0-max =18grader utslag på vikterna
Om du ställer tändningen på 10grader på 1000varv  så vid max är den 28 grader (blå 31g vid 1000)
Jag var inte nöjd så med dom så jag svarvade nya
Skall åka till verkstaden  och kolla vad jag använde när jag körde sug (finns i  den hemliga pärmen)
Åter kommer senare med info vad som funkade för mig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

C.Frisk skrev:

Röd 28 grader
Silver 25 grader
Blå 21 grader
Svart 18 grader

Ok välj 18 i första hand.
Avstängd blir 30-18=12

Ali G

10

Tack för hjälpen!