1 Senaste redigerad av hulken (2011-02-25 22:47:28)

forts. från en köpes tråd :


michaelth :

jag har kollat in mendeola och eyeball men inte den tyska varianten .
ska själv bygga på en 59a platta med 55a kaross och har väl tänkt mig en mendeola kopia och
irs bakvagn . har väl även tänkt mig en 5-vxl låda och subaru snurra men vi får se vart det bär hän.
vad har du tänkt använda för spindlar?

T1-55/59 och en  DH-73

2

tja tanken är att bygga fler än en.. har inte kollat upp geometrin på vw spindeln än.. det är ju lite frågan om vad för fälgar man tänkt sig att använda dvs offsett..
det finns ju bra spindlar från willvood tex
http://www.shop.davismotorsportsofreno. … 0-9807.htm
som har en vettig geometri.. så man inte får för mycket skrub.
annars om man skaffar spindlar från opel a ascona/manta iofs gamla grejer men med demonterbar styrarm eller ascona b  fast styrarm
använd original nedre spindelled eller från en volvo 140 om luftbälgen trycker på den nedre bärarmen..
övre brotschas upp till kona 1/8 med en fast brotsch från jula 59 kr.. sen använder man en styrarms led från ford transit med m 18*1.5 gänga då man man ställa in vinkeln rätt (blandar alltid ihop kamber och caster..)
om du går in på tex
www.locostsweden.se så är detta med hembyggda framvagnar inget ovanligt
förr användes ford taunus spindeln  men då geometrin inte är lämplig så använder man idag spindlar från ford sierra som är billiga och finns gott om. man byter ut fjäderbenet mot en hatt som man sen monterar den övre leden i.
angående mendeola.. har funderat på att printa ut högupplösta bilder på deras framvagn och beräkna måtten genom att man vet tex bult  c-c måttet  som framvagnen sitter fast i,
så kan man beräkna dom andra måtten.. sen använder dom ju sina egna spindlar.. vad skiljer??mot originalet..
bult mönster går ju alltid att modifiera.
tex kan man använda broms skivor avsedda för Porsche 924 första generationen dom har bult cirkel 4*108 då flyttas anläggnings ytan in 24 mm gentemot en bubbla skiva.. dom finns att köpa o borrade så man kan ju bestämma själv vilket bultmönste man vill ha,från tex www.utzon.se iofs får man använda sig av andra bromsok och en adapter.. vw bubblans e ju inte några värsting bromsar så det gör man ju endå...
angående kuggstång kommer jag att korta av en  inte riktigt säker vilken än men det löser sig beroende på om den kommer framför eller bakom spindlarna finns det olika  beroende på spindlarna..

okey hur tänker du?? dvs vad har du tänkt att använda för ingående komponenter...

/ michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

angående besiktning...
pratat med Sfro..
eftersom både du och jag planerar att byta ut karossen och montera Irs bakvagn så är man i gräns landet reg för ombyggt fordon .. med luftfjädring är man där..
med ny framvagn är det som amatörbyggt fordon.. men där e du ju genom din motor /låd kombo..
annars om man .. bara (säger inte att det är rätt)
byter kaross med original framvagn.. kör och besiktigar..
sen råkar man bulta dit en bättre framvagn och sätter bälgar fram och bak med ventiler..så har man sas 2 år att köra innan man bultar av sk*ten igen för nästa runda..
att byta till subba motor låter kul ..men vad för låda?? porsche ££££ mendeola $$$

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av michaelth (2011-02-26 11:49:17)

det tidigare inlägget för ev andra som undrar vad vi blurrar om

förmodligen känner du redan till dessa..
Jag har en fram ände från en 66 a som jag bultat till min -70 platta med original framvagns rören vridna med spindlar och en 17 tumsfälg monterad på, för att simmulera framvagns mått.. Eftersom  jag e i tagen att bygga en A länk framvagn. som kommer att få luftfjädring med nivå reglering, blir IRS bakvagn med ...luft..
sido projekt är att smalna av 17 tummarna till framvagnen  5.5..eller om det blir 6 tum från 7.5 bredd.. däck 165*40*17 eller 185*35*17
tanken är att min gamlefars -55 kaross skall på denna platta ..
lycka till .. / michael
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … ;start=360 MENDEOLA    http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm
http://www.eyeball-engineering.net/a-arm.html
http://www.germanlook.net/functions/vie … s/0471.jpg
http://www.germanlook.net/functions/vie … s/0482.jpg
http://www.germanlook.net/functions/vie … s/0481.jpg
http://www.germanlook.net/functions/vie … s/0338.jpg
http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=11002
http://www.youtube.com/watch?v=yuc-2cV5 … r_embedded

Senaste redigerad av michaelth (Igår 19:10:04)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

jag köpte faktiskt nya bygghanboken för att få veta vad man får och inte får göra ..

fundera faktiskt på subaru låda . det finns en firma i australien som gör nya fel vända kronhjul och pijondrev (stavfel?)
så att man bygger om en 4wd låd till 2wd till en kostnad av 14000.- för delarna inkl frakt .
ang framvagn och komponenter där har jag inte fundrat så mycket än
tänkte göra en jigg först och sedan utgå därifrån med komponenter .
ev gör jag egna spindlar om sfro godkänner det ..

T1-55/59 och en  DH-73

6

ja har kollat på detta med subba lådor.. han kan ju faktiskt hitta dom hyfsat billigt  såg även http://www.subarugears.com/index.htm
men 14 tusen e ju inte peanuts.. och det är bara dreven låsningen och driv flänsarna.. ICQ/ac kollade bara som hastigast på priset då jag kommer att använda min enkelgavel 1303 låda till en början..

tillverka egna spindlar möter inga hinder så länge du inte gjuter dom.. finns en del som gör dom av plåt och rör.. man kan ju använda en modern lagerkasset från tex någon ny bil..tex vofflo 850..så är ju spindeln färdig eller en bultad spindel tapp från en framhjulsdriven bil bak..
om du kollar på locostsveden så använd ju ofta nederdelen av fjäderben..
angående jigg så köpte jag på mig en kaross framände endast för att göra en fixtur över bottenplattan på disponibel plats...
har klurat mycket över vilka spindlar jag skall använda.. har i dagsläget en hög med olika liggande, men då jag vill bygga in justerbarhet så är lederna oxå viktiga..sen är ju kostnaden där oxå..hade jag gott om pengar..så hade det varit en annan sak..då hade jag kanske handlat en färdig..
som läget är nu har jag  5 k "garage pengar" i månaden att fritt disponera och det finns ju så mycket jag vill...
hur stor motor har du tänkt... har för mig jag såg att det finns en 3.3 liter ICQ/ag  thats nice!!!
ja ja blir väll att skicka ett block till stickan för arborrning och sen skruva ihop en lätt och lagom maskin.. e ju inte för att tävla.. men 5 växlat vore trefligt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(