1

För mig att jag läst i nån post om hur man mjukar upp gummilister med t-sprit och glycerin, men hittade inte här på forumet då jag sökte.

Nån som gjort detta och kan upplysa om hur bra det funkar?

Lite googlande hittar jag även nedan alternativ för att fräscha upp gummi, även här tar jag gärna emot kommentarer från de som provat! Som alltid litar man mest på de som kör folka... ICQ/ab  Ibland är ju dessutom saker av olika material i olika bilmärken...

Tipsen;

glycerin/glycerol 50% samt t-röd 50%

parafinolja

Valvolines Motorkonservering

Momentum, kluber lubricants gummivård

vinylglans

bromsvätska

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … an-arizona

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

johan_l skrev:

För mig att jag läst i nån post om hur man mjukar upp gummilister med t-sprit och glycerin, men hittade inte här på forumet då jag sökte.

Nån som gjort detta och kan upplysa om hur bra det funkar?

Lite googlande hittar jag även nedan alternativ för att fräscha upp gummi, även här tar jag gärna emot kommentarer från de som provat! Som alltid litar man mest på de som kör folka... ICQ/ab  Ibland är ju dessutom saker av olika material i olika bilmärken...

Tipsen;

glycerin/glycerol 50% samt t-röd 50%

parafinolja

Valvolines Motorkonservering

Momentum, kluber lubricants gummivård

vinylglans

bromsvätska

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … an-arizona

Hej Johan !

hade prexis för mig att Classic motor hade en artikel om detta , du har redan länkat den så jag var för sen ute .

MvH Stefan

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3 Senaste redigerad av kee (2011-02-13 10:11:16)

Jag är också nyfiken på att höra om ngn har personlig erfarenhet av att pyssla med glycerol/sprit för listernas skull. Har tänkt ta itu med listerna på mina bussar i många år nu och att köpa allt nytt blir en stor summa. Kan man dessutom bibehålla originalkvalitet som jag fått indikationer på att denna process ska kunna ge, är det absolut värt ett försök.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Provade föra sommaren med lite olika blandningar. Kom fram till att om man börjar med en hög andel T-sprit och sedan minskar den i med att materialet blir mättat. Provade på allt från fönsterlister till golvmattan. Funkar kanon. Tänk bara på att arbeta in det under flera veckor och börja med en 80/20 blandning och avsluta med 50/50 eller ännu mer glyserin/glyserol de sista strykningarna.

Om det har några negativa effekter på lång sikt återstår att se. lycka till

5

det absolut bästa medlet jag använt är 3M´s gummidressing. vet inte om det finns att köpa numera. kolla bilrekondare som har 3M sortiment. sjukt bra och kräver nästan inget efterjobb. bara mätta gummit och torka bort det som ev inte sugs upp. blir som nytt.

t sprit och glycerin funkar bra också.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

Kapten: Du skriver "strykningarna" och jag tolkar det som att du använder pensel. Jag är väldigt tacksam för din beskrivning, men lite ytterligare info vore gött, som en liten "how to". För jag misstänker att det inte står på flaskan!  ICQ/ad 

jn; en snabbkoll på google och 3Ms produkt verkar bara finnas utomlands. Påminner om de "däckglans-produkter" som finns i andra fabrikat också. Men det är kanske ngn skillnad?

7

Provade med lite biltema däcksglans, det kändes som det inte funkade alls... bara "rann ovanpå", kanske gummit är FÖR torrt.  Det verkar dessutom inte funka så länge för jag har haft det på mattorna i vardagsbilen...

Ska väl försöka ta mig till färgaffärn för att handla glycerol och t-dojja... Frågan är om man kan behandla listerna hemma i lägenheten, lär väl inte lukta så gott, men penslar man på det så är det nog inte så farligt kanske...

Verkar som originallisterna är snedkapade och limmade på ett ställe. Kan man limma torrsprickor innan man påbörjar behandlingen ovan och isåfall med vad?

Planen är nog annars att "fylla" sprickorna med biltemas vindrutetätning, gjorde så på en saab99a jag hade en kort affär med, den läkte som ett såll i bakrutan innan... funkade tillslut... men var nog inte i sprickorna det läckte för det slutade när jag körde hela skiten med hålrumsvax...

8

Var köper ni er glycerin??? Den färgaffär jag provade med var helt oförstående... Vad används det till i färgbranchen? Apoteket har tydligen bara skitdyra pytteförpackningar...

9

Googlande ger att glycerol används som skönhetsmedel eller sötningsmedel i vin...
Så får man väl hitta nån skönhetsbutik eller vinbutik då, om nu ingen av er på forumet har nåt bättre tips...

http://www.pgw.se/product_info.php?cPat … cts_id=211

http://www.crearome.se/default.asp?Prod … a=shop.asp

10

Testa här:www.crearome.se,de verkar ha! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Jag har provat och det rekommenderas. Glycerinet finns på närmaste färghandel, T-Röd finns lite överallt. Blanda 50/50.

Jag stoppade i lister och lite andra gummigrejor i en plastpåse, pytsade i lite blandning och lät det ligga över natten. Sedan torkade jag bara av grejorna med en torr trasa. Resultatet blev perfekt. Svarta, mjuka och kladdfria.

Vissa listpreparat som man köper i handeln verkar inte torka in i listen utan förblir "kladdiga" och drar åt sig damm och annan skit.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

12

Fanns ju tyvärr ej i min närmaste handel och de hade ingen koll heller, men får prova en annan färghandel då. Vilken har du köpt på för jag är ju i uppsala ibland (är ju kompis med dina garagekompisar men det visste du säkert).

13

Köpte 86%-ig glycerol idag hos Uppsala färg i Boländerna, 139 för en liter.
Den står inte framme så man får kolla med personalen.

14

Toppen, då ska jag passera där när jag är i U-a nästa gång! Visst ligger den fortfarande ungefär mellan sopförbränningen och biltema?

15

Den ligger kvar, brevid Hedins bil (gamla Philipsons)

16

Där köpte jag min flaska.

Jag brukar tvätta av gummigrejorna med diskmedel och vatten före behandlig. Vissa lister har en någon fet beläggning på sig, (hartz silicon..??), och det måste tas bort före behandling. Annars när listen torkar så blir det grå/vitt där det finns kvar. Glycerin/T-Röd biter inte på vad det nu kan vara.

Gjorde ett par T3 skraplister idag och det blev strålande.

Good Luck!

/ P

Ghia 1968

17

Ahh intressant! Såna tips som att tvätta av listerna är guld! Keep 'em coming.

Nu är ju bara frågan; var finns det att få tag i Sthlm?

(ska köra en runda senare i vår när jag har fått ut bussarna igen och "reka", för min del är det här ett långtidsprojekt som inte är särskilt brådis)

18

Nu har jag börjat mitt test av detta, ska försöka ta några bilder på processen så jag kör en list i taget (splitbakruta=två lika lister). Kändes som det fungerade bara när man smorde in listerna. Eftersom jag gör testet hemma i lägenheten hittade jag ingen pensel, men varken glycerin eller tdojja är väl särdeles giftigt att få på huden i mindre mängd så jag kladdade på med fingrarna. Till nästa omgång ska jag fixa pensel, men kunde inte hålla mig... ICQ/ab

T-röd ska man väl iofs inte bada i, men är väl mest etanol och det tror jag att jag exponerats för både invärtes och utvärtes tidigare i större mängd än detta...  ICQ/ag

19

Listerna verkar ju inte bli som nya, men beror säkert på hur torra de är från början.

http://3.bp.blogspot.com/-LxaK1rs3KvE/TX9cU0Jqc6I/AAAAAAAAAXI/VkCBSAgp7t0/s1600/trist_gummilist%2B002%2B%2528Small%2529.jpg

Mer om det hela på http://fridaysplit.blogspot.com/2011/03 … visst.html

20

Är det den övre som är behandlad?

Ghia 1968

21

http://img41.imageshack.us/img41/4272/tristgummilist002copy.jpg

Johan, har du tvättat listerna ordentligt innan behandling? Det ser ut som missfärgningar från något, rost kanske, på den undre. Detta måste väck innan T-Röd/Glycerin behandlingen.

Om du ökar andelen T-Röd så öppnar du porerna ännu mer, vilket då borde gör listen mjukare. Men troligtvis finns det en gräns här var gummit klarar av innan den börjar lösas upp.

Nedan ser du skraplisterna från Notchen, och de var väldigt trötta från början. Ordentlig tvätt innan och behandling i  plastpåse i 24 timmar.

http://img204.imageshack.us/img204/4671/doorskraplister1copy.jpg
http://img683.imageshack.us/img683/6029/doorskraplisterdone.jpg

/ P

Ghia 1968

22

Correctamundo, den undere obehandlad, och ja, det kan nog vara skit på listerna, tog lite diskmedel och vatten innan men kanske måste vara nogrannare i det steget...

sen undrar jag om inte fönsterlisterna ÄR hårdare än de lister du har så kanske kan de inte bli supermjuka, de kanske inte var det från början heller?

Ska prova smeten på lite andra gummidetaljer också tänkte jag...

23

Det är som med lackjobb, noga med underarbetet.....

Good Luck!

/ P

Ghia 1968

24

Mycket intressant att följa detta! Keep on posting, Johan ICQ/ab !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

25

Testade själv detta häromdagen på gamla fina lister (1976) men gråaktiga och trötta.
Och resultatet blev utsseendemässigt kanon.
Men hur det påverkar spänsten är jag tveksam till.
Golvmattorna skall också få sig en omgång framöver...