1

Har en industrimotor från -56. Eftersom svänghjulet som sitter i motorn när den driver generator inte passar i växellåda behöver den bytas. Frågan är: Hur balanserar jag in det nya svänghjulet? Motorn har bara gått 30 timmar, alla under gudrun så det vore synd trasha den direkt.

2

Finnfisher skrev:

Har en industrimotor från -56. Eftersom svänghjulet som sitter i motorn när den driver generator inte passar i växellåda behöver den bytas. Frågan är: Hur balanserar jag in det nya svänghjulet? Motorn har bara gått 30 timmar, alla under gudrun så det vore synd trasha den direkt.

Jag skulle nog bara montera det nya svänghjulet...Visserligen kan du lämna in det nya svänghjulet för 0-balansering,om du tror att det är värt pengarna.

3

är svänghjul balanserade ihop med sin vev eller för sig själva... alltså från fabriken...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Var för sig.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Ok. Bara kollade, för att när man tar av svänghjulet på vanlig motor så ska den ju märkas så att man får dit den likadant igen. Men om de är balanserade var för sig kan det ju inte vara så viktigt. Jag är fullständig amatör på motorer så lite mer input vore bra.

Sen om det är värt att 0-balansera den kan man ju diskutera. Inte så ofta man springer på industrimotorer, så lite rädd om den är man ju. ICQ/ab

6

Svwerker skrev:

Var för sig.

Lite trådkapning....

Är det inte bättre att balansera svänghjul med vev och remskiva om man kan det (motorn delad) än var för sig?

//Björn

7

Bear skrev:
Svwerker skrev:

Var för sig.

Lite trådkapning....

Är det inte bättre att balansera svänghjul med vev och remskiva om man kan det (motorn delad) än var för sig?

//Björn

Absolut men samtidigt är det inget jag skulle bemöda mig med på originalmotorn.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Ok. Då skruvar jag ihop och provkör. Sugen på att höra den gå.

9

Hej
Letar efter svänghjul till min industrimotor
Skall vara den typen som har startkransens kuggar i 90 grader mot vanligt svänghjul
Per löveryd

10

Gammal tråd, men passar på att fråga nu när den blev lyft. Bryr man sig inte om de markeringar för balansering/ obalans som finns på vev, svänghjul och tryckplatta? I handboken står det att dessa skall monteras 120* förskjutna, eller 180* om bara 2 är märkta. Skall man inte följa det om man byter svänghjul, eller gäller detta bara de delar som sitter ihop från början?

11

Jo det bör man nog följa om man hittar märkena, det är bara färgmärkt och jag har aldrig sett det på någon använd pryl, möjligtvis på nån NOS del.

12

Ok, jag noterade att svänghjulet jag tog bort på min 1600 hade färgklicken kvar men Svänghjulen är ju lätta att se även om färgklicken är borta, de har ju även en 5mm urborrning. Kikade inte om färgklicken var kvar på vevsidan, men markerade upp hur det satt. Tänker jag fel, men utifrån detta borde man ju kunna montera dit ett nytt (annat) svänghjul?

13 Senaste redigerad av Frederik (2014-02-04 22:14:16)

Om det är detta..?
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/svaumlnghjulvw_zpsefc36492.jpg

..och det är ju ingen 30hk, men tänkte att det kanske bör vara samma. Detta är det 6v svänghjul som satt på 1600an, jag måste dit med ett 200mm (12v)

14

Frederik skrev:

Ok, jag noterade att svänghjulet jag tog bort på min 1600 hade färgklicken kvar men Svänghjulen är ju lätta att se även om färgklicken är borta, de har ju även en 5mm urborrning. Kikade inte om färgklicken var kvar på vevsidan, men markerade upp hur det satt. Tänker jag fel, men utifrån detta borde man ju kunna montera dit ett nytt (annat) svänghjul?

Färgklicken kladde dom nog på efter bulten monterats, inget med vevens placering att göra

15

I original rephandbok står det i alla fall att färgklicken är markering för balansering? Var tvungen att springa bort och kika i garaget. Färgklicken på vevsidan var så klart borta. Kom på 1 minut efter att jag postade inlägget ovan att eftersom svänghjulet är bytt (6 volt på 1600) så behöver man ju inte ha monterat det rätt. Kikade också på mitt 30hk industriblock och där fanns mkt riktigt motsvarande färgklick kvar på vevsidan (få gångtimmar). Så om trådskaparen blev fördröjd i sin montering har han ett tips ICQ/ad (Denna markering sitter i botten på hålet för svänghjulsbulten).

16 Senaste redigerad av Frederik (2014-02-04 23:55:28)

Nu har jag bara kikat i upplagan för 52- typ1 samt typ 3 upplaga 61-, men där står följande om balanseringsmärkena (om det är till nytta för någon):

För att utjämna den resterande obalansen hos vevaxel, svänghjul och koppling uppmärks vid balanseringen den tyngsta punkten på dessa delar. Vid sammansättning skall delarna monteras med balanseringsmärkena förskjutna 1/3 varv i förhållande till varandra. Om endast två av de tre delarna är märkta skall märkena placeras 1/2 varv vridna i förhållande till varandra. (Vw 1500 1961).

Balanseringsmarkeringar:

Vevaxel: färgpunkt på sidan i botten av hålet för hålskruven.
Svänghjul: färgpunkt och 5mm urborrning på ytan mot kopplingen.
Tryckplatta: färgstreck på ytterkanten av tryckplattan.

17

Kikade i upplaga -68 samt -75 också, osäker om man fortsatte med samma markeringar. Står beakta balanseringsmarkering. Står inte om de märktes på samma sätt. Däremot står att nya motorer balanseras efter hopsättning och att man måste märka svänghjulets monteringsläge (mot vev) för att undvika obalans. Samma med koppling/svänghjul. Där står förvisso också att svänghjul och koppling har balanseringsmarkering (vitt streck) som skall stå 1/2 varv förskjutna.

Sorry för literaturstudien! ICQ/ae Fast har man en 30hk industrimotor verkar det finnas gott hopp att montera det rätt.

18

Kan jag köpa ditt svänghjul
Letar efter industrisvänghjul där startkransen sitter 90 grader vriden mot normat svänghjul
Per löveryd

19

Ja detta var ju inget dåligt lyft! Nu fick jag reda på en massa bra saker och det passar ju bra för det är som Frederik skriver, jag blev fördröjd! Hahaha. Med detta kan jag nog få ihop det.

Vems svänghjul syftar du på Pelo1? Jag har kvar svänghjulet som ska sitta på min motor. Den kan avyttras. Pm isf.

Mvh Erkki

20 Senaste redigerad av Frederik (2014-02-05 23:30:28)

Jag skulle tro att pelo1 vill köpa ditt svänghjul ja, det var ju han som lyfte tråden för att fråga om det innan jag förstörde det med en massa inlägg.

Så här ser balanseringsmarkeringen ut på veven på min 30hk industrimotor, så det finns gott hopp att du har kvar din också.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/vevaxel_zps52289bb5.jpg

21

Du får gärna fortsätta förstöra denna insommnade tråd ICQ/ab Jag har fått reda på allt jag behöver veta och lite därtill. Tacka och bugar. Den där färgklicken känner jag igen, så när jag tar tag i den igen blir det kanske lite lättare.

Mvh Erkki

22

Var ut och kikade på 3st senare block (2st 1600 motorkod AS.. och en 1300 motorkod AB) och alla har svänghjul med en liten färgklutt och grund urborrning åt samma håll, så man fortsatte visst med balanseringsmärkningen.

Även om färgen är borta så kan man ju gå efter urborrningen om man byter svänghjul, bara montera det nya likadant. Eller tänker jag fel? Det måste ju vara bättre än att montera svänghjulet på måfå. Har man otur monterar man ju vev och svänghjul med tyngsta punkten åt samma håll och får en sämre balanserad motor än orginal?