1

Motorn är monterad i bilen och startar jättefint. MEN efter ca 1 min när motorn börjar bli varm så börjar ett ljud som i mina öron låter som ventilknackningar och jag fattar inte riktigt vad de beror på.
Ventilspelet är korrekt (justerat med kall motor) och vipporna tar inte i ventilkåporna som jag trodde kanske kunde va problemet.
Någon som vet vad det kan bero på?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

2

Axialspelet på vipporna brukar kunna låta. Sen kan lyftarloppen vara slitna.
Vad är det för motor?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Axialspelet på vipporna brukar kunna låta. Sen kan lyftarloppen vara slitna.
Vad är det för motor?

En 1600 AS motor med portade Mexico toppar.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

4

Det är inte så att det sitter stål/crommolly stänger i motorn?
Vilken olja kör du på?

5

Bear skrev:

Det är inte så att det sitter stål/crommolly stänger i motorn?
Vilken olja kör du på?

Hmm lite osäker faktiskt. De såg ut som aluminium och funderade aldrig på det när jag monterade ihop den. Just nu kör jag mineral 10 40.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

6

Har du stålstötstänger så kan du lägga nästan noll i spel. Se bara till att du kan snurra stången.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Har du stålstötstänger så kan du lägga nästan noll i spel. Se bara till att du kan snurra stången.

Hur vet man de då?  Prova med att sätta en magnet?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

8

oboymannen skrev:
Svwerker skrev:

Har du stålstötstänger så kan du lägga nästan noll i spel. Se bara till att du kan snurra stången.

Hur vet man de då?  Prova med att sätta en magnet?

Ja,det borde ju funka.

9

10-40 olja låter lite tunt, speciellt om motorn börjar bli sliten. Prova 20/50 eller en rak 50 vid nästa byte.

//Björn

10

Bear skrev:

10-40 olja låter lite tunt, speciellt om motorn börjar bli sliten. Prova 20/50 eller en rak 50 vid nästa byte.

//Björn

Tack för tipset. Köpte en 10L dunk på biltema som skilja att rensa ur motorn med efter montering. Kanske är så enkelt att det är oljan som gör det.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

11 Senaste redigerad av Svwerker (2012-02-24 15:58:59)

oboymannen skrev:
Bear skrev:

10-40 olja låter lite tunt, speciellt om motorn börjar bli sliten. Prova 20/50 eller en rak 50 vid nästa byte.

//Björn

Tack för tipset. Köpte en 10L dunk på biltema som skilja att rensa ur motorn med efter montering. Kanske är så enkelt att det är oljan som gör det.

Det tror jag inte. Jag har alltid kört på 10-40 och har inte haft några problem relaterat till tunn olja.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

stickan skrev:
oboymannen skrev:
Svwerker skrev:

Har du stålstötstänger så kan du lägga nästan noll i spel. Se bara till att du kan snurra stången.

Hur vet man de då?  Prova med att sätta en magnet?

Ja,det borde ju funka.

Fan givetvis är det inte stål. Är det 0,15 som gäller då? Eller har du fler trix i bakfickan?  ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

13

0,10

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Svwerker skrev:

0,10

Då testar jag med de så får vi se om det gör nån skildnad. kan inte minnas att jag hörde nåt knack innan jag plockade ner motorn för ett par månader sedan. Den förändring jag gjort är att horna cylindrarna, byta till 043 toppar som jag portat fast jag behöll ventilfjädrarna från orginaltopparna för de var styvare. orginalbrygga och orginalstötstänger osv. nya stötstångsrör med föresten. jag satte packning vid cylinderfoten vilket inte fanns tidigare om de kanske gjort någon skildnad?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

15

Va fan ja blir galen på detta. Det låter värre med 0,10. vill verkligen inte behöva riva hela skiten igen...

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

16

oboymannen skrev:
Svwerker skrev:

0,10

jag satte packning vid cylinderfoten vilket inte fanns tidigare om de kanske gjort någon skildnad?

Den packningen ska du undvika. Det avhjälper inte ditt problem men du slipper framtida problem med kompressionsförlust pga blåst packning.

Använd ngn typ utav packningsklister istället.

17

Du kan ha kolv knack som låter som taskigt stälda ventiler om du honade förmycket
Hur mycke kolv spel mätte du upp?????????????
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Ärligt talat så tror ja inte de beror på för mycket honing för de blev bara några vändor upp o ner så va de bra sen. kolvspel har jag inte mätt upp. lite klantigt såhär i efterhand  Default/hmm knacket kommer efter ca 10 - 30 sekunder.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

19

Det kan ju knappast vara värmerelaterat om det kommer så snabbt.Motorn blir ju inte varm på 10-30 sek.Har du testat tjockare olja än?

20

Felvända kolvar? Detta borde kunna slamra..

Pilen på kolvarna skall peka framåt!

http://en.wikipedia.org/wiki/Desaxe

Sedan hade jag en bekant med en 34 hästare som för många år sedan led av trånga ventilstyrningar, även detta borde ha hörts i trafiken.

Sten vW

21

stickan skrev:

Det kan ju knappast vara värmerelaterat om det kommer så snabbt.Motorn blir ju inte varm på 10-30 sek.Har du testat tjockare olja än?

Nej har inte provat tjockare olja än för att jag helt enkelt inte har nån tjockare olja hemma och pengarna är slut just nu så de får vänta lite. just nu blir de att testa allt som är gratis ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

22

Sten vW skrev:

Felvända kolvar? Detta borde kunna slamra..

Pilen på kolvarna skall peka framåt!

http://en.wikipedia.org/wiki/Desaxe

Sedan hade jag en bekant med en 34 hästare som för många år sedan led av trånga ventilstyrningar, även detta borde ha hörts i trafiken.

Sten vW

Jag känner till dehär med rättvända kolvar också men av någon anledning så fanns det inga pilar på kolvarna så jag vet faktiskt inte om de är rättvända. däremot vet jag att motorn inte knackade såhär innan jag monterade isär den för en månad sen, och kolvarna lät jag som sagt sitta på veven så jag tror inte att det är de som är problemet. fan att man inte kan lägga ut ett ljudklipp i hög kvalite så ni kan höra ljudet. jag är ju ingen überexpert då de är min första bubbla. Det är ett såntdär tråkigt och irriterande problem för motorn spinner jättefint i övrigt  Default/hmm

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

23

Sten vW skrev:

Felvända kolvar? Detta borde kunna slamra..

Pilen på kolvarna skall peka framåt!

http://en.wikipedia.org/wiki/Desaxe

Sedan hade jag en bekant med en 34 hästare som för många år sedan led av trånga ventilstyrningar, även detta borde ha hörts i trafiken.

Sten vW

Pilarna på kolvtopparna ska peka mot svänghjulet och svänghjulet är alltid BAK på en motor! Hur motorn sen är placerad i bilen ändrar ingenting angående detta.

24

släng upp ett klipp på youtube? ICQ/ab

25

Ventilknack säger du...

Inte för att det är troligt men, ta av fläktremmen starta o lyssna. Om du har ljuddämpare så kanske du kan lyssna dig fram till vilket hörn på motorn som det kommer ifrån.

"Piston slap" pga stort kolvspel brukar försvinna under belastning.

Kommer ljudet på tomgång?

Sten vW