1

Ska få kusinbesök från usa o passar då på att beställa lite prylar. Har ett långtids motorprojekt i gång. 1600 cc, (1776 på hyllan)hemmaportade toppar. Endast typ 3 förgasare för tillfället. Så till frågan:Vilka vippor funkar bäst till både 1600 o 1776? Samt vilken kam ska ja ha till en 1776 i framtiden? Tacksam för hjälp.
Jocke

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

2

Det beror på vilka toppar du har. Hemmaportade kan innebära allt från 70 till 120 hk.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

1:1,25 vippor funkar till nästan allt, även till original kam.
W100 eller w110 kam kanske?

4

Original dubbelportstoppar sitter på. Lite ur filade.

5

Då skulle jag åka originalkam med 1,25-vippor. Begränsningen kommer att vara topparna så det finns ingen anledning att lägga pengar på en kam som gör att du får ett smalare effektområde än original.

Sak du uppgradera till 1776 så måste blocket delas och om du ska ha större toppar till den så kan du byta kam då.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag skulle satsa på SCAT C25 eller C35 kam till framtida 1776 bygge istället för engle kam, dessa har på pappret lite "snällare" värden.

//Björn

7

Jag skulle satsa på SCAT C25 eller C35 kam till framtida 1776 bygge istället för engle kam, dessa har på pappret lite "snällare" värden.

//Björn

8

Kammen kommer inte bytas förräns 1776or kommer på plats. Tänkte mest passa på o köpa när ja kan spara några kr. Men 1'25 vippor funkar alltså utmärkt till båda alternativen.

9

JockeL U-a skrev:

Kammen kommer inte bytas förräns 1776or kommer på plats. Tänkte mest passa på o köpa när ja kan spara några kr. Men 1'25 vippor funkar alltså utmärkt till båda alternativen.

Ja,det gör dom!

10

Det är bättre att bestämma sig för en kombination som fungerar istället för att köpa grejer för att.
Ska du exempelvis ha en 1776 med 044-toppar och en W110-kam så ska du inte ha 1,25-vippor men ska du ha en K8 och roundportstoppar så ska du ha 1,4-vippor. Kör du originalkam och vippor till 044-toppar så blir det inte heller kul.

"It's all in the combo!"

Ali G

11

Ok, eftersom denna motor är ett långtidsprojekt, och att jag har en ny sats 1776 ligger som jag vill använda tillsammans med portade original toppar (av mig el nåt proffs) Då funkar alltså 1:1,25 + w100/110 alt c25/35? Är ute efter 70-80 hk, typ;-)

12

Det funkar även med 1.4 vippor på originalkammen. Fick 13.7 i lyft på en Wasserboxerkam.

13

Trevligt motorbygge Jocke.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

14

du behöver ingen vassare kam för den effekten. Till W110 skulle jag inte köra med 1,25 pga dess branta ramper.

Ali G

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-02-22 12:11:57)

Det är trevligt med motorer
Om du inte skall höja kompet i motorn  och std toppar med 35/32 ventiler så är det vippor som gäller av något slag
Men varför inte höja kompet lite (8.5/9.0/1) så vaknar den sen på med vippor fixa till sätenen ta bort gjutskägg i kanalena så med dom fuggarna bör du ligga på 65-75hk( om motorn är i nyskick)
PS glöm inte avgas systemet för där kan du hitta några hk till (35mm invändigt)
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Ok, så om jag fattat rätt så är det ingen ide att köpa ny kam? Planen är ju att dela motorn vid tillfälle och tänkte då passa på att byta kammen. Självklart arborrning också ICQ/ab Men om jag nu VILL köpa en ändå och W110 blir för "vass" blir då w100 bättre?  Eller Scat´s 25 el 35?

17

Jag kör W100 med 1,25:1 vippor med originalventiler, 10:1 i komp och 2387cc och 40mm förgasare - stark utan att varva var målet.
Har även en 1915cc med originalventiler och W110 med originalvippor - den känns inte speciellt stark, men vaknar till rejält över 3500 rpm, och där kör man ju sällan....
W 100 tror jag ligger på 276 gr duration och W110 på 284 gr (?) så skillnaden är inte milsvidd. Lyftet med 1,25 vippor blir 11,5mm på W100.

-Ta en funderare....

18

JockeL U-a skrev:

Ok, så om jag fattat rätt så är det ingen ide att köpa ny kam? Planen är ju att dela motorn vid tillfälle och tänkte då passa på att byta kammen. Självklart arborrning också ICQ/ab Men om jag nu VILL köpa en ändå och W110 blir för "vass" blir då w100 bättre?  Eller Scat´s 25 el 35?

Det finns andra tillverkare än Eagle som tillverkar kamaxlar
Om du tänker på din nya 1776a så har jag några frågor hur du vill ha den
Skall den bara vara stark ( mycke vrid lite varv)?
Skall den vara stark i övre mellan registret och topp varvet ?
Eller skall den  bara ha mycket effekt i toppen av varvtalet ?
Sen vilken typ av topplock har du skall använda och hur mycket komp och avgas system  du har tänkt dig?
Och vilken typ av bil (bubbla eller buss)
När man får en uppfattning av du har tänkt dig så kan man välja kamaxel
eller så köper man något som man tror på
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Effekten sitter i topparna, inte i kammen. Ett lysande exempel på det är Tomas A's 1600 med originalkam och 1,4-vippor som bromsade 90 hk hos JPM. Topparna hade 40 mm insugsventil och lite portade.

Ali G

20

CB 1,3 vippor är mycket trevliga på prismässigt och de tål mycket stryk med  Default/yikes

21

Tackar för all input:-) Verkar vara bättre o lägga pengarna på ett ordentligt "toppjobb" då originalkammen verkar räcka långt.