j:son skrev:Någon här som har koll på regler på lättviktare?
En 40-talare.
Vet att dom klassades som moped en period, så länge vikten understeg 75kg.
Det ändrades väl när kravet på trampor försvann?
Det som gäller är typ den som bifogas.
En ILO motor på 98cc.
Men har någon riktig koll på vad som gäller angående besiktning, registrering, körkort, hastighet etc.
Den klassades inte som moped, då den är tillverkad innan ens ordet moped uppfanns. Gammelgubbarna har sagt att man var tvungen att vara 16 innan man fick köra den. Jag är lite osäker på om de var registrerade från början, men de behövde inte försäkring iaf.
98an är en lättviktare, då som nu. En lättviktare fick inte väga över 75 kg, över det så var den klassad som tung.
För övrigt så gjorde Piaggio Vespa en specialmodell för den svenska marknaden kallad "popolino" som var speciellt lättad på de mest fantasifulla sätt för att komma under 75 kg gränsen. Den hade bland annat hålborrade drev i växellådan och en bränsletank som rymde 1.5 liter!
Trampkravet på mopeder avskaffades -61 eller -62.
Eftersom den är tillverkad före 1950 så är den skatte- och besiktningsbefriad. Men man måste ha moderna abc-plåtar och en modern godkänd besiktning för att den sedan ska vara bes.befriad.
Du måste ha körkort för lätt motorcykel för att lagligen få köra med den. Gammellättviktarna brukar toppa king 75 km/h.
