1

Tjena,

Ska hämta hem en buss till våren (eller då snön är borta) som behöver lite kärlek!
Det som behövs bytas är:
-Hela ramverket (i princip)
-Främre golv
-Nedre del B-stolpe

+ ev. lite mindre delar

Jag är ute efter ett seriöst och bra arbete, fullagningar kan jag stå för själv ICQ/ad
Arbetet ska vara färdigt till sommaren (Juni)

Kan köra bussen till i princip vart som helst, men ser gärna att någon i trakterna kring Dalarna, Gävleborg, Stockholm eller Gotland gör jobbet!

Med vänlig hälsning

Kan inte mycket...

2

Upp!

Ingen som har lite extratid över och vill tjäna lite stålars?  ICQ/an

Kan inte mycket...

3

Jag har provat detta innan å en kompis vägnar som har en -63:a lyx...men det verkar inte som om det finns tillräckligt seriöst folk här, eller så har dessa kufar inte tid att tjäna pengar.  ICQ/an

Det som ligger dej i fatet är väl den superkorta startsträckan du ger dom. Om de nu är duktiga, hur kan du då anta att de har tomt i kalendern från nu till sommaren o kan ta hand om din önskan på stört?  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Lite tid ICQ/ad Är såvitt jag förstår ett ganska omfattande arbete och tidsramen är ganska kort !
Sen är det i regel vansinnigt svårt att sätta ett pris på rostlagning speciellt när man inte har sett objektet .
Lägg upp lite bilder så man kan få ett grepp om hur mycket det är !

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Näe, man kan ju börja fundera?  ICQ/ag Jag som trodde att det här med folkvagnar var en dyr hobby  ICQ/ad
Visst, jag kan hålla med om att jag begär mycket, men bara för att någon är duktig på svetsning så behöver ju denneinte jobba med det nödvändigtvis  ICQ/ab 
Att prissätta ett sånt här arbete är mycket svårt (omöjligt?!), det jag är ute efter är ett ungefärligt pris, att det sen diffar litegrann är helt OK  ICQ/ae

Bilder är svårt just nu då bussen inte står i närheten  ICQ/ag

Kan inte mycket...

6

"Jag har provat detta innan å en kompis vägnar som har en -63:a lyx...men det verkar inte som om det finns tillräckligt seriöst folk här, eller så har dessa kufar inte tid att tjäna pengar."

Sry men jag vet inte hur man klistrar in ett tidigare inlägg så där flashigt!  ICQ/ag

Skulle väl snarare säga att det är för att dom som ÄR seriösa vet att det är omöjligt att ge ett "ungefärligt pris" som diffar "lite grann", kan ju kosta allt mellan 5-50 000kr. Har man dessutom tidspress så kostar det ännu mer!
Lite som att fråga "hur långt är ett snöre"?!

Det är nog väldigt sällan som hobby entusiaster har råd att få sådana här jobb utförda av andra. Med andra ord så är det svårt att tjäna pengar på jobbet=inget intresse.

Lagar man rost på sin egen bil så gör man ju jobbet för att man tycker det är intressant att få en fin bil själv.
Är väl ingen som jobbar med att laga rost ideellt??

Har man inte en jättebra kompis som är duktig och inte kan/vill laga rost själv så är nog den enda vettiga lösningen att köpa ett objekt som inte har det problemet.

7 Senaste redigerad av michaelth (2012-02-16 19:07:02)

du säger en buss..
barn splitt, bay??
i jobbet skall det ingå plåten delarna, eller står du för det/skaffar..
klockeholm eller gerson eller nos bitar.. e ju skillnad i arbets insats/passform..
sen e ju frågan skall den sitta ihop med rimlig arbets insatts eller se helt original ut med korrekta punktsvetsar  och med osynliga lagningar.
du säger att ful lagningar kan du själv.. men exakt var ligger ribban.. innan tog jag 300kr /timmen för rostlagningar och detta utan någon sorts kvitto.. . men det e förmodligen billigt då jag slutat laga åt andra då det alltid blir mer än man trodde från början....
Dessa jobben du säger e inte direkt något man hystar ihop, sen när schassiet redan e dåligt är det ett monster arbete att rikta upp en förmodligen små krokig kaross, att sen sällan all rost synns direkt gör inte jobbet enklare.den börjar ju inte bara från frisk till dålig med liten avgränsning..
sen vad är färdigt för dig.. rosten lagad ,och blästrad epoxigrundad/ tätade svetsar/fogar.. eller?
hur rent är schassiet/karossen.massor färg eller blästrad/grundad?. bara plåten eller massa grejer monterade?

hela ramverket innebär då oxå golvplåtar/lastrumsgolv??  "trösklar "? .. att byta främre golv kan ju innebära även frontbalk och underdel front?? hur noga har du kollar?

vill inte på något sätt avråda.. men ett "enkelt" rostlagnings jobb kan bli stort..eller rättare sagt blir oftast stort..
när man får friska bitar blir dom hyfsade delarna "dåliga " det behövs ju friska dörrar luckor osv för att anpassa karossen efter..(det kanske du har??)
Jag gillar "hopplösa" projekt, som återuppstår..
så jag hoppas du får jobbet gjort.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Får jag gissa, så har nog inte objektet lämnat sin trygga vrå i skogen än.  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

Har övertalat en bekant att svetsa åt mig (stackars sate)  ICQ/ad
Det är lite som 25hp säger, men inte exakt  ICQ/ad  Kommer väl dra igång en plåttråd snart då jag behöver råd om vilken plåt jag ska köpa samt vart, återkommer!  ICQ/ag

Hörs!

Kan inte mycket...

10

Ett tips är att räkna timmar och kan man inte räkna ut timmar på ett jobb så skulle inte jag vilja lämna ett jobb till den personen. Samtidigt så måste man ha en konversation mellan både parter eftersom arbetet kan ändras under gång.
Men som sagt ett gäng bilder och utförlig beskrivning om vad man vill ha gjort så kan man nog lösa det.

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

11 Senaste redigerad av Sondis (2012-02-23 18:23:41)

zepafan skrev:

Ett tips är att räkna timmar och kan man inte räkna ut timmar på ett jobb så skulle inte jag vilja lämna ett jobb till den personen. Samtidigt så måste man ha en konversation mellan både parter eftersom arbetet kan ändras under gång.
Men som sagt ett gäng bilder och utförlig beskrivning om vad man vill ha gjort så kan man nog lösa det.

Så du menar att du kan räkna ut hur många timmar en såpass stort rostlagnings jobb tar via ett par foton !?

West Coast Volks
Attitude is everything !

12

Sondis skrev:
zepafan skrev:

Så du menar att du kan räkna ut hur många timmar en såpass stort rostlagnings jobb tar via ett par foton !?

Nu skrev han ju faktiskt "ett gäng bilder" och då är det väl inte helt orimligt att få fram ett ungefärligt pris på jobbet!?

13

Ishii! skrev:
Sondis skrev:
zepafan skrev:

Nu skrev han ju faktiskt "ett gäng bilder" och då är det väl inte helt orimligt att få fram ett ungefärligt pris på jobbet!?

Att överhuvudtaget sätta någorlunda priser per kort är att lura sig skälv och ev kund.Det är inte så det funkar om ett seriöst arbete skall utföras. Man måste se bilen "live" inte ens då är det lätt att träffa rätt med priset.
Är man seriös och ärlig brukar faktiskt löpande timmar vara mer till gagn för ägaren av bilen.
Men nu talar jag som företagare och inte en som står "hemma" och gör dessa arbeten.
Att sätta pris mellan tummen och pekfingret inget som jag vill göra , det är upplagt för bråk

West Coast Volks attitude is everything

14

zepafan skrev:

Tycker du ska lämna jobbet till Zepafan, han verkar ju ha koll på hur man gör.

15

Nu har han juh redan löst jobbet så denna diskussionen är ganska onödig !  ICQ/af

West Coast Volks
Attitude is everything !

16

http://www.pladewerket.dk/
http://www.youtube.com/watch?v=eaBy66vPAIY

17

Haha, ni är för roliga....kommer inte blåsa liv i denna tråd igen.
Over and out!

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.