Anledningen till stillestånd med Ghia:n är en 77:a Celica, men nu närmar det sig slutspurten med den. Rosten är lagad och förberedelserna för lackning pågår. Framvagnen är nedplockad för byte av div leder och gummibussningar, samt att befria den från några kilo grus, skit och underredsmassa.
1 2012-02-14 08:33:06 Senaste redigerad av t100r (2012-02-14 10:11:23)
Sådärja!
En av dom trevligaste vattenskadade vagnarna som finns.
Av en händelse så har jag en Twincammotor till en -70talsCelica.
Bland de snyggaste topplock som finns, brett som faen är det.
Motorn ligger förståss i delar, men är till salu.
Är den i hyfsat skick så kan det helt klart vara intressant, beroende på pris förstås
Original 2-liters motorn som sitter i 77:orna är inget man hoppar högt av glädje av. Knepigt insug och grenrör gör det inte helt enkel att t.ex. sätta på ett par webrar.
Men desto lättare på en crossflowtopp :-)
Janneseholmslipade kamaxlar, ca 140 hk tror jag det skulle bli.
Dubbla dellorto finns det till.
det där låter ju himla mycket roligare, vad är prislappen ?
såg en st2000 på blocket billigt. är inte det nån värre variant?
Det är en St2000 vi har, sitter en std snik 2 liters fyra samma som i bla. Hiace bussarna.
90 trötta hästar 
De som körde rally med dessa på 70-talet hade twin cam motorn
Förlagan är fru Olssons Celica från 80-talet, med rosa flakelack, glasfiberspoiler och jalusi 
spoiler och jalusi är vad som återstår av den.
Kommer bli grym när den är klar 
Här är de Janne Seholmslipade kamaxlarna.
Riktade och fina.
Här är det honade och fixade blocket under en filt.
Här är toppen, nya styrningar osv.....
Här är den feta ventilkåpan.
Fetare än fetast.
Bara för att ni ska förstå storleken så lade jag en VW ventilkåpa på Toyotans..................
Uttrycket "stort som ett dasslock" räcker inte till.
Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e4afc729481ed5cf5b5a7a3709c3a884.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297
Rackarns, nu rinner snålvattnet här ! Skulle sitta fint, bättre än detta penselrenoverade original
Ett tomt kontor just nu, ska lackas innan framvagnsbalk, styrväxel etc. monteras och jag kan ställa ned den på hjul igen.
Gjorde om en del rostlagningar, samt tog halva vänstra innerskärmen från en donatorbil
Det här verkar bli trevligt
. Celicor är snygga
.
klart du ska slå till på motorn. låt det hellre ta lite längre tid om det behövs. rackarns snygga dom där gamla celicorna.
Faen........Nu blev man ju sugen igen!
Låt bli, låt bli, låt bli!
Tur man sålde carinan annars hade man varit tvungen att köpa motorn.
Celicorna är riktigt fräna, var själv nära att köpa en förra våren.
Det finns stor potential i denna alltså tror det kommer bli riktigt bra 
huv gångjärnen verkar var gjorda i nån riktig mjuk japansk metall legering, av fyra stycken var det en bara som var riktigt rak.
Provmonterade framskärmar och huv efter riktning av de som såg bäst och det verkar sitta bra.
Vänster framskärm ser lite mysko ut, den har en annan radie på överkanten mot huven. Bäst vore väl om man hittade en ny skärm, men det vimlar inte av såna direkt.
Det närmar sig lackning av motorrummet iaf
Fram med börsen och KÖP nu t100r!!!! Kommer bli kalas
Jag har varit ner i garaget och klämt på delarna och konstaterat att den är förjävla rar den motorn.
Mycket nytt, kedjor, packningar, vattenpump osv.
Går den inte till t100r så behåller jag den för den är så snygg.
Tänkte lägga ut den på Blocket, men den går till t100r eller blir kvar i gömmorna ett bra tag till.
Jobbigt att bli påmind om gamla synder

Celica är en jäkla snygg japs, ganska sällsynta, fick som 16-åring åka med en släktings bil till Falun för att fria i slutet av 70-talet, hans bil var blåmetallic med jalusi, fin som sjutton, gillar gamla japanare, åker själv Datsun 240z.
Fortsätt med snyggingen och satsa på lite effekt, köp motorn annars kommer du bara att ångra dig! 
