1

Jag fick idag fram ett regnummer med länsbokstav F på. Hur får jag reda på vad detta fordon fick för ABC 123 nummer. Går det via länsarkivet eller riksarkivet. Eller finns det andra sätt.

Jag har sökt här på forumet men inte hittat nått av hjälp i detta fall.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

2

Men du vet att det fick ett nytt regnummer 1972 när systemet byttes då?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

25hpman skrev:

Men du vet att det fick ett nytt regnummer 1972 när systemet byttes då?

Jodå det har jag hajat!  Jag skrev ju att jag bara hade det gamla numret och ville ha ABC123 regskylten!
Howto?

4

Då kan man ju bara undra varför du vill ha det numret. Tidigare, så kunde ett fordon bara vara avställt i 3 år utan att registeravgiften inte betalades för att ohjälpligt blev skrotad.

Om det fordon du söker nummer på inte tillhört nån som har betalat för det, så är det skrotat. Är det då inte bättre för dej att göra en ursprungsbesiktning på de gamla plåtarna?

5

Okej så här är det, jag fick ett kort idag av min svärfar där det är en splitt buss av 61-62 års modell tuttblinkers och nedflyttade gångjärn. Vart denna bil tog vägen är väldigt oklart och jag har bestämt mig för att snoka reda på detta. Det hävdas att det skotades för bara nått år sen och det hävdas också att den ska finnas kvar i närheten. Är så fallet så kommer jag ju inte ångra att jag iallafall försökte få reda på var den finns. Med dagens system är det ju inte speciellt lätt att slänga in dom gamla siffrorna på tex  vägverkets sida och hoppas på tur, denna buss bytte ägare nångång början av 70-talet. Så det enda jag har är det gamla regnummer.
Så summan av detta är väl att jag är en nyfiken bonnläpp, men jag ser det som att söker man inte så hittar man inte. Man kan ju alltid tro att man ska ha turen med sig nångång när det gäller splitt.
Jag tänker slänga upp bilder på bussen under vintage bilder vid ett senare tillfälle. För den är så satans ball.
Tjolahopp och godnatt!

6

Vi är glada att du är en nyfiken bonnläpp ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

7

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

Ifall du har missat ICQ/ab Ett litet tips är iallafall att den sista siffran från gamla regnumret är den samma som på den nya ICQ/ab D39542 ---> DRL912 ICQ/ab

8

Även om den bytt ägare på 70-talet så borgar ju inte det för att den fått de nya plåtarna...eller du är 100% säker på det?

9

Har idag varit kontakt med Riksarkivet och blev kopplad till vadstena där handlingarna finns för bilar köpta i Vetlanda under tiden jag söker!
Kvinnan jag pratade trodde inte det skulle vara så svårt att få fram infon jag behöver. Jag fattar ju att detta är ett jävulskt långskott!
kostnaden skulle vara 4/kr per handling och jag vet inte hur många handlingar det kan finnas. och kommer jag ingenstans med detta så har jag ju handlingar och kort på en snygg buss och det är ju inte fel  ICQ/ag

10

Det beror ju på hur pass många gånger den blev såld över länsgränsen mellan den tid då din bild är tagen fram till ca 1972. Nästa regnummer står uppe till höger o det förutvarande uppe till vänster på regpappret (har jag för mej).

11

Michos Miche skrev:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

Ifall du har missat ICQ/ab Ett litet tips är iallafall att den sista siffran från gamla regnumret är den samma som på den nya ICQ/ab D39542 ---> DRL912 ICQ/ab

det stämmer inte i vissa bilar fall

farsan 51a hade 86 i slutet i länsnummer , men nu har den 37

så det är väl vissa bilar som får samma i slutet.

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

12

På Landsarkivet i Härnösand har de ett omkopplingsregister mellan nya och gamla regnummer, går bra ringa dit.
Du kan även prova det gamla numret här http://www.svar.ra.se/  ibland funkar det. Här kan du också beställa historik även om den skrotats, bara du vet ABC-numret och vilket år ungefär, så får du fram sista ägaren.

13

Med hjälp av gamla regnumret kan du få fram chassienumret. Med hjälp av detta söker du i nuvarande bilregistret efter ett fordon med det chassienumret.

Om några av de regnummer du får fram då är en buss, så kan det ju var den.....

bugnbus.se