1

På många forum och hemsidor etc nämns det ofta "zwittertanken" som den som hade 60mm's påfyllnadsrör och lock. Den tank som följde med mitt zwitterköp däremot hade 100mm's rör vilket har fått mig att tro att jag har en icke orginal tank till bilen (inte riktigt hela världen).

Dock satt jag som så många andra kvällar på muggen med "The 1949-1959 VW Beetle - Authenticity Series" av Bob Wilson som där skriver ->

"In October 1952 Beetles were intermittently fitted with fuel tanks with 60 mm filler necks and caps. However the 100 mm filler neck tanks and caps were more common"

Kan hans ord stämma och att en Zwitter faktiskt mycket väl kan ha kommit med en tank med 100 mm's påfyllnadsrör istället för det mindre.

Någon som vet med säkerhet?

2

60 mm röret kom någon/några månader innan Zwittern och satt vad jag vet hela Zwitterperioden.
Det är tyvär massor med fel i Bob Wilson boken, lita inte på den.... ICQ/ac

3

Bengt H skrev:

60 mm röret kom någon/några månader innan Zwittern och satt vad jag vet hela Zwitterperioden.
Det är tyvär massor med fel i Bob Wilson boken, lita inte på den.... ICQ/ac

Ja att 60 mm satt under zwitterperioden (och kanske innan?) Kan jag köpa, även om det kan tyckas konstigt med byte innan det "stora bytet" (från split till zwitter).

vad kan anses vara pålitliga källor?

4

andreas_ferm skrev:

vad kan anses vara pålitliga källor?

Boxervilles eminenta användare......  ICQ/ag

5

om din tank är tät...kör med den. ICQ/ag

/J

6

här har du en till salu.... ca 2000:- plus frakt från Portugal

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1231898

7

varför byta? betydligt snyggare med stora tanköppningen. skit samma om det ska va så eller inte!  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

jn skrev:

varför byta? betydligt snyggare med stora tanköppningen. skit samma om det ska va så eller inte!  ICQ/ab

Jag är beredd att hålla med, jag var mest nyfiken på att veta vad som är "korrekt" och inte då den bok som hade mitt fulla tillit visade sig vara felaktig (?) vilket medförde totalt skruvad världsbild etc..

Och eftersom den tank jag fick med bilen är lackad med karpfiskar i orange så hade jag dock kunnat byta bort den mot en "korrekt" tank, men då dessa inte växer på träd så tror jag det är smidigare att fixa till befintlig tank (som jag ännu inte åldersbestämt).

Sen kan man också tänka sig att det borde finnas en anledning att dom bara körde 60mm i ett år, kanske var det för snålt tilltaget för dåtidens monsterbensintappar?  ICQ/ab

9

j:son skrev:

Enligt denna verkar det som att du kan ha rätt.
Eftersom det verkar finnas både och.

http://i175.photobucket.com/albums/w151/hififreak/82f2b587.jpg

Intressant, vad är det för bok? 

Kan det ha varit skillnad på europa och usa-bilar?

10

Lita inte för mycke på dom nyproducerade böckerna, tyvär massor av "fel" i dom ICQ/ac

11

Bengt H skrev:

Lita inte för mycke på dom nyproducerade böckerna, tyvär massor av "fel" i dom ICQ/ac

X2

12

x 3

Bilden ovan för "Far right" visar ju en luftningssats monterad på tankstosen, men det står det inget i texten om. En intet ont anande snubbe som ingen förkunskap har, tror blint på att så SKA de se ut. Tanklocket som egentligen ska sitta där är inte med ens på bild.  Såna här "fel" finns det många av i såna böcker, böckerna är oftast skrivna av en entusiast som utan att veta precis allt kommit ihåg fel eller tagit en missvisande bild till hjälp.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Sen hade väl inte zwittern ett alulock som bilden visar?  Det locket härstammar från en splittbuss 1956-1966. Fan vad lägligt att det passade på tankstosen och att det skulle tas en bild också.  ICQ/ad
Än en gång fabricerar man en sanning med modifikation, de som läser boken tror på det....vi rävar gör det inte.

14

Herre gud. Jag raderade genast det felaktiga inlägget.
Ska gå ut och elda upp boken och väntar ivrigt på att ni här plitar ihop en korrekt bok.
Och sprider den runt hela världen så vi en gång för alla får bort den felaktiga så kallade "kunskapen" övriga världens entusiaster besitter (för det är ju troligen en exakt likadan "expert" som ni, som har gjort denna boken).

Tror ju inte någon har gjort en sån bok med tanken att han ska tjäna en massa pengar liksom

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

15

Varför en sån reaktion?

Bengt H fick skriva det två gånger i inlägget att "lita inte på böckerna"...jag bara redde ut det finstilta. FÖR att visa på vad som kan läggas fram på ett felaktigt sätt, så att läsaren får sej en felaktig bild. En läsare utan förkunskaper har ingen som helst anledning att misstro infon han läser, därför tror han att den är rätt.

Skriva en bok kan du göra om hur en tonåring kan reagera.  ICQ/ad

16

25hpman skrev:

Bengt H fick skriva det två gånger i inlägget att "lita inte på böckerna"...jag bara redde ut det finstilta. FÖR att visa på vad som kan läggas fram på ett felaktigt sätt, så att läsaren får sej en felaktig bild. En läsare utan förkunskaper har ingen som helst anledning att misstro infon han läser, därför tror han att den är rätt.

Det var faktiskt det som var anledningen till min orginalfråga, då jag läst olika saker på nätet och sedan fått annan information i boken, vilket gjorde mig konfunderad över vad som egentligen stämmer.  En tanke jag hade var att det kanske var skillnader mellan europamodeller och usa modeller (då det finns andra saker som var annorlunda för usa modeller, pilar t.ex)

Men det låter som att kören är någorlunda enig, jag kommer inte att ligga sömnlös över att ha "fel" tank, men tack för informationen samtliga.

17

Reaktion?
På att du vet bäst?
Jag TYCKER att du ska skriva en bok. Ett facit så att säga.
En bok alla andra kan konsultera när man ska kontrollera äkthet och originalgraden på bilar och bussar.

Även om vi kollat i ett par olika böcker, som säger samma, så är det ju fel. Jag påstod inte att jag hade sanningen utan visade bara TS hur min bok publicerade det. Vilket såklart inte var lönt för det var fel. Jag är VERKLIGEN ingen expert på VW och utger mig inte för det heller. Men snart vågar ju ingen svara på något med risk för att bli påhoppad av någon "räv".

Och du borde kanske läsa en bok i hur man uttrycker sig på nätet utan att bli avskydd och bannad stup i kvarten.  ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

18

Grabbar,coola ner er,sanning är alltid ett relativt begrepp.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

19 Senaste redigerad av 25hpman (2012-02-16 11:51:47)

Fjortis!

Jag vet inte bäst o har aldrig påstått det heller. Jag kan i lugn o saklig ton diskutera saker, men jag ska kanske slå på stora trumman jag med?

DU visade din bok. Diverse personer sa att det var fel, JAG höll med...o helt otippat fick jag skit för det. NOT. Jag är van vid dessa tonårsutfall som hela tiden kommer upp i ljuset här.

Bannad har jag bara blivit en gång av en egotrippad Hillbilly från Värmland...avskydd det tror jag inte, men om det är så:

http://i277.photobucket.com/albums/kk49/25hpman/tumblr_lq44ygMuwF1qb8ikqo1_500.jpg

Ok, I´m over and out. Mitt sista inlägg här nu Goophis...don´t worry. J:son hatar Redaktionen så vi vill ju inte att de får upp ögonen för vad som pågår.

20

Nu håller jag med Pompejus...... lugna ner er nu...   ICQ/ad ICQ/af  ICQ/af
vi vet alla att både böcker och folk runt om i världen har olika uppfattningar om vad som är rätt kontra fel... men jag tror inte ens VW själva vet exakt vad som är rätt å fel... för när det fattades en del, jag då tog arbetaren den del som passade bäst(helst runt årsmodellbyte)... hur ofta har man inte sett olika saker på orörda bilar av samma årsmodell.....

21

Hoj

Hittade lite data ja me!! "Ska väl lägga mig i ochså"

7feb 1950          chassinr      1-0145428        Lock med sil. runt 16000 fordon.
29 juli 1952       chassinr      1-0374199        Tankpåfyllnadshalsen nu 60mm  Tidigare 100mm
10 mars 1953     chassinr      1-0454951        Nu 80mm tidigare 60mm
4 Aug 1955        chassinr      1-0929746        Nu 60mm tidigare 80mm

Har jag fel????

/Carlén

22

Ja det måste vara felskrivet, Zwittern och aug - 55 har inte samma storlek ICQ/ad

Jag har förresten en Zwittertank till salu...

23

ja, det känns fel.... det är väl samma(100mm) före och efter zwitter(60mm).... sen med -56 årsmodell kom väl 80mm.. jag har då 100mm på -55:an.. men vad vet man... nån kan ju ha bytt ut den under sina nästan 60 år.....

24

rogga skrev:

ja, det känns fel.... det är väl samma(100mm) före och efter zwitter(60mm).... sen med -56 årsmodell kom väl 80mm.. jag har då 100mm på -55:an.. men vad vet man... nån kan ju ha bytt ut den under sina nästan 60 år.....

Ja vi får väl ta o reda ut detta hära stora problem, så alla blir nöjda!!  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

25

Hörnugrabbar!
Vi måste tillåta oss att vara käll-kritiska även i detta gebit!

Om man är intresserad av att veta något om Volkswagenwerks produkter så måste man gå till originalkällan för informationen.

Med andra ord, läs de av VW-Werk producerade skrifterna, typ "Tekniska ändringar", Was anderes wurde", reservdelskataloger från tiden, originalfoton från tiden.

Eller ställ frågor här på forumet, så kan "gamla rävar" titta i sina Annaler (  ICQ/ad  ) och besvara de vetgiriga!!

Undvik amerikannsk hamburgerstinn VW-historik, de stämmer sällan. Who knows why??

Amerikaner verkar vara otroligt okunniga och käll-okritiska.
Det är lite för mycket "öörrskii-böörskii woooahhh amazing american backyard workshop goes TV" ICQ/ad  för att man skall få något förtroende för dem!! ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"