I tro att N´frihjule jer N Saabfantast, å då tro I att he skull vara borti demjern ve tjvå taktern.
Jer he se?
Nä inte alls faktiskt, hanses namn komma ifrån nåt helt annat !
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Helsing´s smedja.
Sidor Föregående 1 … 19 20 21 22 23 … 98 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
I tro att N´frihjule jer N Saabfantast, å då tro I att he skull vara borti demjern ve tjvå taktern.
Jer he se?
Nä inte alls faktiskt, hanses namn komma ifrån nåt helt annat !
Hola Espandrillos !
Nu idag då en jobbig jobbvecka passerat och födelsedagskalas både för mej och sonen har genomförts så var abstinensen för stor... Jag måste ha svetsrök !! Alltså gick jag in i smedjan på årets finaste dag samtidigt som familjen for iväg medelst snöskoter och häst för att ha det fint i solen.
Började med att svetsa färdigt bakre delen av främre hjulhuset( som jag tyvärr inte hade bild på.. ) och bankade sen till en plåt till A-stolpen som svetsades dit, den är gjord för lång bara för att och ska kapas sen... För att passa in skärmen som jag tidigare nämnde nåt om passform som en disktrasa var jag tvungen att hämta in en dörr och hänga dit och ja, ni ser ju..
Det blir en stunds arbete med att passa in skärmen, allt är fel. Ytterdelen är för låg, på bilden så ligger inre delen av skärmen i rätt höjd så när på nån millimeter iaf, välvningen är för platt längsmed och för för mycket ner mot tröskeln och den är redan klippt både i bak- och framkant för att ens gå in emellan stolparna...
Jag lämnade eländet när mor ringde och lockade med mat och jag gör väl ett nytt ryck senare i veckan. Däremot så hade jag fått en påse diverse garagematerial av brorsan som hängde på dörren när jag kom hem så lite kul blev det ju trots allt.
Jaja, sova lite på det här så går det nog att få fason på skärmjäveln, det är ju roligt när den mer och mer liknar buss iaf även om det jävlas en del på vägen dit !
Ett tips lämnar jag åxå, tången som syns i första bilden är en Falsöppningstång, skaffa en sån om ni ska hålla på plåtarbeten, mycket användbar !
Vi ses i marshallens skugga ! // Storjävla Marcus 
Du ligger i! Blir nog bra de där. Kämpa på så får du fason på skärmen.
Fint! 
Bra jobbat, det går undan i smedjan! Det är lite konstigt att det säljs skärmkanter med så usel
passform. Kanske vore ide att köpa ett ytterskin från England.
Kanonjobb!
Pra, mocket pra! 
Falsöppnaren är mycket bra om man gör mycket fel!!
Nä då, Helsing det är ett användbart verktyg till mycket. Det funkar bra att krympa materialet med en falsöppnare med.
Tackar för uppmuntran Grabbar ! Det gör det lite lättare att komma ur garderoben och in i smedjan ..
Fidde: Vet inte vem jag ska skylla på ang. passformen heller, det är en gammal plåt jag köpt på annons som VW Nos.
Jag får nog till det ,det är ju bara plåt och det kan man slå jävligt mycket på , till slut så passar det ! Det vet Larsa , han har gjort mycket fel han..
Nytt garagepass på onsdagkväll ( troligen iaf, jag bor ju inte själv.. ) så vi får väl se då hur det går !
Passar det riktigt dåligt får man ta fram knostret och Lunsa på utav helvete! 
Passar det riktigt dåligt får man ta fram knostret och Lunsa på utav helvete!
Vad är knostret? en plåt bearbetnings uppfinning eller?, är ganska färsk inom det här med VW
och vad du menar egentligen, tack i förahand nybörjare

Ja du Fidde du är ju vida känd som en riktig rookie i vw kretsar 
Knoster är ett slags mothåll som är kilformat med ett handtag som man använder i byggplåtsageri,som är mitt yrke. Typ en liten slägga med ett cykelhandtag på. Får väl ta med knostret och komma och hälsa på nere på Chik så kan du få prova att Lunsa på på nån skrotbit

kompisen har ett "knoster " smidigt tyvärr vill han inte bli av med det..
Ja du Fidde du är ju vida känd som en riktig rookie i vw kretsar
Knoster är ett slags mothåll som är kilformat med ett handtag som man använder i byggplåtsageri,som är mitt yrke. Typ en liten slägga med ett cykelhandtag på. Får väl ta med knostret och komma och hälsa på nere på Chik så kan du få prova att Lunsa på på nån skrotbit![]()
Hehe...finns alltid saker att lärasig hos dom kunniga
hoppas vi möts snart.
Nämen !! Ser man på .. redan ikväll smet jag ut i smedjan !
Kunde liksom inte släppa problemen med skärmjäveln..
.. måste banka plåt ! Så fram med tumstocken och mäta lite, hyllan från ytterskinnet ska upp drygt 10 mm. Jahapp, hur gör en fattig riddare då då ? Jo borrar ur punktsvetsarna och spänner fast skärmen liggandes på bänken och medelst vinkeljärn och tvingar så pressas det till rätt läge. Sätter en fin liten loppa där och provar på bussen igen och se på fan, det verkar ju funka !
Yippiee som en fjolla skulle sagt , jag sa mer " Rock n roll !! " i falsett ,så där ´80 tals pudelrocksaktigt för det är inte alls fjolligt det eeeh ..
Nu hänger den bara fastklämd med en par plåtskruv och svetstång men vi är på rätt väg. Insteget eller vad vi kallar det ska dock ut en bit till så där måste jag nog lägga ett snitt med den finska fiolen om det inte går att pressa ut den på plats, men det får vi se senare. Jag ska svetsa fast den i bakkant och upp mot innerskärmen först.
Lägger upp en bild på lite av mina plåtverktyg eftersom det blev en del verktygssnack här åxå för att vissa att man inte måste ha en hel verkstad för att banka lite plåt. Det går med ganska enkla grejer. Lådan med hammare och mothåll är ett Biltema kit som väl får räknas som halvfabrikat.. Jag har fräst nåt mothåll för lite räta vinklar och slipat lite här och där så det passar mej men liksom bra att ha . Knostret som nämndes har jag gjort själv MichaelTH så du måste inte sno kompisens verktyg..
en bit fyrkantsstål och en bult och härdat med gassvets i den spetsiga änden. Resten ser ni väl vad det är, sen har jag ett fint lite smidigt smidesstäd på en ca. 75 kilo åxå och en skrotlåda med lite profilrör och grova plattstål som fixas till efter behov som mothåll eller vad man nu behöver för stunden.
Skulle gärna ha en fasonsax och en pelikan åxå, nåt du kan fixa Larsa ?
Jaja nu är vi på väg igen iaf se väl mött snart igen och krama varandra i trafiken
Puss puss // Kikki Tapper.
Se där ja! "Trägen vinner" som Farsa alltid sa när det jävlades som mest i ungdomen. En pelikan sax skulle jag nog kunna bistå herren med. Vad är fasonsax för dig? Typ wiss eller höger/vänster sax av liknande modell som du har på bilden? Shaljärn kan ju vara bra att ha det med 
En sax som en höger typ fast med en rejäl sväng på skäret.. om du fattar vad jag menar ..
Å då får jag fråga ,vad är ett shaljärn ?
Ja ja!du menar en krumsax. Dom är det lite hårdvaluta på men om jag ramlar på nån ska jag tänka på dig. Vet inte plåtslagarn vad ett shaljärn är?
Du vet ett mothåll som ser ut som en sked i ena änden och som ett lågfals järn i andra. Lite svårt att förklara men du vet säkert vad ja menar?!
knostret e ett sådant verktyg som jag faktiskt tänkt göra själv.. e ju inte hjärn kirurgi.. skulle alldrig stjäla kompisens.. den däringa fals uppbrytar tången e kanske bra..hmmm annars tycker jag du har det mesta man kan tänka sig i bra och ha plåtverktyg.. jag gillar min trycklufts nibbler.. smidigt för att skära ut udda former med utan att deformera.. kan rekomendera..
Skönt att du inte lät materian vinna över förståndet.. go Helsing go!! 
Ser riktigt jävla bra ut Helsing!
Du kan inte fixa framskärmarna på min bay också i samma veva...?
Jag är snart där och ska fixa. Kalas med bilden som visar hur skärmen ser ut inne, det gör det lättare för mig att sno lite inspiration och idéer nu när du gör en guide och allt. 
Rock on the show! 
Kung, kung, kung... 
Fasen, jag saknar ju mer än bara en plåt tång i mitt garage, plus att kapten löjtnanten är slut.
/ Hagfors horan
Ja ja!du menar en krumsax. Dom är det lite hårdvaluta på men om jag ramlar på nån ska jag tänka på dig. Vet inte plåtslagarn vad ett shaljärn är?
Du vet ett mothåll som ser ut som en sked i ena änden och som ett lågfals järn i andra. Lite svårt att förklara men du vet säkert vad ja menar?!
OK Krumsax då. Näe, har inte känt nåt behov att nåt Shaljärn heller ,nu när jag vet vad du menar, det var ett tag sen jag var plåtslagare åxå vettu..
Fixar du en Pelikan till ett bra pris så är jag glad !
knostret e ett sådant verktyg som jag faktiskt tänkt göra själv.. e ju inte hjärn kirurgi.. skulle alldrig stjäla kompisens.. den däringa fals uppbrytar tången e kanske bra..hmmm annars tycker jag du har det mesta man kan tänka sig i bra och ha plåtverktyg.. jag gillar min trycklufts nibbler.. smidigt för att skära ut udda former med utan att deformera.. kan rekomendera..
Skönt att du inte lät materian vinna över förståndet.. go Helsing go!!
Jag menade inte ordagrant att du skulle sno det heller ... Jo tryckluftsmaskiner i all ära men jag har för liten kompressor för många av de så handjobbat får det bli, än så länge iaf :
Ser riktigt jävla bra ut Helsing!
Du kan inte fixa framskärmarna på min bay också i samma veva...?
Jag är snart där och ska fixa. Kalas med bilden som visar hur skärmen ser ut inne, det gör det lättare för mig att sno lite inspiration och idéer nu när du gör en guide och allt.
Rock on the show!
Annars så har de skärmar till släpvagnar på Biltema. Smacka dit ett par såna. Klart och betalt ! 
Kung, kung, kung...
Såja , nu tar vi det lite lugnt med lovorden !
Det finns många som är bättre än mej men jag försöker visa att det mesta går med lite vilja.
Tänkte köra en Workshop senare för de som inte kan gå hos Woffe. Man får banka på valfri medhavd plåtbit, klippa hur många remsor som helst ur ett Passat tak, prova att svetsa 3,2 pinne i rostskadad tunnplåt och bredspackala med PP 100, allt till en kostanad av 145 kr . Frukost ( Folköl och hårdbröd ) och sovplats finns i ladan !
Fasen, jag saknar ju mer än bara en plåt tång i mitt garage, plus att kapten löjtnanten är slut.
![]()
/ Hagfors horan
Du saknar en del skruvar åxå ! Men se till att få hem en pall KL fort, utan sån findricka går det ju inte att va !
Tackar för fina kommentarer ! Eventull fortsättning kan ske redan ikväll isåfall syns det här !
bokar in mig på en kurs direkt! ps. måste man vara delaktig i kursen eller går det å bara utnyttja frukosten? 
Ja,fan man blir ju nästan sugen...Entreprenörskap som heter duga
,speciellt Passattaket och sovplatsen i ladan lockar..,kul med folk som bjuder på sin humor 
Sidor Föregående 1 … 19 20 21 22 23 … 98 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Helsing´s smedja.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.