Har lite problem med att få den externa oljesumpen tät. Det är skarven mellan original och den externa som spökar. Tyckte det var rent usel kvalitet på de medföljande pinnbultarna (drog av två) låsbrickor och muttrar. Har nu bytt till bättre kvalitet. Annars använder jag mig utav originalsil, papperspackningar och "nån" röd packningsmassa. Hur gör ni och vad använder ni er utav för packningar/packningsmassa?
Har du kollat om lumpen tar i någonstans? Jag använder originalpckning och det är tätt.
Ali G
Se till att du har "tyskkvalitet" på packningarna. De som följer med i Brasse och Mexicotillverkade satser är ju fan tunnare än smörgåspapper!
Tack för era snabba input. Trodde först att det var de gjutna fästena till de nedre kyl/skyddsplåtarna som tog i, men så var inte fallet. Det är nog som Svwerker och C.Frisk tipsar om, att kvaliteten på de medskickade packningarna är för dålig. Köper nya packningar och på´t igen.
KÖR MED KORKPAKNIG DÅ BLIR DET TÄTT Å FINT MEN LITER SILIKON I MELLAN
Jag skulle undvika silikon för det kan släppa och hamna i oljesystemet.
Ali G
Jag brukar montera insexkupolskruv (brukar vara 12.9 kvalité på dessa) från insidan men då är man ju tvungen att ha motorn delad annars blir det jobbigt.
Insexkupolskruv med kopparpackning. Jag brukar även lägga en lite droppe med gängtätning på gängar så har man eliminerat all risk att det läcker olja genom gängan.
Mellan block och sump ser jag först och främst till att ytorna är helt plana och att det inte finns några grader på kylflänsarna som kan ligga emot varandera vid montage. En tjockare riktig packning med Formagasket 3000 på varje sida. Jag låter alltid packningen torka en stund så att Formagasket nästan torkat eller blivit riktigt kletigt.
Man kan köpa M6 insex med lång gänga o kapa bort den ogängade delen, sen skruvar man i "pinnbulten" underifrån o låser den med en mutter på insidan så slipper man dela motorn bara för det 
gängstav på metervara e billig så slipper man kapa bultar har för mig jag betalade 30 kr för en meter m6 A4. dvs rostfritt syrafast.. 2 muttrar kontrade så kan man hålla imot vid låsmutterpå gängningen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Personligen tycker jag gängstav är för mjukt, blir en del påfrestning på upphägningen av en djupsump 
Personligen tycker jag gängstav är för mjukt, blir en del påfrestning på upphägningen av en djupsump
Nu skrev han ju faktiskt gängstång i A4 och inte i vanligt 8.8
Men jag vet ju inte om jag skulle föredra A4 i bliocket ändå. Det sägs ju att rostfritt och aluminium inte är så bra ihop.
Bäst är ju om man nu inte skall klyva blocket att hitta m6 stoppskruv. De är oftast i 10.9 material och har en insex i ändan vilket göra de lätta att montera. Jag monterade sådana på min första motor och skulle satt det på nästa jag byggde med men hittade inga tillräckligt långa den gången.
gängstav på metervara e billig så slipper man kapa bultar har för mig jag betalade 30 kr för en meter m6 A4. dvs rostfritt syrafast.. 2 muttrar kontrade så kan man hålla imot vid låsmutterpå gängningen..
Rostfritt sviktar inte men det gör alu så det kanse inte så bra (gäng knas i alu är vanligt med den lösningen
)
Stål sviktar i alu om använder 8,8 eller 10,9 kalitet
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
gäng knas i alu är vanligt med den lösningen
vill inte vara en besserwisser.. men nu var det ju iofs tal om att sätta mutter på insidan..
att "alu" reagerar med rostfritt e förvisso rätt men det gör stål oxå om man tillför vatten..men inte lika mycket.. skall väll helst vara så lite som möjligt på insidan och på utsidan ligger väl locket och muttern imot..
så visst det opptimala är väl alu bultar.. ja av rätt legering då
jaja det går att ful laga om man inte har gott om gods och sätter in en lösgänga tex"helicoil"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det är 8.8-kvalité på originalskruvarna och "vanlig" gängstång är mycket mjukare, den brukar ligga på 4.6.
Ali G
Det är 8.8-kvalité på originalskruvarna och "vanlig" gängstång är mycket mjukare, den brukar ligga på 4.6.
Jag har alltid fått för mig att kvalitén på orginal pinbultar, muttrar osv är av lite bättre kvalité men det är bara en idé jag haft.
Nu är jag inte med dig Micke att aluminium är mjukare är stål normalt sett är ju en sak men att det skulle ha någon betydelse är jag inte med på. Där imot var det mer aluminium kontra rostfritt ihop som kanske inte är det bästa. Jag har själv använt rostfritt på mina motorer under många år men frångått det.
Stål är magnetiskt och det är inte rostfritt stål
Gissa vilken mutter som är lättast att få ut om du tappat in den i en topp efter att man tagit bort insugningsröret
Tappa in en M6 A4 mutter i sumpen och kolla hur lätt den är att få ut
Jag skulle vilja fråga om ni har kvar "skvalhatten" som sitter på oljepickupen eller ej? Vissa tar ju och slipar bort den när de monterar extra sump. Montera på en mutter på pinbulten på den position där fästet för pickupen sitter är ingen barnlek.
Lite bilder hur det ser ut på mitt senaste bygge och de skruvar jag brukar använda.

Lite "feedback" på min frågeställning. Jag tog lite råd från var och en faktiskt! Bytte pinnbultarna till bättre kvalitet, låste pinnbultarna med en nylocmutter inne i originalsumpen (pillrigt), 5mm korkpackning mellan original och extrasump, bättre packningsmaterial vid silen, loctait packningsmaterial och sen nya kopparbrickor på silen. Det håller sig tätt faktiskt! "Peppar peppar, ta i trä"
Det är en väldig skillnad i kvalitet på extrasumpar. För min del vill jag ha stöd inuti sumpen som tar upp belastningen när man ställer ner motorn på golvet. Har sett många sumpar som får sprickor alldeles nedanför flänsen som skruvas i blocket. Man tror då oftast att det är packningen som läcker men så är inte fallet. Jag hade en Taiwan-sump som jag borrade hål i och svetsade dit stöd inuti och svetsade på förstärkning runt den övre anslutningen. Jag sätter alltid i nya pinnskruvar innifrån när det skall monteras sump. Låser med taggbricka och loctite hård.Angående hatten runt sugröret så kan man filla upp frigången mot blocket för att få bättre återrinning ner i sumpen. Gene Berg sumpar är i mitt tycke det som gäller. Angående Sillycån så passar det bättre i pattar än i motorer men har förstått att det även ställer till problem där också.
Håller med Hans - stor skillnad i kvalite.. (och pris?)
Dock är väl de flesta bättre än denna som jag skulle montera igår till bruks-VW'n ?
Visserligen köpt billigt på Tierp-marknaden ifjol, och jag tror inte säljaren heller varsnat att den var felborrad...men lätt att borra nya hål

Jag plockar bort pinnbultarna utom den som håller pick-upen, och ersätter med unbracobult som dras med insexnyckel med "kula".
Gjutningen i denna (och flera jag haft) ligger kanten så nära att man inte får på något verktyg på 10mm mutter/skallen annars !
kan man inte borra frigångs hål för en insex nyckel i den nedre flänsen i detta fallet, då det ju är felborrat.. sen täcker ju packningen över dom hålen sen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
INTE EN DROPPE SEDAN JAG BYTTE TILL DENNA!


O-ring och maskinarbetad anläggningsyta. Med orginalocket har jag haft problem med gängpaj i dräneringspluggen, och att den slår sig när man drar åt. sitter nu med stoppskruvar, dvs samma som i mohawks bild (de utan skalle men med insexnyckeltag) locktite hård och nerfilade låsmuttrar på insidan...
