1 Senaste redigerad av HenrikL (2011-02-02 22:20:09)

Här kommer en sammanfattning av min tråd från ett annat forum som sänktes av en syjunta.....

Här är en av mina bilar, en 1500S Notchback av årsmodell 1964 som jag ägt sedan 1999. Bilen är till största delen original och har gått drygt 12.000 mil.

Vintern 06-07 gjordes en lättare uppdatering med sänkning, tvåkretsbromsar, skivor fram, korta axlar bak och original Fuchs 5.5x15. Så här såg bilen ut efter detta:

http://www.henrikvw.se/Notch.jpg

Denna tråd beskriver jobbet som gjordes vintern 08-09. Planerna var följande:
* Fälgarna ska bytas ut mot ovanliga JP mags med fyrbult.
* Motorn läcker så pass mycket från stötstångsrören att det inte går att blunda längre. På samma gång ska jag kolla över toppar och cylindrar.
* Det finns lite rost i bakre innerskärmarna, så skärmarna ska bort och rosten svetsas.
* Bakvagnen blev lite för hög och ska sänkas någon centimeter till.

2

Sedan första uppdateringen satt det korta axlar på bilen och Typ 1 68- bakbromsar med 5/130 bultmönster. Nu byter jag till fyrbultade Typ 3 bromsar och då krävs det att naven svarvas ned för att lira med de korta splinesen.

Det brukar heta att man ska svarva av 16 mm i ytterkant, men då tycker jag att bromstrummorna hamnar alldeles för långt ut i förhållande till bromsskölden och backarna. På mina 5/130 trummor tog jag i ställer 3 mm i innerkant av splinesen och 13 mm i ytterkant. Det blev okej, men fortfarande tyckte jag att trumman låg lite långt ut.

När nu Typ 3-naven skulle svarvas mätte jag noggrant och kom fram till att det skulle bli bra med 5 mm i innerkant och 11 mm i ytterkant. Naven lämnades in på en mekanisk verkstad och jag fick tillbaka dem precis efter nyår. Provmontering och allt ser bra ut:

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0843.JPG

Läget hos bromstrumman i förhållande till skölden såg också riktigt bra ut:

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0839.JPG

Det var bara en liiiiten detalj som jag hade missat..... Typ 3 navet är en ganska klumpig historia och nu tog innerkanten på navet i lagerhållaren:

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0844.JPG

Lösningen på detta blev att slipa ned lite på baksidan av navet samt en distans på 2 mm mellan nav och distansen utanför lagret.

3

Skön bil! Roligt när man har behållt dom såpass länge också..
Är det enkelt att lossa skärmarna på 1500?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

4

det var trevligt att det är någon som lägger ut projekt på typ3

5

Redwee220 skrev:

Är det enkelt att lossa skärmarna på 1500?

Jag har bara haft av bakskärmarna på min bil och det är rätt lätt att lossa dem. Det är många skruvar, men de flesta är typ plåtskruv som sitter i mutterstycken och därmed inte rostar fast.

Att få tillbaka dem däremot...... Kederlist går inte att köpa ny i rätt färg och eftersom den gamla krymper är det ett elände att få tillbaka den. Gummilisten mellan inner- och ytterskärm brukar vara förmultnad och när man har en ny på plats spjärnar den emot ordentligt. Inpassningen blev inte 100% när jag skruvade tillbaka mina bakskärmar och jag måste lossa och justera när jag tar fram bilen igen.

6

Redan tidigare hade jag sett att jag hade rosthål i innerskärmarna framför båda bakhjulen. Höger bakskärm plockades av och så här såg det ut då. Det svarta upptill ser ut som en brandskada, men är någon tidigare ägare som sprutat in rostskyddsmedel genom hålet för bakljuset.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0848.JPG

Bakom hjulet var det grymt mycket skit som låg på "hyllan". Bilderna är inte något vidare, men tro mig när jag säger att lagret var över två centimeter tjockt. Som tur var verkar plåten ha klarat sig.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0849.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0851.JPG

Det här var däremot en överraskning. Rost i skarven mellan inre och yttre karossida. Här ser det ut som om fabriken har fuskat med rostskyddet mellan plåtarna och dessutom använt dåligt karosserikitt. Som tur var det inte genomrostat någonstans och skarven blästrades senare ur ordentligt.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0853.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0854.JPG

Här har vi det hål som var anledningen till att skärmen plockades av.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0855.JPG

... och så här såg det ut när allt grus och rostskydd tvättats bort.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0857.JPG

7

Lite mer skrapande visade att det var lite mer rost än jag trodde... Även innerplåten av karossidan är murken, så det blir till att plocka bort en bit av ytterplåten för att komma åt att svetsa.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0955.JPG

Så där, ytterplåten är bortplockad. Inte konstigt att det rostar. Flera lager plåt på varandra och inget rostskydd - knappt ens grundfärg på plåtarna.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0963.JPG

Svetsjobb påbörjat ...

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0975.JPG

... och så här blev det när det var klart, dvs. blästrat, svetsat, kittat och lackat.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1036.JPG

8

Även på vänstersidan så var det lite rost som behövde fixas, samt det undermåliga karosserikittet.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0862.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0864.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0867.JPG

Vänster sida svetsad, lackad och ny gummilist mellan inner- och ytterskärm. Gummilisten finns att köpa ny på Örebro Agenturaffär.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1154.JPG

9

Det blir ju kanon det här . Saknar min jag hade för många år sedan .

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

Den här fixen av rosten bakom skären verkar bli jätte bra

11

påminner om när jag gjorde samma sak på min variant...på gotland för 29 år sedan  bakom hjulhuset var 5 cm tjockt med kalkstens damm från att min far kört på grusvägarna på ön sen -66... sen blev den stående och står där på gräset fortfarande... säkert myyycket rostigare ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Ser riktigt bra ut! Man blir själv sugen på Typ 3 när man får se sådana här fina bilar ICQ/ab

13

Michos Miche skrev:

Ser riktigt bra ut! Man blir själv sugen på Typ 3 när man får se sådana här fina bilar ICQ/ab

ser finfint ut....
ja michos miche..de är finfina bilar ,jag tror de blir nästa" inne pryl"...speciellt när man ser priserna i t.ex. USA:$ 14500-26500!!!. Default/yikes ...plus frakt tull och moms!! ICQ/ac
kolla www.oldbug.com

kjell notch 64,och:notch 64...

stella

14

Har inte riktigt kommit ikapp med det som fanns i MB-tråden, men vi tar lite nutid i stället. Så här ser bilen ut just i dag.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2018.JPG

Jag har en Les Leston träratt som är på väg in i bilen, men har inte riktigt fått tummen ur att fixa tutknapen till denna. Tills vidare får marknadsfyndet från Vikstamarknaden i våras göra tjänst.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2020.JPG

15 Senaste redigerad av HenrikL (2011-07-19 19:57:53)

Säkerhetsbälten

Original sitter det tvåpunktsbälten som går diagonalt från dörrstolpen till ramtunneln. Jag har aldrig tyckt att dessa känns speciellt säkra och har nu fixat trepunktsbälten. Beige bälten med blanka spännen från Wolfsburg West blev det.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2019.JPG

Alla VW mellan 1962 och 1965 har jättestora hål för att montera bälten. För att kunna montera nya bälten krävs en adapter.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1989.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_1991.JPG

För monteringspunkterna på ramtunnel och dörrstolpe kunde jag använda original med adapters, men sedan var det fästet på tröskeln. Original på senare Typ 3 sitter fästet i själva tröskeln, men för att få dit ett fäste skulle det krävas ordentligt med kapning och svetsning. I stället satte jag fästet lite längre ned, så att bulten går genom golvplåten i stället. Det är tungt som termosman att göra hål i original plåt och matta, men det får man väl offra för säkerheten?

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2021.JPG

Fästet på utsidan blev ett 3 mm plattjärn med en fastsvetsad mutter. Visste ni förresten att skruvarna för att montera säkerhetsbältena på "alla" bilar är tumdimension? UNF 7/16 är det man ska fråga efter när man ska köpa en passande mutter.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2022.JPG

16

Justering av CO-halt med bredbandslambda

Lite high-tech! När bilen nyss besiktigades fick jag en CO-halt på 0.6%. Jag hade avsiktligt ställt blandningen väldigt mager för att inte få nedslag och det kändes att motorn inte trivdes på låga varv med den blandningen. För att få lite koll på vad som hände när jag skruvade plockades den nyinköpta begagnade bredbandslambdan fram - en Innovate LM-1. Jag hittade en tabell på nätet för att översätta AFR till CO-halt.

http://www.mgexperience.net/article/co-afr.html

För att man ska kunna få vettiga mätresultat när man mäter i avgasröret sätter man lambdasonden i en adapter.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2015.JPG

Sedan är det bara att koppla in mätaren och börja skruva. Jag lade mig 13.3 AFR som motsvarar en CO-halt på 3.2%. Fick sedan justera ned tomgången, men resultatet blev en bil som går mycket bättre på låga varv.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2014.JPG

17

Spännande avgastest ICQ/ab Kom med mera bilder! Ge mig inspiration! Snart är jag nog också Notch-ägare nämligen! ICQ/ab

18

Snyggt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

19

Prydlig bil! Men frågan är hur säkert man krockar utan nackstöd? Den funderingen har besparat mina Notchar från borrhål i bottenplattan.

20

När jag köpte bilen 1999 satt det en sådan där plastig huvudströmbrytare med rött handtag under baksätet. Den har aldrig ingett något förtroende och nu har jag äntligen bytt ut den mot en i metall.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_2901.JPG

21

Vinterns planerade Notch-mek innehåller tre jobb:
1. Montera 5-bultade CSP skivbromsar fram
2. Montera original långa axlar och 5-bultade bromsar bak
3. Renovera fördelaren

Än så länge har jag bara hunnit skruva av styrspindlarna och hittade 3 styrleder med trasiga gummidamasker (två av dem glappa) och läckage från båda framstötdämparna. Alla dessa delar var bra när jag senast skruvade framvagn (i samband med sänkningen 2007) och bilen har inte rullat många mil sedan dess. Förmodligen är det för att styrlederna jobbar i lite andra vinklar och stötdämparna i ett annat viloläge jämför med innan bilen sänktes.

22

Klokt att åka tidig notch med w5! ICQ/ab

Så, nu kan du ju utan bekymmer sälja JP fälgarna till mig... ICQ/ag

Jag började på min 62a notch i helgen, där är nog rosten mera koncentrerad till främre hjulhusen (i vanlig ordning)

Kör hårt!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

23

Mycket fin bil !!

24 Senaste redigerad av HenrikL (2014-12-21 18:04:42)

Bilen är i nuläget lite för låg för min smak och jag vill ha upp den någon centimeter fram och bak. När främre spindlarna var av hade jag 37 cm mellan över och undre stötdämparbult. Det är lite för många vinklar inblandade för att få ett exakt samband mellan måtten, men jag siktar på att 38 cm mellan stötämparbultarna ger en lagom höjning.

De första årsmodellerna av Typ 3 har en framvagnsstomme där stoppen som hindrar att undre bärarmen ger sig av vid fjäderstavsbrott är svetsade i stället för skruvade som på senare årsmodeller. Det gör det lite svårt att få av och på undre bärarmen när framvagnen är sänkt.

Jag snidade ihop en avdragare av en bit L-profil och den fungerade riktigt bra för att dra av bärarmen samtidigt som jag
hängde mig på bärarmen för att pressa ned den under stoppet.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0514.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0512.JPG

25

Smart avdragare ! Bra jobbat ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab