1

Det är så att jag har fått tag på en reparationshanbok från tidigt 50-tal, har själv inte sett den men den ska vara i mycket gott skick. Ska enligt uppgift främst gälla split men även oval. Vad ska man betala för en sådan.
Kanske fanns flera olika böcker på den tiden, så frågan kanske är svår att svara på utan bild. Jag har fått ett pris på c:a 600 är det billigt eller dyrt

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

2

Det är ett bra pris. Inte superbilligt, men det är långt kvar till "dyrt".  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Om vi pratar fabrikens verkstadshandböcker så finns det en till split t.o.m. 1952 och en som täcker resten av 50-talet, dvs. zwitter, oval och stor ruta. Om det är 52-59 så är väl 600 kr ungefär vad de brukar kosta, men då ska den sitta i rätt originalpärm. Split är dyrare......

4

Oj, jag jagade en splitbok på tradera (såldes 2st inom någon månad) och missade ropa hem den, tror den gick för 1300 men jag hade gärna höjt budet ännumera. Spit är nog MYCKET dyrare. Nästa del "växer på träd" jämfört med splitten!

Dock lyckades jag få fatt på en billigare (som bara stått på kontor) på andra vägar, dock ej komplett, men har kompletterat upp det mesta som saknades.

Det som ALLA verkar sakna är karossdelen (jag har en kopia på splitboken på tror det var engelska eller tyska som saknar samma) - och de på forumet som har nämnda bok verkar heller inte ha karossdelen.

Jag misstänker det bara finns en handfull "kända" exemplar av den på svenska... Säkert fanns en på varje verkstad, men hur många har överlevt i vettigt skick?

OM du får tag på en med karossdelen i får du gärna maila/PMa mig! Är väldigt intresserad!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Tack för alla svar. Det ska bli väldigt intressant och se vad det är för nått. Med gamla erfarenheter kan det ju lika gärna vara till en 1303:a ICQ/ab
Men i detta fall ska det vara till split. Jag återkommer med bild när jag har den i min hand. Håller tummarna för att den är komplett.

6

johan_l skrev:

Oj, jag jagade en splitbok på tradera (såldes 2st inom någon månad) och missade ropa hem den, tror den gick för 1300 men jag hade gärna höjt budet ännumera. Spit är nog MYCKET dyrare. Nästa del "växer på träd" jämfört med splitten!

Dock lyckades jag få fatt på en billigare (som bara stått på kontor) på andra vägar, dock ej komplett, men har kompletterat upp det mesta som saknades.

Det som ALLA verkar sakna är karossdelen (jag har en kopia på splitboken på tror det var engelska eller tyska som saknar samma) - och de på forumet som har nämnda bok verkar heller inte ha karossdelen.

Jag misstänker det bara finns en handfull "kända" exemplar av den på svenska... Säkert fanns en på varje verkstad, men hur många har överlevt i vettigt skick?

OM du får tag på en med karossdelen i får du gärna maila/PMa mig! Är väldigt intresserad!

Du har pm!