1

Köpte just ett hus vi ska flytta in i till våren.

Huset är byggt 79 och har sandavjämnad platta därav finns svikt i golvet mellan rummen.
Rätt vanligt enligt besiktingsmannen.

Åtgärdas genom att ta upp golvet (flytande) dra till sanden och ev fylla på lite nytt om jag fattade rätt.

Har tänkt anlita golvläggare för detta jobb samt ny golvmatta. 
Smidigt eftersom vi har dubbelt boende i en månad och vill få så mycket gjort som möjligt innan vi flyttar in med 2 småbarn.

I första läget så blir det hall och kök som detta är aktuellt i.

Men går det att göra med kökstommar på plats?
Tar givet vis bort spis, kyl och diskmaskin.

Finns ju mycket folk här....
Är det nån som skruvar vw och kan detta?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

2

Vet en som gjorde detta jobb i en hall och då fick de lov att ta bort de väggfasta hallgarderoberna.

3

Det är en rätt stor opration.. Köksstommarna kan INTE sitta kvar om du ska jämna till under skåpen.
Vet du om det ligger ett tjockt lager sand eller om det bara rör sig om" nån" cm???

Antagligen har du en sk platta på mark och en 22mm golvsånskiva på sanden.
Och den skivan bör vara limmad i alla skarvar.
Risken som jag ser det är: Börjar du riva så får du riva ut ALLT.

RÅD: Bo som det är ett par år. Riv ut allt även sanden och flytspackla upp golven. Samtidigt kan du lägga ner en slinga golvvärme i köket.  ICQ/ag

4

Hur tjockt sandlagret är vet jag inte.

Jämna till under skåpen har jag inte tänkt det är bara i dörröppningarna det sviktar.

Just nu ligger det nån tunnare laminat på hall och köksgolv som givetvis är knäckt i skarvarna när golvet sviktar.
Det finns även el golvärme i hall och kök lagd in på senare tid.

Jag vill lägga in linolium matta istället för "fejkklinkerlaminat" som dessutom är knäckt.

Därav skulle det vara kul att fixa svajet samtidigt för ett bra resultat.

Läste nånstans att man kunde "injektera vattenglas" vid dessa problem, vad nu det är?

Bifogar en paint bild som visar med det röda vart det svajar.

Post's attachments

Attachment icon svaj.bmp 841.69 kb, 563 downloads since 2012-02-11 

5 Senaste redigerad av Willy (2012-02-11 22:28:33)

en klassiker..  jag jobbar som golvläggare, och det är och förblir alltid ett problem med sandgolv. för självklart så flyttarsanden sig när man vandrar runt på golvet.

det vanligaste är att man river upp golven, lägger dit ny sand där det svajar.  och sedan väljer två alternativ.

antingen så fortsätter man med en dålig masonite och sedan matta. eller så går man på en 22mm spåntad spånskiva. därefter väljer man vad man villl lägga. matta, trägolv eller annat kul. spånskivorna ska självklart limmas i fogarna. och inte skruvas fast någonstans i nån regel.

självklart kan du bära ut all sand, troligtvis för hand.... :-) jättekul. he he... och sedan flytspackla upp golven med slingor osv. men vilket jobb.... och du kan ju ha sån otur att du har 20 cm sand då är det inte kul. drar med sig mycket då om du ska göra om allt.

men som sagt allt handlar ju om vad du vill ha för slutresultat och vad det får kosta. och hur länge det ska ligga där till nästa gång du får svikt i golvet. hur säker du är på det du gör, så du får golvet bra osv..bara du kan bestämma hur du vill göra.

6

http://www.nivellsystem.se/sv/broschyrer.html

Jag har lagt in ett nivellgolv i ett hus för några år sen. Verkligen en genial lösning om man ska dra vatten, avlopp, ventliation och el i golvet.

7

Tänkte precis säga samma sak som föregående talare.

Är det mycket/tjockt med sand under använder du nivell golv annars spacklar du.

Att använda sand eller åsar på platta är i dag byggnadstekniskt "vidrigt" då både betongplattan och sand drar åt sig fukt dvs åsar samt spånskivor ruttnar och sväller sönder med mögel som följd vilket man (som dom flesta vet)kan bli väldigt sjuk av.

Nivell golven är ventilerade=ingen fukt, golvvärme "trycker" tillbaka fukten ner i marken=torr platta.

Jobbar som grundläggare.

8

Ser ju helt klart ut som en långsiktig lösning.

Det verkar vara samma princip som http://granab.se/swe/index.html använder.

Jag får väl kolla lite priser...

9

Ok...

Det lutar åt granabs system.

Dom har icke organiska reglar samt standard spiro vent system.

Det är ganska samma prisläge på nivell samt granab med lite fördel till granab.

Det finns även giha golvsystem, som vinner lite poäng på just vw namnet....

Nåja, jag har mailat alla för att få tag i nån återförsäljare så det går att begära lite offerter.

Nån som har erfarenhet av dessa system?
Går det att få reda på hur tjockt lager sand man har på nått special vis utan att riva upp golvet?

10

kan du inte bara borra ett hål och köra ner en lång skruvmejsel??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

michaelth skrev:

kan du inte bara borra ett hål och köra ner en lång skruvmejsel??

Jorå, det funkar.
Men jag vill inte paja tätskickt i onödan.
Kan nog bli upp till ett år innan jag river upp golvet beroende på planering och hur länge rot avdrag räcker...

Ska dit med nytt badrum.
Nya kökluckor, diskbänk och vitvaror.
Det ska tapetseras, målas och sånt.
En eller två luft/luft värmepumpar.

Mycket planeras just nu... badrummet är påbörjat trots att inflyttning inte är fören sista mars.

Mycket på offertplantet nu och försöka välja vad man gör själv.

12

tror inte du skall var så rädd för att paja tätskickt.. du behöver ju få bort skiten hur som.. ett litet hål gå ju lätt att kitta igen med lite fogmassa..
antingen gör man rätt eller blundar.. men i slutet skall det endå göras.. vi renoverade vårt hus  i nästan 3 år innan vi flyttade in. så mycket enklare innan man flyttat in. alla väggar alla el ,allt vatten och avlopp alla golv nytt kök nytt badrum.dörrar fönster. så jävla skönt att flytta in efter det..
men visst ca350- 400 000 i matterial..skulle säkert gått att göra fortare men vi jobbar heltid.och har inte fuskat..
i slutet är man glad att man gjort det bra direkt.! utsidan e ju kvar men det tar vi efterhand..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av Jalla (2012-02-13 22:51:28)

En fundering till....

Är det "öppet" sandvägen till alla rum?

Alltså, det går inte att bara fixa ett rum utan man måste ta alla samtidigt.

Fan va konstigt jag beskriver.... hoppas nån fattar ICQ/an

Edit... Och hur är det under innerväggar Default/hmm  Står dom på sand? hur gör man då?

14

väggarna står knappast på sand, däremot kan dom nog vara dåliga längst ner.

"Kan nog bli upp till ett år innan jag river upp golvet beroende på planering och hur länge rot avdrag räcker...

Ska dit med nytt badrum.
Nya kökluckor, diskbänk och vitvaror.
Det ska tapetseras, målas och sånt.
En eller två luft/luft värmepumpar."

Jag hoppas att du inte menar att du tror att du kan göra nått av detta innan golv!!

15 Senaste redigerad av Jalla (2012-02-13 23:37:29)

badrummet blir klart först.
värmepumpen måste in för att kapa elkostnad.
tapet och målning är på övervåning.
köket blir efter golvet.

För badrummet ska ju gå att fixa.... Nu gör du mig nervös....

Badrummet har idag en mindre fuktskada så det står på uttorkning nu.
Sen byta golvbrun, väggskivor, tätskick och ytskick.
En firma får göra det.
Det är på nedervåning.

Sen fixas golvet i hall, kök och vardagsrummet på nedervåningen.

Känns som jönsson-ligan...  "planerat in i minsta detalj" hehe

16

Låter som en plan det där.. ICQ/ad

Om badrummet går att fixa beror ju på vad det är för typ av golv där samt hur väggarna på badrummet ser ut i nerkant.
Finns liksom tyvärr inga genvägar om det ska bli bra i slutänden.

Värmepumpen spelar ju mindre roll då den sitter på väggen.

Tänk bara igenom allt o gör saker i rätt ordning så blir det bra det där ICQ/ab