Hittade en uppsättning cylindrar i en låda med lite blå färgrester på. Vad är det tänkt att det skall stå i den blå färgen? Helt oviktigt men helt plötsligt vart jag jättenyfiken ;-)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » 25 hk cylindrar, vad skall den blå texten vara?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hittade en uppsättning cylindrar i en låda med lite blå färgrester på. Vad är det tänkt att det skall stå i den blå färgen? Helt oviktigt men helt plötsligt vart jag jättenyfiken ;-)
Jag hade nånting likadant på cylindrarna från en 1979 2.0L Buss motor.....
Olika honingstoleranser, brukar finnas 2 eller 3 olika. Färgmärkt för att man lätt ska kunna identifiera att kolv och cylinder matchar varandra (rätt kolvspel).
bdagman skrev:Hittade en uppsättning cylindrar i en låda med lite blå färgrester på. Vad är det tänkt att det skall stå i den blå färgen? Helt oviktigt men helt plötsligt vart jag jättenyfiken ;-)
Olika honingstoleranser, brukar finnas 2 eller 3 olika. Färgmärkt för att man lätt ska kunna identifiera att kolv och cylinder matchar varandra (rätt kolvspel).
Tack, låter förnuftigt men vad är egentligen honingstoleranser? Har cyllarna då varit inlämnade på "proffshoning" eller när har de märkts?
I den normala tillverkningen kan dom slå lite upp o ner på måtten o då parar man ihop "stora" cylindrar o "stora" kolvar, "små" cylindrar med "små" kolvar (det handlar bara om hundradelar upp o ner) om man sätter en stor kolv i en liten cylinder blir kolvspelet galet o vise versa.
I den normala tillverkningen kan dom slå lite upp o ner på måtten o då parar man ihop "stora" cylindrar o "stora" kolvar, "små" cylindrar med "små" kolvar (det handlar bara om hundradelar upp o ner) om man sätter en stor kolv i en liten cylinder blir kolvspelet galet o vise versa.
Se, nu har jag lärt mig något idag igen ;-). Är det färgen som anger vilken storlek eller är det text i det blå?
Färgen anger storlek, blå prick på cylinder paras med blå prick på kolv. Intressant när man hittar NOS-delar på olika håll. Blir mindre intressant när grejorna är begagnade eftersom delarna slits och spelet ökar.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: KDF, Split, Oval » 25 hk cylindrar, vad skall den blå texten vara?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.