1

Jag har sett en del information om att det finns en del typ 2:or med 5cylindrig motor från Audi eller kanske VW Passat. Finns det någon som har praktisk erfarenhet av ett sådant bygge med otto eller dieselmotor? Hur håller den annars bräckliga växellådan?

2

Hej ,

5cylinder var original byggd i Sud-Afrika . Först med en Audi 2.3 som finns i många Audi. Senare blev det en egen motor baserad på 2.3L, en 2.5 en 2.6.
I Syd-Afrika har dom förstarkt växellåda som finns att köpa i Tyskland eller UK.

2.5TDI är en otroligt stark vrid motor som jag vet att Tyskarna har inge bra erfarenhet med , motor vibrerar alledes för mycke som nöter på växellåda.

Erwin

3 Senaste redigerad av Kjell T (2012-02-09 22:52:56)

Är det känt hur växellådan är förstärkt på de sydafrikanska bilarna?  Kanske en en diesel av virvelkammar typ på 2liter eller 2,4 liter är ett lämpligare alternativ än 2,5 liters motorn som är direktinsprutad? De Audi 100 som hade 2,5liters TDI motor hade elektrohydrauliska motordynor som styrdes av en styrenhet,  vibrationer var säkert en orsak till den konstruktionen.

4

Yes, det finns en 2.0TD som är byggd i några år , jag tror den är byggd runt 85-87 i audi 100 som är väldigt lämplig . Har provkört en sån i Belgien och tycke det var en trevlig motor o ganska pigg. Tror att motorhar bokstaver NG eller NF !
Jag har aldrig kört en 2.4 men tycker att motor är slö!

Adatar och andra delar hittar du här

http://www.vw-winkler.de/

Erwin

5

Förstärkningen i sydafrika lådorna är mest ett par skvalp bitar i plast som gör att lagren smörjs på låga varv nu är detta bara ett problem när man har en dieselmotor för om du har en bensinmotor är det väldigt svårt att segdra den på 1300-1800 varv i backar då dom gör nytta.
Lådorna håller utan problem för en 1.9 TD motorn heter AAZ och dom har enormt mycket mer vridmoment än vad en 2.3 audi motor utan turbo har.
Det är vridmomentet som har sönder lådorna inte effekten om du inte håller 5000rpm på torr asfalt och bara släpper kopplingen förståss.
Har man inte lust att montera plastbitarna för smörjning så går det bra att överfylla lådorna med ca 0,5 liter extra med olja för att uppnå samma resultat.
Jag har sett bilar i tyskland med Audi V8 motor utan att dom bytit låda i bilarna.

6 Senaste redigerad av Kjell T (2012-02-13 11:04:02)

När de första Transporter diesel kom till våra trakter för snart 31år sedan, det var i början av april 1981 och jag fick provköra någon av de första när de var in på service väktes tanken om motorbyte. De 5-cylindriga dieselmotorerna fanns from 1978 i Audi 100, men de var försedda med M11cylinderlocksskruvar fram till 1982, där efter det blev M12.
Nu har jag inte någon Transporter av den modellen, och det är osäkert om jag någonsin köper en, men i förra veckan var det nära att jag skulle blivit ägare till en och då väcktes tanken till liv igen.