1 Senaste redigerad av RAINIER (2012-02-06 20:51:31)

Nu är det vinter och samma problem igen.
Bil: Bubbla 1300 1974 med 1600DP motor och 31PICT förgasare.
På sommaren går motorn hur fint som helst när den är kall.
När det blir mindre än 5+ grader, då dör den dem första 5 minuter när jag trampar in kopplingen inför ett rött ljus. Jag kan förhindra det genom att gasa lite när kopplingen är intrampad, då förblir tomgångsvarvtalet 900 RPM.
Egentligen dör den inte i 1:a minuten, för att då är choken fortfarande på.
Det är tydligen frysning av bensin i insugsröret.
Förvärmningsröret är anslutet och inte igenstoppat. Jag har tankat V-power, men nu har jag bytt till 95 för att jag hörde att 95 har lite ethanol och det skulle förhindra att bensinen fryser. Men det hjälpte inte. Sen finns det ett litet elektriskt täcke som man kan linda rund insugsröret, men innan det blir varmt, då har förvärmningen redan värmt upp insuget, skulle jag tro.
Hur löser ni svenskar som är van vid stränga vintrar detta problem?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Har du original avgaspipor på den kan du justera den vänstra inåt/utåt för att få mer effekt på förvärmningen.

[

3

Std pipor. Blir det inåt eller utåt?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4 Senaste redigerad av MickeW (2012-02-06 21:39:06)

Jag misstänker att det blir mer effekt på förvärmningen om de sitter lite längre in men det är bara att prova. Har du en digital tempmätare ser du säkert snabbt skillnaden.

Det är säkert skillnad på originalavgassystem och billigt eftermarknad också.

[

5

Har du kvar förvärmningsslangen som går upp till luftburken, kommer inte ihåg vart den tar värmen ifrån på din motor men på min tar den värmen ifrån värmekammaren. En grej jag fick lära mig i fordonsskolan var att förgasaren fryser lättast vid +15 grader eftersom det är luftfuktigheten som gör att det fryser, på vintern är det låg luftfuktighet.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Värmluftslangen sitter på orginal ställe; värmen kommer från ett rör som sitter bakom cylinder nr. 2.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

7

Där sitter väl en vacumregleringsgrej på luftburken, fungerar den som den ska??

8

Känner igen symptomet.
Men jag fick in en vana att dutta till på gasen varje gång jag närmade mig ett stopp. var ju bara några gånger innan motorn var så varm att den gick själv. Såg det som en naturlig grej med snålställd choke och gammal bil.

Naturligtvis ska det väl inte vara så mitt fel var nog mest att jag ställt ner choken.
Hur är din choke ställd? 1 minut? låter lika snålt som min... Det ska ju ta nästan 5 minuter innan den släpper helt. Och i slutet av choke-fasen är det ju nästan bara stegskivan som håller upp tomgången kvar.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9

Nu är choken på std läge, alltså imellen dem två streck. Tidigare har jag justerat choken mycket utanför och det gjorde ingen skilnad. Man skulle egentligen ha en choke som är långsammare. Jag har testat flera inkl. nya och alla öppnade fullt efter ungefär 3 minuter.
Det var bättre förr med handchoken, då kunde man anpassa allt själv och hade man inte såna problem.
Kanske montera en brytare mellan chokesladden, så att choken bara öppnar pga motorvärmen. Och när motorn är varm, då kan man sätta på strömmen igen för att öppna choken helt..

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

10

RAINIER skrev:

Nu är choken på std läge, alltså imellen dem två streck. Tidigare har jag justerat choken mycket utanför och det gjorde ingen skilnad. Man skulle egentligen ha en choke som är långsammare. Jag har testat flera inkl. nya och alla öppnade fullt efter ungefär 3 minuter.
Det var bättre förr med handchoken, då kunde man anpassa allt själv och hade man inte såna problem.
Kanske montera en brytare mellan chokesladden, så att choken bara öppnar pga motorvärmen. Och när motorn är varm, då kan man sätta på strömmen igen för att öppna choken helt..

Varför har du 31PICT på din 1600-motor?Den ska ju ha 34PICT. ICQ/ab

11

Det började att jag hade en ny 34PICT, men efter några år började den strula, bl.a. att den gick dålig på låga varv, och gick bara på högra CO-värden. Sen tyckte jag inte om det luft by-pass system som sitter på 31 och 34PICT. Jag bytte insugget till ett 1300 DP insug och monterade en 30PICT. Motorn gick mycket bättre, särskilt på låga varv, hur smidigt som helst. Sen märkte jag att den drog väldigt mycket bensin och när jag försökte att justera ner CO, gick det inte. Jag skruvade och skruvade till CO-skruven var helt inskruven och CO var fortfarande 8%. Då såg jag att det droppade bensin ut huvudröret medan motorn gick på tomgång (!).
Jag hade en nästan ny 31PICT liggande och monterade den. Den gick fin på en gång. CO på just under 3%, bensinförbrukning gick ner rejält och motorn är mycket smidig och stark på låga varv. Man kan lungt köra 60 i 4:e växel. Det var några år sen och jag trivs mycket med den där förgasare. En liten nackdel var att toppfarten gick ner lite. Men å andra sidan, att köra en Bubbla över 130km/h är skrämmande ändå. För fortkörning borde man ha en Mini  ICQ/ae

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

12 Senaste redigerad av Macke (2012-02-07 12:06:44)

Det kan ju vara så att motorn vill ha lite mer soppa på vintern.
Kanske skulle prova att öka på mängdskruven lite?
Alternativt prova ett större huvudmunstycke.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

13

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovriga … dd-361112/   ICQ/ab

14

Har båda skruvat upp CO och hällt karburatorskydd i bensinen, men märker (nästan) ingen skilnad.
Andra förslag?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

15

När du häller i sprit i bensinen så linar ut bensinen och motorn går taskigt på mellan o hög registret = för litet H munstycke
Man brukar göra på det sättet när man rejsar om man inte rätt H munstycke med sig (man ändrar densiteten på bensinen från 0.76 till lägre)
Sen kan man fuska med att täta inkommande luft till luftrenaren för att så mera bensin(mera vacum ) = suger mera soppa från spridaren i fuggen  men den går i max 90kmt
Har du ingen bredbands lamda ?
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Jag har bytt std paapersluftfilter mot en oljebadsluftfilter, det har mer restriktion.
Vad menar du med bredbands lam(b)da?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

17 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-02-12 13:15:34)

'När du ändrar typ luftfiltrer ändrar du bestyckningen på förgasaren
Man brukar ändra E rör kontra H munstycke när man gör sådana förändringar
Om du monterar dit en sådan så ser du hur förbräningen är = hur bestyckningen är på förgasaren ( fet eller snål )
En sådan här kanse http://www.hqtec.se/showcategory.aspx?CategoryID=14
Jag kan inte leva utan en sådan om man skall finna fel på bränsle kontra tändning
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke