Har läst någonstans om att en bussmotor av viss modell har ett svänghjul som man kan använda om man ska stoppa i en typ4-motor i en bubbla. Är det någon som vet vilken? Och vidare,vilken motorkod kan det röra sig om?
Mvh Erik
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Vilken motor har det attraktiva svänghjulet?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har läst någonstans om att en bussmotor av viss modell har ett svänghjul som man kan använda om man ska stoppa i en typ4-motor i en bubbla. Är det någon som vet vilken? Och vidare,vilken motorkod kan det röra sig om?
Mvh Erik
http://www.tunacan.net/t4/tech/flywheel.htm
Tackar! Men... hmm förstår inte riktigt. Först skriver han; "The Type 4 200mm flywheel was only available on the 1969 VW 411." och att detta svänghjul passar utan ingrepp i en 12V bubblalåda.
I nästa stycke så listas det 200,210,215mm svänghjul som också finns.
"The Type 4 200mm, the 210mm, and the 215mm are all the same outside diameter and are basically identical with the exception of the clutch face diameter. The starter ring tooth count is the same as a 12V/200mm Type 1 (130 teeth). The 228mm flywheel has the same starter ring, but the raised portion on the outer edge of the flywheel makes it larger overall and requires the use of a self supporting starter."
Och dessa är väl busssvänghjul,right? Men här passar inte 200mm-hjulet i bubblan direkt? Eller menar de att typ4 200mm är till 411 och 210 och 215 till bussar? Phuu,överbelastning i hjärnan..
/E
200 210 215 passar utan modifiering större än så kräver modifering ! 200 är att föredra då du kan använda typ 1 kopplingsgrejjer men orginal är omöjlig att få tag i och nytillverkade kina kopior måste du krympa i en ring i för att passformen mot veven skall bli acceptabel .
200 210 215 passar utan modifiering större än så kräver modifering ! 200 är att föredra då du kan använda typ 1 kopplingsgrejjer men orginal är omöjlig att få tag i och nytillverkade kina kopior måste du krympa i en ring i för att passformen mot veven skall bli acceptabel .
200mm och 228 svänghjulet är dessutom smitt det är inte 210,215 men svårt o få in ett 228 i en t1 låda.....
228mm kopplingen är mkt bra, och motsvarande WBX sv-hjul passar oxå på luftkylda typ4:an.
Jag körde med typ4 turbomotor med detta i en gammal 6-volts vxl-låda, slipa ur fick jag ju göra.... men det kostar ju inget, och hållbarheten förändras ju inte heller. Det är tryckplattan som "tar i", kuggkransen är samma men man måste ha "självlagrad" startmotor till typ4:a sv-hjul...
Det går med 228mm utan att växellådan sjunker ihop i en liten spånhög alltså? Många verkar tycka att det blir farligt lite matrial kvar men det var kul att höra om nån som gjort det och lyckats!
/E
Det går med 228mm utan att växellådan sjunker ihop i en liten spånhög alltså? Många verkar tycka att det blir farligt lite matrial kvar men det var kul att höra om nån som gjort det och lyckats!
/E
Ja, det blir endel slipande för att få i en 228mm tryckplatta i en 15-1600 låda.
Det är tryckplattan som tar i lite runt om och sen får du nästan slipa igenom på vänstra sidan där kopplingsarmen sitter, men det funkar.
Ett tips är att använda skruvar med låga skallar till tryckplattan.
Kopplingen blir lite mera hårdtrampad men ändå helt ok 

200mm och 228 svänghjulet är dessutom smitt det är inte 210,215 men svårt o få in ett 228 i en t1 låda.....
Alla original Typ 4 svänghjul avsedda för VW är gjutna. VW-Porsche 914/4 har ett smitt 215 mm men det är gjort för en djupare kopplingskåpa och därför bottnar startkransen i en VW låda.
Nobbe skrev:200mm och 228 svänghjulet är dessutom smitt det är inte 210,215 men svårt o få in ett 228 i en t1 låda.....
Alla original Typ 4 svänghjul avsedda för VW är gjutna. VW-Porsche 914/4 har ett smitt 215 mm men det är gjort för en djupare kopplingskåpa och därför bottnar startkransen i en VW låda.
Jag har stött på smidda 228mm svänghjul också men det kanske är bara wbx?
Som svar på trådens startfråga så borde alla 200-215mm svänghjul, kopplingar från 411-412 och buss 1700-1800 passa rakt i med mindre modifikationer. 

Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Vilken motor har det attraktiva svänghjulet?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.