1 Senaste redigerad av putte (2012-02-10 07:43:05)

Köpte mig en late bay pickis i höstas och gjort lite små jobb sedans dess.
Bytta alla bussningar i växelföraren och hoppades att spaken skulle bli lite bättre men ingen skillnad så nu funderar jag på en ny spak..

Är det någon som testat både EMPI spaken och CSP. Är CSP spaken 1300 kr bättre??

Jag gillar egentligen inte T-handtag men kan göra ett undantag om det är värt pengarna.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

2

Är CSP spaken 1300 kr bättre?? = Ja

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Kunde inte låta bli detta citat:

"Det var ju bara nytillverkat junk...inget man går igång på direkt. Gammalt är bäst."

4

folkamannen skrev:

"Det var ju bara nytillverkat junk...inget man går igång på direkt. Gammalt är bäst."

Föredrar du nytillverkat då, P-I?

Detta är väl ändå inte rätt ställe att quota mej? Här diskuteras det inte gammalt vs nytt, utan olika tillverkare. Poäng kan man plocka om man håller sej till sakfrågan och om man har nåt att tillföra i den.

5

Fråga GB om Empi spaken. Han har en sådan i sin buss och är då nöjd med den så vitt jag förståt. Jag har känt på den och tycker den verkar välbygd och känns gedigen. Har ju inte jämfört med CSP iofs, men jag ska beställa en Empi spak till min buss också för att få lite mer feeling i växlandet ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

6 Senaste redigerad av putte (2012-02-10 12:30:25)

25hp jag misstänkte att den va med men den är ju ändå mer än dubbelt så dyr därför ville jag ha lite input..

Frågade jag dig om du har en bakre kylplåt till en late bay med stående fläkt i?? skick spelar ingen roll bara man kan lappa den om de är dårlig..

GB kanske svarar avvaktar lite..

7

Ja, o nej...har ingen sån plåtrackare.

/ T

8

Nu kan ju inte jag säga något om skillnaden mellan CSP och Empi utan skillnaden mellan orginal och Empi och då rockar Empi i alla väder  ICQ/ag

9

GB skrev:

Nu kan ju inte jag säga något om skillnaden mellan CSP och Empi utan skillnaden mellan orginal och Empi och då rockar Empi i alla väder  ICQ/ag

x2   ICQ/ad

Better late then never

10

The Martin skrev:
GB skrev:

x2   ICQ/ad

Det va dessa svar jag ville ha.. någon av er som har en bakre motorrumsplåt då???

11

vilka har bra pris på en empi spak då?

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

12

putte skrev:
The Martin skrev:
GB skrev:

x2   ICQ/ad

Det va dessa svar jag ville ha.. någon av er som har en bakre motorrumsplåt då???

sorry  ICQ/ac

13

Hazze skrev:

vilka har bra pris på en empi spak då?

Empi spaken brukar ligga strax under en tusenlapp och CSP strax över 2000.. får funder lite på detta när jag jobbar nu..

14

Jag kör med CSP i bussen, en fantastisk spak...
Har tyvärr inte provat EMPI varianten, så jag kan inte jämföra.

Men CSP spaken är iaf kalasfin...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

15 Senaste redigerad av Mohawk (2012-02-11 09:25:06)

folkamannen skrev:

Gilla ICQ/ab

Glöm alla spakar till ni provar GB. Jag har en spak som kan jämföras lite grand och det är en äkta Hurst copper växelspak, "inget nytillverkat junk"  ICQ/ag  . Jag har haft EMPI "trigger" som ser lika ut som Hurst men är inte ens på samma planet i jämförelse. Vissa gillar SCAT men jag är ingen kompis med de.

16 Senaste redigerad av 25hpman (2012-02-11 13:22:38)

Jag kör inte heller med nytillverkat junk...vad tror ni om mej?

Jag har en Deano Dyno Saur spak i min splitt. Det går en sån på 100 copper Hurst i vanlighet.  ICQ/ag Men din bil, Mohawk är ju ganska "vanlig"  Default/lol

17

nakdelen med CSP är att den bara finns med t-hantag och det gillar jag inte...  ok  en cooper hurst ska jag ha alltså.. fömodar att 25hp hart en sådan till salu?? För typ inga pengar alls..  Default/lol

18

Fanns en Deano på SAMBA för buss.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … ?id=918430

En vanlig Hurst fanns med på SAMBA till buss.
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1209733

Tyvärr fanns det inga på SAMBA  av den "vanliga" copper Hurst till buss men Tomas har säker en hel låda av copper Hurst för buss

19

Provkörde en buss med Gene Burg spak förra året. Behövde inte köra långt förän jag gjorde en beställning!!! Ska montera nästa helg!!!

Gasar till det rasar!

20

Mohawk skrev:

Tyvärr fanns det inga på SAMBA  av den "vanliga" copper Hurst till buss men Tomas har säker en hel låda av copper Hurst för buss

Jag menade såklart copper hurst vs DDS för bubbla, för det är bubbla du snackar om....du har ju inte blivit vuxen o börjat med bussar än.  ICQ/ad

Ja Deano´n var ju lite dyrare än det andra utbudet. Men min kostade bara $400.

21

Övertygad att det finns bättre spakar än Empi men det handlar väl om en prisfråga också... runt en 700 spänn för en empi så är det ett prisvärt alternativ om man inte vill lägga multum på bilen i fråga och det är ett klart uppköp mot att veva runt med en orginalspak  ICQ/ad

22

Jag tror det är bara jag som gillar originalspaken. Att styra med stor plast/bakelitratt växla med en tunn sticka är ju en viktig del i busskörningen ICQ/ab
Det skulle ju kanske gå och köpa en billig Empi och svetsa på en originalspak om man kan lösa backspärrsdelen.

Westfalian kommer dock få en annan spak. Det lutar åt CSP eller en Berg till den. Berg som märke känns ju mer genuint än CSP, fast CSP spaken är nog bättre. Jag köpte förklaringen som vi fick av CSP:s personal i Tyskland.  "Det här är tysktillverkad precision, inget kinacrap"   

Man får ju gravera in valfri text på CSP spakarna då man beställer dom. Fidde kom på den lysande idén att låta gravera in "Berg" på CSP spaken    Default/lol

23

Demian skrev:

Jag tror det är bara jag som gillar originalspaken. Att styra med stor plast/bakelitratt växla med en tunn sticka är ju en viktig del i busskörningen ICQ/ab
Det skulle ju kanske gå och köpa en billig Empi och svetsa på en originalspak om man kan lösa backspärrsdelen.

Westfalian kommer dock få en annan spak. Det lutar åt CSP eller en Berg till den. Berg som märke känns ju mer genuint än CSP, fast CSP spaken är nog bättre. Jag köpte förklaringen som vi fick av CSP:s personal i Tyskland.  "Det här är tysktillverkad precision, inget kinacrap"   

Man får ju gravera in valfri text på CSP spakarna då man beställer dom. Fidde kom på den lysande idén att låta gravera in "Berg" på CSP spaken    Default/lol

Men du är ju inte frisk på en fläck...  ICQ/ad

24

Det beror på vad du syftar på  ICQ/ab

25

25hpman skrev:
Mohawk skrev:

Jag menade såklart copper hurst vs DDS för bubbla, för det är bubbla du snackar om....du har ju inte blivit vuxen o börjat med bussar än.  ICQ/ad

Ja Deano´n var ju lite dyrare än det andra utbudet. Men min kostade bara $400.

Nej jag snackar bussar för det var väl vad trådskaparen frågade efter. Jag vet om minst lika många DDS som CH till bubbla här hemma i Sverige för den delen. Jag vet om en kille som har minst 2 dds liggande i sitt garage och en annan som precis tömde sitt garage och slängde en ICQ/ac Jag vet faktiske inte vad en copper Hurst till buss ligger på men skillnaden är nog inte så stor skulle jag tro?

Demian du får gärna köra orginal i din bil eller buss men jag kommer aldrig att ha en efter att kört på strippen med en orginalspak. Jag vet inte hur många gånger det lät som att jag hade växellådan efter bilen istället för i ICQ/ab