126

Spar orginalplåten så långt det går och skarva i en pressning så slår sig det inte.
Eller byt hela plåten och använd den gamla plåten på lämpligt ställe och bevara numret.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

127

Ojoj! Grymt jobbat! Fortsätt i samma tempo så rullar den snart! ICQ/ab

128 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-01-28 17:34:31)

Det vart två timmar i garaget idag. I och för sig rörde jag knappt bussen. Istället gjorde jag något som jag borde gjort för 20 år sedan. Jag byggde en vagn till min lilla migsvets + tub. Materialet tog jag från resterna av stöttorna som satt i bussen tidigare  ICQ/ag  Det gick snabbt och den ser ut därefter men den funkar i alla fall. Sista timmen ägnades åt att testa passformen på lite olika gersonplåtar. Dessutom inser jag att jag kanske behöver beställa lite mer grön plåt. Det lär bli från Splitparts denna gång då...

På måndag får vi se om jag får tid att byta B-stolpen på höger sida.

Alte Liebe rostet nicht!

129

Kunde inte hålla mig från garaget idag heller. Det är en bra trend om man skall till Hessich 2013.
Just nu är det mest kapa och kapa men snart vänder det väl. B-stolpen var kass på hela insidan upp till hundbenet. Bakre sidan var dock ok så den ser jag ingen anledning att byta onödigt mycket av.

Mellanväggen åkte av den också. Det är tunt att svetsa i den där väggen så jag tror detta blir enklast. Det verkar dessutom som om delningen på rillorna på mellanväggen och lådan under sätet är samma. Det kan kanske bli en win-win där...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/890096.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/890095.jpg

Alte Liebe rostet nicht!

130

Ser bra ut, kämpa på så åker du mot hessich 2013. ICQ/ab

131

Kämpade vidare idag. Jag fick börja med att byta ut den vikta kanten på karossidan som skall löpa längs med hundbenet för att ha något att svetsa delar av B-stolpen i. Sedan var det en massa inpassande och mätande. Fick gott om tillfällen att testa min nya AmPro luftdrivna lilla tigersåg. Den kan jag verkligen rekomendera. Så mycket skönare att köra än en vinkelslip.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/890554.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/890553.jpg

Ja nu sitter den där... B-stolpen. Nu skall den bara helsvetsas. Sakta men säkert så försvinner all rost. Rätt så skön känsla!

Alte Liebe rostet nicht!

132

Snyggt, du gjorde rätt som tog bort hela mellaväggen..

133

Chansar med att kasta ut en fråga här! Finns det någon som har en splitbuss som skall slaktas och som har en någorlunda frisk "låda" mellan framhjulhusen? Alltså den där lådan under framsätet under stället där choke- och värmereglage sitter. Det viktigaste är väl att botten är frisk och att plåten går att rädda. Jag tror att tidiga kepsbussar har samma form på dessa som det är på barndoor.

Alte Liebe rostet nicht!

134

Det har inte hänt så mycket i garaget den sista tiden. I går var jag iväg och beställde sömlösa rör till chassiet. Fick hem ett blivande växelförarstag också. Sedan blev det ett stopp på Mekonomen för att handla rostätare till lådan under sätet. Jag har kollat på den lite noggrannare nu och den ser nog sämre ut än vad den är. Den skall slipas, lagas och blästras lite och sedan skall rostätaren testas. Det  verkar vara någon form av fosforsyra i den då den bildar fosfater. Viktigt är tydligen att de rester som blir kvar efter avtorkning övermålas med primer rätt så omgående.

Alte Liebe rostet nicht!

135

Vilket "rostätar-medel" köpte du?

136

Ska kolla märket nästa gång jag går ut i garaget. Det var i alla fall inte Corrostabil vad jag kommer ihåg.

Alte Liebe rostet nicht!

137 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-02-09 19:52:27)

Finns det någon vänlig själ som har en frisk buss som kan ta lite mått på den tredelade balken som vilar uppe på det bakre torsionsröret. Min är helt väck...

Skall vara som den på bilden:

http://3.bp.blogspot.com/-tVp2VKxDg4o/TuDhyIZlN8I/AAAAAAAAAic/5ewWishYjww/s1600/8th+November+006.JPG

Sedan en annan sak... chokewiren på min buss verkar ha gått i en flexibel slang med metalfjäder runt i stil med en broms- eller växelwire på en cykel. Jag ser bara de övre resterna uppe vid chokereglaget. Är det en sådan wire det skall va inne i metallröret som skall löpa i chassiet eller skall det bara vara en sådan flexibel wire hela vägen?

Alte Liebe rostet nicht!

138

min chokevire låg inne i bilen....löpte över golvet om jag inte minns fel!kan ta "profilmått" åt dig tills i morgon!

139

masen skrev:

min chokevire låg inne i bilen....löpte över golvet om jag inte minns fel!kan ta "profilmått" åt dig tills i morgon!

Tusan... trot eller ej men jag hittade fragmenten som har varit den där profilen så jag tror det ordnar sig med måtten faktist. Jag hade svårt att tro att jag kastat bitarna som var kvar. Så jag gick ut och letade i garaget och vände upp och ned på det mesta och tillslut hittade jag den. Det är inte bra för ordningen att flytta garage på detta viset  ICQ/ab Jag kan nog rädda ett av värmerören efter Y:et där bak också. Fast ett måste återskapas...

Alte Liebe rostet nicht!

140

Jag provade corrostabil och det verkar fungera toppen! Jula säljer det märket..

Penslade på och lät dra i tio minuter sen såg det ut så här:

http://www.antoneklund.se/tröskel.jpg

Det kan ju vara värt att prova på din låda!

141

Tjena min hade en flexibel wire till motorn tror inte jag har något tomt rör över till choken.

142

Min -53:a och -54 hade också "moppevajer"

143 Senaste redigerad av Barndoor51 (2012-02-09 23:59:57)

Dessa två rör som är inringade är för gas och choke.
"moppehöljet" har i de flesta fall jag sett bara "suttit på motorn" och slutat ca 5-10cm framför den främre motorplåten.
Men jag har ju bara hållit på med gamalt skit! För när man kollar in reservdelskatalogen från -53 så är det en "moppevajer" med hölje som går hela vägen från hytt till förgasare!

alltid lär man sig någe nytt :P

Ytterligare en sak att grotta ner sig i! jippii  :D

Post's attachments

8th November 006.JPG, 250.44 kb, 1600 x 1067
8th November 006.JPG 250.44 kb, 177 downloads since 2012-02-09 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

144

Jag misstänkte nästan att det var något årsmodelssberoende där. Tänk vad man lär sig på ett sådant här forum. Men hur skall "moppewiren" fästas fast mellan reglage och förgasare. Löper den inne i bilen som Masen säger eller var det någon hemmapulare som varit framme där? Löper den under chassiet?

Alte Liebe rostet nicht!

145

anton_e skrev:

Jag provade corrostabil och det verkar fungera toppen! Jula säljer det märket..

Penslade på och lät dra i tio minuter sen såg det ut så här:

http://www.antoneklund.se/tröskel.jpg

Det kan ju vara värt att prova på din låda!

Blir ju bra det där... Jag tror min burk hette CorroSafe eller något sådant men det är nog samma saker i om man får gissa.

Alte Liebe rostet nicht!

146

nizekustoms skrev:

Jag misstänkte nästan att det var något årsmodelssberoende där. Tänk vad man lär sig på ett sådant här forum. Men hur skall "moppewiren" fästas fast mellan reglage och förgasare. Löper den inne i bilen som Masen säger eller var det någon hemmapulare som varit framme där? Löper den under chassiet?

Moppevajern löper i det högra stålröret och är inte upphängd separat. Om den gör det på någon vagn så är det hemmapulat.

Bengt i Sala

147

Barndoor51 skrev:
nizekustoms skrev:

Moppevajern löper i det högra stålröret och är inte upphängd separat. Om den gör det på någon vagn så är det hemmapulat.

Högra på bilden lr i färd riktningen

148 Senaste redigerad av Barndoor51 (2012-02-10 09:48:17)

Färdriktningen ska det va.

Kollade på chassiebilderna på min 55a pickis och den har iaf de två paralella rören som det ser ut. Men det kan ju vara så att chokevajern är najad paralellt med gasvajerröret?
Grottar vidare.....

Bengt i Sala

149

Här är en bild på ett 54a chassie, och det syns tydligt att det är två stålrör som är för gas och chokevajer.

Den lösa vajern som är grå i bild är till för att reglera av och på till bensinvärmaren som fanns på denna buss.

Post's attachments

PICT0026.jpg, 173.99 kb, 800 x 535
PICT0026.jpg 173.99 kb, 193 downloads since 2012-02-10 

Bengt i Sala

150

Det vette fan, Bengt. Visst ser det ut som stålrör, men det skulle ju kunna vara en skitig vajer.

Både min -54 lyx och -53 panel har lös vajer som sitter najad vid gasröret. Panelen gick i trafik bara 6-7 år, så jag tror inte nån har tagit bort röret.

Min teori är att de tidiga har dubbla rör och de senare har lös vajer.

På 50:an sitter det trippla rör. Dvs choke-gas-koppling sitter ihop.

Min -53:a

http://i39.tinypic.com/wv4s9e.jpg

50:an

http://i42.tinypic.com/2gt3ejs.jpg