1 Senaste redigerad av Frederik (2012-02-07 12:02:40)

-26 och bubblan ger upp mitt ute på en skogsväg..  ICQ/ac  Började gå hackigt, precis som när det är dags att sparka till reservkranen och dog. Soppatorsk är det inte, tankade fullt igår. Startar direkt och går bra på startgas, men dör lika snabbt igen. Mer än så har jag inte felsökt pga att jag redan som det var höll på att frysa fast på fläcken. Tog en 20 minuters promenad och hoppades (men räknade inte med det) att ev överskottsvärme från motorn kanske skulle lösa proppen om den satt förgasaren, men icke. Bara att överge skeppet och bege sig hem.

Några tips på hur man kan lösa det på plats? Mekvänligt väder är det inte!

2

Frederik skrev:

-26 och bubblan ger upp mitt ute på en skogsväg..  ICQ/ac  Började gå hackigt, precis som när det är dags att sparka till reservkranen och dog. Soppatorsk är det inte, tankade fullt igår. Startar direkt och går bra på startgas, men dör lika snabbt igen. Mer än så har jag inte felsökt pga att jag redan som det var höll på att frysa fast på fläcken. Tog en 20 minuters promenad och hoppades (men räknade inte med det) att ev överskottsvärme från motorn kanske skulle lösa proppen om den satt förgasaren, men icke. Bara att överge skeppet och bege sig hem.

Några tips på hur man kan lösa det på plats? Mekvänligt väder är det inte!

Det är förmodligen stopp i förvärmningsröret som går från ljuddämparen upp till grenröret.Ett ganska vanligt fel som är svårt att göra nåt åt eftersom röret är böjt och inte går att borra upp.

3

häll T-röd i tanken och vänta en stund för mig har det funkat.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

4

och tills den har kommit till förgasarn får du nog snapsa en del Default/hmm

Kan man inte hälla kokande vatten över förgasaren och försöka tina upp den Default/hmm

Körde några gånger under -20 förra året både insug och förgasaren var fulla med frost (isoleringen var borta)
men jag tänkte inte på proppar för vår soppa ska väl klara det lr

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Och har du kondens i tanken då det är så kallt kan det även frysa i tanken och bränsle ledningen, Så en skvätt T-röd brukar jag även hälla i skotern på vintern då har jag aldrig problem med detta.

Das Auto Skellefteå

6

Trodde inte det vat möjligt att få problem med vatten i såsen idag med tanke på all sprit de blandar i vanlig soppa nuförtiden ?
rent krasst är det väl runt 5% sprit i såsen på vanlig 95 idag ?  och de ska väl höja till 10% om jag inte minns fel.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

7

Nobbe skrev:

Trodde inte det vat möjligt att få problem med vatten i såsen idag med tanke på all sprit de blandar i vanlig soppa nuförtiden ?
rent krasst är det väl runt 5% sprit i såsen på vanlig 95 idag ?  och de ska väl höja till 10% om jag inte minns fel.....

Det är inte bara vatten i bensinen som gör att det fryser.Man kan få isbildning på den vertikala delen av insuget under förgasaren även på sommaren pga gashastigheten i det smala insuget och dålig förvärmning.

8

Var "duktig" och hällde en flaska k-sprit i tanken vid tankning, även om det är omtvistat om det behövs med den etanolblandning som redan är i 95an. T-röd var min första tanke som akut hjälp, men om det frusit i förgasaren eller bränsleröret kommer det väl aldrig fram någon blandning från tanken som kan hjälpa vid proppen? Hälla hett vatten på förgasaren kanske skapar mer problem, kanske kan man prova att ta med en termos hett vatten att fylla en påse med och lägga över förgasaren. Har även ett litet klent elverk jag funderar på om man klarar driva en lika klen hårtork med..

Aldrig haft problem tidigare jag heller, nästan så man undrar om det var vatten jag fick när jag tankade igår  ICQ/ae

9

Varför inte lossa soppaslangen från förgasaren och stoppa ner den i en flaska å köra lite på startern?
Ett enkelt sätt att grovkolla som är ganska lätt även i kylan.
Kommer det soppa sitter felet i förgasaren annars i ledningen.
Är det ledningen så är det bara värme som hjälper.
Att hälla i en massa T-doja eller K-sprit hjälper inte, den letar sig inte fram till en propp.

Är det i förgasaren så behövs det värme då också.
Men blir betydligt enklare att få värme på.

Det är kanske lite värmande kärlek som saknas, jag tror vi glömmer att krama våra förgasare.  ICQ/ad

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

Var mekaniker i Lumpen.

Standardknepen mot isbildningar var att T-sprit var bra vid akuta isproppar. Det letade sig vram även om proppen var inne i röret en bit.

K-spriten hade vi i som förebyggande. Funkade inte mot akutproppar med förhindrade att de uppkom.

Sen är det ju bra att ha all förvärme fungerande när man kör bubbla på vintern.
Förr i tiden var ju en standard motfråga till om bilen spädde bensin i oljan vintertid. -Har du alla förvärmeslangar på plats?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11

Tja var ju inte helt tydlig, men "reservkran" kan ha varit en ledtråd, det är en 30hk. Så förvärmeslangar till insugsluften finns inte (bara omnämnda förvärmimnngsrör) inte heller är det bara att rycka bort soppaslangen, eftersom det är en röranslutning. Visst går det att skruva loss, men är det stopp i bränsleröret mellan tank och motor är jag ändå körd. Hällde idag i T-sprit samt la påsar med kokhett vatten runt hela förgasaren, vilket värmde bra. Tyvärr var den inte så startglad efter att ha stått i kylan, snurrade väldigt segt på startmotorn. Så det är nog dags att kasta in handduken och frakta hem den på något vis för lite värme och kärlek!  ICQ/ag

Vet någon om det finns någon som hyr ut bilsläp i Kalix med omnejd?

12

Min 34hästare har både bensinkran och förvärmeslängar ICQ/ab

Tryckluft och blåsa. Men det är ju inte så lätt efter vägen.

Statoil Gammelstad i Luleå har ju två släp. I Kalix finns ju inte statoil men finns inte nån' annan mack med bilsläp? :S
Isracing är ju stort i Kalix. Kanske någon sån har ett släp att hyra/låna ut?

En bekant till mig brukar ibland dra upp historien om när hans -49a bubbla frös ihop när de var ute i skogen och jobbade på 50-talet. Det var bara att hålla motorsågen mot förgasaren och varva så att avgaserna från sågen tinade upp isproppen.
Kanske nåt att testa  ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

13

Hur går det för dig ???

Das Auto Skellefteå

14

Lyckades få tag på bogseringshjälp, vilket i -35 med korsdrag (för att se något ut) var bland det kallaste jag gjort i bubbla. Imorgon tänkte jag putta in den i garaget på jobbet för att se om den vill tina upp.

15

Varit i värmen och nu felsökt. Bensin rinner (flödar bra) fram till pumpen, filtret rent, flottörhuset helt tomt på soppa, ingen bensin kommer ur röret till förgasaren när jag kör på startmotorn.. Bränslepumpen havererat?

Ett helt annat fel jag hittade när jag felsökte var att när jag häller lite bensin i förgasaren, läcker det ut ur insugningsröret. Så jag är i stort behov av ett nytt! Finns inte nytillverkat till 30 hk va? Ingen som har ett liggandes??

16

var läker det på insuget....?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

17

Är det en original pump?
Dagens inblandning av etanol i bensinen sabbar tyvärr en del gummisorter.
Själv hittade jag små svarta kulor i förgasaren när bussen gick orent, trodde att de var felet tills det var helt stopp.
Kulorna visade sig komma från en packning i pumpen som lösts upp.  ICQ/am
Förbannade vare alla jävla miljönissar som bara förstör.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

18

Tja och mer etanol blandade jag ju i..  ICQ/ac Japp, orginal pump - Men frågan är vad som i pumpen som havererat, undrar om det räcker med en renoveringssats?

Insuget läcker troligen mellan insugningsröret och förvärmningsröret, den horisontella delen som är sitter ihop. Det kommer i alla fall bensin ur en spricka i (vad jag alltid utgått ifrån är) lättmetallgjutningen som skall leda över värmen under förgasaren.