1

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110225270.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110225271.jpg

Startmotorn kuggar över svänghjulet på min -58. Borde det inte gå att vända på drevet och sätta det slitna inåt? Eller vad är det som gäller? Är inte säker på om jag har någon annan 6V-startmotor liggande, tänkte mest ha för att provstarta motorn.
Tips mottages givetvis på hur jag kan lösa problemet ICQ/ab

2

Hur mår startmotorbussningen i växellådshuset?

Den har kanske varit dålig tidigare, och detta har medfört att startdrevet har dansay runt o förstört startkransen på ditt svänghjul.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Ingen aning om hur den mår. Ska kolla imorgon när jag är där. Tack för tipset! ICQ/ab

4

Kolla om soliniden slår ut drevet riktigt när du drar på starten också

5

Åker den ut automatiskt om man vrider på nyckeln, eller måste startmotorn vara balanserad i bussningen i lådan?

6

Solenoiden slår ut drevet när du kopplar på ström. Du kan testa startmotorn löst på bänken men kör den så kort stund som möjligt eftersom rotorn bara är lagrad på en sida.

7

Var försiktig om du testar den på en bänk. Det är en jäkla kraft i armen som flyger ut  Default/yikes

Det skulle kunna vara om bussningen är helt borta möjligtvis som den skulle kugga över men drevets tänder är så mycket djupare än vad bussningen är tjock så jag tror inte att det är problemet. I så fall skulle startmotorn fälta och inte snura alls. Spelet mellan spolen och höljet är så litet att det blir problem där långt innan bussningen är utsliten.

Många gånger när en bil är svårstartad så är bussningen utsliten och startmotorn börjar fälta. Många tror då att startmoton är helt slut men så är sällan fallet utan det är då bussningen som är sliten. Om du skall byta bussning leta upp någon gammal som sitter i en låda redan eller tillverka en i ett bra material. Eftermarknadsbussningarna är så värdelösa så dom duger inte till någonting.

Har du rätt antal kuggar på startmotor i förhållande till svänghjulet?

8

Jag fick ingen uppfattning om hur bussningen ser ut, då det var rätt omöjligt att se för att det är trångt och bökigt. Jag provade att köra startmotorn löst, och den lät precis som när jag provade den när den var monterad. Så här låter den: http://www.youtube.com/watch?v=QZoTGva_Vd8
Det knackande ljudet i början av filmen.  Men jag kände på svänghjulet, och kuggarna var lite slitna i hörnet. men det är möjligt att bussningen är finito.

Aja, får väl fixa det när jag har lyft ur motorn och kan se ordentligt ICQ/ab

9

den låter långsam hur är batterit

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Det är inte världens bästa batteri, men det enda jag har som polerna hamnar rätt på. Jag har mycket fräschare batterier men då sitter minuspolen till höger och plus till vänster, vilket gör att den korta minusflätan inte når till polen, så jag har inte provat med ett fräschare batteri av den anledningen.
Så det kan vara det som är felet egentligen?

11

tja kan o kan,slår den inte in hårt kan den hoppa ur och då slår den in igen Default/hmm lätt att kolla med startkablar ICQ/ae

12

Jaså, hur köpplar man då då? ICQ/ab

13

hrmm +-+ o--- ICQ/ad

2 batterier duvet ICQ/ag

14

Inte koppla batteriet direkt på startmotorn? Utan köppla på ett extra batteri till det som sitter i bilen?

15

jo det kan du göra, sätt jorden på startmotorn oxo så har du kopplat förbi jordflätans ev stöld med ICQ/ab

16

Jahopp, får väl försöka ICQ/ab Danke!

17

Hur gick det med problemet Michos Miche !?
Har typ liknande på min -59 men jag har 12v startmotor.... den skorrar lixom..
fundera om det var slut med den.. eller som någon skrev här ovan.. att nån bussning kan va slut !?
Ska försöka meka bort startmotorn när tid finns....

mvh/
Andreas

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

18

Du har för lite kräm i batteriet, det är hela felet.

19

Hasse 1 skrev:

Ja, ladda eller byt så blir det bra.

/P

20

1302s skrev:
Hasse 1 skrev:

Ja, ladda eller byt så blir det bra.

/P

Oki.. mitt batteri är nytt.... & laddade det fullt idag & testade... blev lika dant.... =/
Ska ta ett annat batteri & testa med utifall batteriet är kasst även fast det är nytt..... !?

21

Kolla flätorna oxo ICQ/ab

22

Hoj! Problemet förklarades nog i min projekttråd om slugen ICQ/ab Det var iallafall så att drevet inte alls kuggade över. Det som hade hänt var att kollektorn i startmotorn smulades sönder mer och mer. Startmotorn konstaterades död när jag öppnade locket och en massa bitar ramlade ut. Så det blev att ta en annan startmotor ICQ/ab

23

Ska försöka skruva bort startmotorn & kika....
Men nu har jag pajat knät så det kan bli lite svårt att skruva ICQ/ac