1

Tack vare att Fortum lyckades skicka ut endast 2 faser i nätet ett tag förra veckan så brann motorn till vår 3 fas kompressor upp  ICQ/am
Ny motor till den kostar över 2000:-  Default/yikes  och den började bli rätt sliten i övrigt.

Letar nu akut en så bra och kraftig som möjligt till så lågt pris som möjligt, ca 2500 - 3000:- klassen. Helst 50 liters tank och bör ha en fri angiven luftmängd på över 200 l/minut (gärna mer såklart)
220 eller 380 volt spelar ingen roll.
Med dessa krav så hamnar man väl förmodigen i Biltema/Clas ohlson kvalitet? Vad tror ni funkar bäst?
Vet att det vore bättre att köpa en dyrare med bättre kvalitet och kraftigare, men det passar inte plånboken just nu tyvärr.

Har ni några tips?

Typ 3 Variant -65

2

För min del skulle jag nog kolla på begagnatmarknaden istället och köpa en av känt märke som det finns reservdelar till.
Gjorde ett sånt val själv förra året och köpte en Kgk med 200l tank, fri avgiven luftmängd 650l för 4000kr.
Gjorde så istället för att köpa en liten men ny fjutt för samma pengar som man bara blir förbannad på för att den ska ladda hela tiden.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Iaf här nere så har vi en kille som är grym på att linda om elmotorer.
Måste ju finnas någon lokal förmåga uppe i norr med.
Brukar inte va såå blodigt.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

Motorer kan man väl hitta jättebilligt på Blocket? (Passa på att köpa ett motorskydd samtidigt.  ICQ/ab )

5 Senaste redigerad av Urban T (2012-02-07 07:28:52)

Torpa skrev:

För min del skulle jag nog kolla på begagnatmarknaden istället och köpa en av känt märke som det finns reservdelar till.
Gjorde ett sånt val själv förra året och köpte en Kgk med 200l tank, fri avgiven luftmängd 650l för 4000kr.
Gjorde så istället för att köpa en liten men ny fjutt för samma pengar som man bara blir förbannad på för att den ska ladda hela tiden.

Har kollat i här i trakterna men hittar inget som verkar vettigt, Hudiksvall är ett U-land när det gäller att hitta grejer som inte finns allt för långt bort.
Detta gäller även begagnade VW relaterade prylar.

Typ 3 Variant -65

6

j:son skrev:

Iaf här nere så har vi en kille som är grym på att linda om elmotorer.
Måste ju finnas någon lokal förmåga uppe i norr med.
Brukar inte va såå blodigt.

Finns en i stan som lindar om motorer men det lönar sig inte att linda om mindre motorer enligt han.

Typ 3 Variant -65

7

HenrikL skrev:

Motorer kan man väl hitta jättebilligt på Blocket? (Passa på att köpa ett motorskydd samtidigt.  ICQ/ab )

Grejen är ju den att den gamla kompressorn inte varit så bra, börjar på gjort sitt pga ålder. Den hade inte någon lysande kapacitet.

Ja motorskydd hade ju varit bra att ha, men den saknade det förmodligen pga åldern och jag hade aldrig en tanke på att montera ett.

Typ 3 Variant -65

8

Synd att du inte bor närmare, jag har en Atlas Copco med V-block som står o myser i ladan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream