Vilka sätt finns det att värma upp kuggdrevet till vevaxeln så det glider på lätt? Har prövat ha den i ugnen på 200grader i 30min men det hjälpte inte mycket. Det är ny vev och drev.
mvh
NIklas
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » kuggdrev vevaxel?!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vilka sätt finns det att värma upp kuggdrevet till vevaxeln så det glider på lätt? Har prövat ha den i ugnen på 200grader i 30min men det hjälpte inte mycket. Det är ny vev och drev.
mvh
NIklas
Just nu i dagarna är det specialväder för kamdrev på veven. Ställ veven ute en halvtimme och värm drevet på en platta tills en oljedroppe på drevet börjar ryka. Då är det dags att skrida till verket. funkar klockrent för mig flera gånger i veckan. Är det ett eftermarknads rakskuret bör du jämföra det med ett original och i flera fall måste det honas invändigt för att passa.
Det brukar ju inte behövas så värst mycket värme, jag brukar lägga det direkt på kokplattan..
Jag lägger drevet på en stor hylsa (46mm eller nåt) och använder en elektrsk värmepistol. Några minuter på en sida, sen vänder jag drevet och några minuter på andra sidan. Sen får man enkelt (gör det snabbt) drevet över vevaxeln. Använd en svetshandska !
Okej tack, ska testa mig fram 
200 gr i en halvtimme, då är det något som är fel
, kan vara dags att plocka fram mikrometern. Kolla också så att det inte är grader på vare sig drevet, axeln eller kilen.
Eftersom det troligen är eftermarknadsprylar från halvfarbikatens förlovade land så är det säkrast att kontrollmäta. De är ju inte direkt världsberömda för att alltid göra rätt. 
Kokplattan eller en liten gasolbrännare funkar för min del.Är delarna nya från USA eller nåt annat crap-land så vet man aldrig om det kommer att funka. 
Att ha vevaxeln stående är också bra. Drevet fallar bara ner och lägger sig rätt på en gång.
Testade kyla veven utomhus och hade drevet på plattan tills det blev blått idag, men gick inte på nu heller...
Om jag ska hona drevet, funkar http://www.biltema.dk/sv/Bil---MC/Verkt … yg-192276/ ? eller hur ska man göra? har inte haft tillgång till något mätinstrument än..
Är det ett std drev eller ett rakskuret drev
Det är inte så bra om drevet är blåanlöpt
det kanse funkar med en hona från biltema men du kan inte bara hona utan att mätt drev kontra vevaxel
Investera i ett digitalt skutmått i stället så vet du var felet är
Det brukar funka att värma drevet med en värmepistol (cirka 100gC ) så att inte drevet tar skada av värmen
/// Micke
Är det ett std drev eller ett rakskuret drev
Det är inte så bra om drevet är blåanlöpt![]()
det kanse funkar med en hona från biltema men du kan inte bara hona utan att mätt drev kontra vevaxel
Investera i ett digitalt skutmått i stället så vet du var felet är
Det brukar funka att värma drevet med en värmepistol (cirka 100gC ) så att inte drevet tar skada av värmen
/// Micke
std drev jag köpt på Classic vw up North. värmde det lite mer och mer för att se om det blev något lättare att få på, men antar att det e skadat nu då?
tittade lite igår på digitala skjutmått som jag tänkt införskaffa, vilka mått ska vev och drev ha?
har funderat på rakskurna drev men läst att dom ska va högljudda, hade inte tänkt använda dubbla fjädrar så det borde inte bli så brutal sidbelastning med std drev på axiallagren, men e det värt det ändå?
Vilka fjädrar du ska ha beror på kammen. Stötstängerna beror på fjädrarna och det påverkas även lyftarna. Vipporna och ventilerna påverkar oxå vilka fjädrar du ska ha. Vilka fjädrar du ska ha påverkar om du behöver rakskuret eller ej.
Jag kommer köra 044 rundportade med de dubbelfjädrar som sitter på, måste jag köra rakskuret då?
Jag kommer köra 044 rundportade med de dubbelfjädrar som sitter på, måste jag köra rakskuret då?
Vilken kam skall du ha ??
Om du inte skall varva över 7000 ock inte ha lyfthöjd över 14mm skall det funka med STD
/// Micke
Vet att Ambjörn och Martin Karlsson försökte montera ett rakskuret kamdrev på en eftermarknadsaxel för några år sedan.
De värmde drevet ordentligt och tog ett rör för att med hjälp av en klubba kunna hjälpa drevet på traven om det skulle gå tungt. Och tungt gick det.
I denna situation är det inte läge att tveka. Går det lite tungt, så antingen avbryter man försöket eller kör gasen i botten.
De var snabba, men fick inte på drevet mer än 5-10mm, sedan var det tvärnit!
Alla försök att dra av drevet misslyckades. De förstörde först en köpeavdragare, sedan en som Ambjörn tillverkade special för ändamålet.
Det slutade med att man fick spräcka drevet för att få bort det!
Slutsats:
Det är inte ovanligt att ogynnsamt sammanfallande toleranser i kombination med svajig kvalitet gör att det inte går att montera.
Det är billigare att mäta och hona än att riskera att förstöra dyra delar.
Personligen skulle jag inte lita på ett skjutmått. Även de kallibrerade vi har på jobbet kan skilja 3-4 hundradelar mot en micrometer och det kan vara skillnaden mellan succé och katastrof om det vill sig illa. 
MrIcka skrev:Jag kommer köra 044 rundportade med de dubbelfjädrar som sitter på, måste jag köra rakskuret då?
Vilken kam skall du ha ??
Om du inte skall varva över 7000 ock inte ha lyfthöjd över 14mm skall det funka med STD
/// Micke
En Scat C35 och 1.25 vippor och några häftiga varv blir de inte med orginal veven... Så de ska funka med standard drev då, vore toppen de 
/Micke
PPRMicke skrev:MrIcka skrev:Jag kommer köra 044 rundportade med de dubbelfjädrar som sitter på, måste jag köra rakskuret då?
Vilken kam skall du ha ??
Om du inte skall varva över 7000 ock inte ha lyfthöjd över 14mm skall det funka med STD
/// MickeEn Scat C35 och 1.25 vippor och några häftiga varv blir de inte med orginal veven... Så de ska funka med standard drev då, vore toppen de
/Micke
Jadå,det kommer att fungera utmärkt med std drev.
Om man som jag har mycket skit i gömmorna så passar ett 30hk kamdrev med motsvarande drev för veven väldigt bra på trimmade motorer. Drevet är av mangnesium och väldigt lätt och har en rakare skärning på kuggarna än dom nyare std-dreven. Jag brukar göra om dom till ställbara för att kunna ställa in kammen. Dom används även inom formula vee till viss grad och tycks tåla 7000rpm med enkla hårda fjädrar och en Engle 110 kam.
Vet att Ambjörn och Martin Karlsson försökte montera ett rakskuret kamdrev på en eftermarknadsaxel för några år sedan.
De värmde drevet ordentligt och tog ett rör för att med hjälp av en klubba kunna hjälpa drevet på traven om det skulle gå tungt. Och tungt gick det.I denna situation är det inte läge att tveka. Går det lite tungt, så antingen avbryter man försöket eller kör gasen i botten.
De var snabba, men fick inte på drevet mer än 5-10mm, sedan var det tvärnit!Alla försök att dra av drevet misslyckades. De förstörde först en köpeavdragare, sedan en som Ambjörn tillverkade special för ändamålet.
Det slutade med att man fick spräcka drevet för att få bort det!Slutsats:
Det är inte ovanligt att ogynnsamt sammanfallande toleranser i kombination med svajig kvalitet gör att det inte går att montera.
Det är billigare att mäta och hona än att riskera att förstöra dyra delar.
Fick på den ca 10mm med innan den satte sig helt, känns som det e skarven innan klämman som e för hög. ska mäta och se nästa gång.
Ett annat litet problem jag märkt e att fördelardrevet (nytt) glider över utan att behövas värmas och är lite glappt. 
Peter S skrev:Vet att Ambjörn och Martin Karlsson försökte montera ett rakskuret kamdrev på en eftermarknadsaxel för några år sedan.
De värmde drevet ordentligt och tog ett rör för att med hjälp av en klubba kunna hjälpa drevet på traven om det skulle gå tungt. Och tungt gick det.I denna situation är det inte läge att tveka. Går det lite tungt, så antingen avbryter man försöket eller kör gasen i botten.
De var snabba, men fick inte på drevet mer än 5-10mm, sedan var det tvärnit!Alla försök att dra av drevet misslyckades. De förstörde först en köpeavdragare, sedan en som Ambjörn tillverkade special för ändamålet.
Det slutade med att man fick spräcka drevet för att få bort det!Slutsats:
Det är inte ovanligt att ogynnsamt sammanfallande toleranser i kombination med svajig kvalitet gör att det inte går att montera.
Det är billigare att mäta och hona än att riskera att förstöra dyra delar.Fick på den ca 10mm med innan den satte sig helt, känns som det e skarven innan klämman som e för hög. ska mäta och se nästa gång.
Ett annat litet problem jag märkt e att fördelardrevet (nytt) glider över utan att behövas värmas och är lite glappt.
Det kan vara problem med eftermaknas drev vissa är försmå andra är förstora
Om fördelardrevet glappar så brukar tändningen vandra upp o ner som inte är bra
Kolla om du kan fåtagi VW std drev så brukar det bli bra
Till 99% är det mätning som gäller
/// Micke
100% skulle jag säga.
Han har ju redan upptäckt att något är fel, gäller bara att veta vad, veven eller dreven.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » kuggdrev vevaxel?!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.